Retail&Agrobusiness

Piaţa de modă a primit zece nume noi în 2016. Revenirea consumului îi încurajează pe retailerii străini să testeze o piaţă de 16 mld. lei

Piaţa locală de îmbrăcăminte, încălţăminte şi echipamente sportive, evaluată la circa 16 mld. lei, a primit de la începutul acestui an zece nume noi. Astfel, atât grupuri deja existente şi-au întărit portofoliile cu branduri noi, cât şi mărci noi au ales să deschidă primele unităţi din România.

Decizia vine în contextul în care românii alocă circa 4% pe haine şi pantofi, cea mai mare pondere din regiune, situaţie ce confirmă astfel că piaţa locală este mai dispusă să cheltuie bani pe modă. Cu salarii de opt ori mai mici decât în Germania, dar cu preţuri similare la haine şi pantofi, românii ajung să aloce lunar cea mai mare pondere din venit pentru achiziţiile de modă. Situaţia este similară şi dacă alegem să comparăm România cu Polonia, Cehia sau Ungaria.

„Deşi nivelul salarial este în continuare cu mult sub media ţărilor din Occident, ţara noastră rămâne unul dintre punctele de atracţie pentru investitorii din acest domeniu, în special datorită apetitului deja demonstrat al românilor pentru fashion“, spunea recent Alina Bistreanu (31 de ani), director general al operaţiunilor din România ale polonezilor de la LPP, un grup cu cinci branduri şi afaceri estimate la 26 mil. euro în acest an la o reţea de 40 de magazine. De aceeaşi părere este şi Ralf Wein, şeful H&M în România şi în ţările din regiune.

„Românii sunt pasionaţi de modă şi spre deosebire de cehi şi polonezi sunt mai dispuşi să cheltuiască bani pe haine“, spunea acum circa un an Ralf Wein, directorul H&M în regiune, în singurul interviu acordat presei locale. România este de altfel considerată o piaţă-cheie pentru toţi marii jucători din industria modei, deşi salariul mediu este de doar 400 de euro - printre cele mai mici din Europa.

În acest context, grupuri precum H&M şi Inditex – liderii pieţei locale de modă - şi-au întărit portofoliile cu nume noi, cu COS şi respectiv Uterque. Simţind apetitul consumatorilor pentru modă, spaniolii de la Inditex au adus recent în România al optulea brand al grupului, Uterque. Spre deosebire de restul care au intrat în offline mai întâi şi apoi în online, cu acest brand spaniolii au intrat direct online, urmând să testeze apoi şi operaţiunile fizice.

Şi suedezii de la H&M au adus în România în acest an al doilea brand, COS, cu care au mers pe Calea Victoriei, una dintre principalele artere de shopping din Bucureşti şi din ţară. Grupul suedez a intrat pe piaţa în 2011 cu brandul fanion H&M şi încă de la început au avut local rezultate peste cele din regiune. Vânzările per magazin sunt în continuare cu până la 50% mai mari decât în Cehia sau Polonia.

Un alt exemplu este Peeraj, cel mai puternic grup de francize de modă din România, cu un total de 14 branduri dintre care patru aduse în ultimul an. Grupul Peeraj deţine în România un portofoliu extins de branduri de modă printre care se numără retailerul de încălţăminte CCC, unul dintre cele mai puternice din piaţă, brandul francez de modă Pimkie şi cel de bijuterii Swarovski. Doar în ultimul an compania şi-a completat portofoliul cu Armani Jeans, Max&Co, Tous, Pimkie şi Boogi.

Boggi a fost deschis în 2016 în Băneasa Shopping City şi este considerat a fi echivalentul Zara pentru bărbaţi. La nivel mondial, pe segmentul modei pentru bărbaţi, Boggi este văzut a avea o ascensiune la fel de rapidă ca Zara pe segmentul femeilor în contextul în care se poziţionează pe un segment de preţ mai accesibil.

Apetitul românilor pentru haine şi pantofi i-a convins de altfel pe unii dintre cei mai mari retaileri de modă din lume să vină în România şi treptat să îşi extindă portofoliile. Mai mult, toţi cei trei – H&M, Inditex şi Peeraj – au pariat pe branduri premium, cu preţuri peste medie.

Comportamentul de consum al românilor este de fapt unul dintre factorii determinanţi pentru retailerii care aleg să vină pe piaţa locală în număr mare. Mai mult, decizia vine în contextul în care consumul a crescut anul trecut cu aproape 9%, cel mai puternic avans de după 2008. Mai mult, a redevenit motorul principal al economiei, semn că românii şi-au recăpătat încrederea şi sunt mai dispuşi să cheltuie.

Astfel, acestor giganţi din lumea modei li se adaugă alte zeci, chiar sute de nume locale şi internaţionale care încearcă să mănânce o felie cât mai mare din piaţa de 16 mld. lei, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor. Mai mult, piaţa urmează să avanseze în anii următori. De altfel, nu doar jucători cu afaceri de sute de milioane sau de miliarde de dolari intră în România, ci şi retaileri aflaţi la început de drum, cum este cazul Lanidor sau Lynne. Toţi vorbesc însă de piaţa locală ca fiind pasionată de modă.

Unele branduri vin direct, în special ceele care au deja experienţă în România. Altele aleg să vină prin parteneri francizaţi, locali sau internaţionali. Aceştia testează businessul, după care brandul internaţional decide dacă vine direct. Un model similar au practicat şi nume precum Zara sau Mango.

Companii - care are si subcategorii
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.