Retail&Agrobusiness

Micii antreprenori au învăţat să cultive pe suprafeţe mari, nu doar în grădină: Suntem pregătiţi să intrăm în supermarketuri

REPORTAJ

Peste 950 de afaceri din industria alimentară şi agricultură, româneşti şi străine, au adus brânzeturi, carne, goji româneşti, dar şi tractoare sau pluguri la Târgul Indagra din Capitală.

Peste 950 de companii, de la producători de goji şi palincă la producători de silozuri şi tractoare, din peste 25 de ţări, îşi expun produsele în perioada 30 octombrie – 3 noiembrie la Târgul Indagra, cel mai important târg de profil, care are loc anual în Bucureşti, potrivit organizatorilor.

„Este primul an în care participăm la târg şi am venit să vedem care este reacţia pieţei vizavi de produsele noastre. Noi deshidratăm legume şi ciuperci de pădure – hribi, gălbiori, trompeta piticului, crăiţe - din 2013 într-o fabrică din judeţul Bihor, iar 90% din produse le exportăm în Italia şi în Spania. De doi ani facem şi Rissoto, Noodles, Paella, produse ready-meal sănătoase, iar anul viitor vrem să facem şi o gamă de produse bio“, a spus Adrian Roşca, managerul companiei Ecotravio din Voivozi, judeţul Bihor.

El povesteşte că a ales să facă aceste produse din pasiunea sa pentru gastronomie şi datorită potenţialului zonei Bihor în ceea ce priveşte ciupercile de pădure. Iniţial şi-a dorit să ajungă în marile lanţuri de magazine din România, însă fiind refuzat, s-a îndreptat către export. Totuşi, speră ca odată cu dezvoltarea nişei bio să ajungă pe rafturile marilor supermarketuri din România. În prezent, compania îşi comercializează o mică parte din producţie (10%) în România, în magazine naturiste, prăvălii şi băcănii. În Bucureşti, produsele se găsesc în epiceria Nasul Roşu.

La câţiva metri de standul Ecotravio, o mână de curioşi se interesau despre cultura fructelor goji, întrebând proprietarul unei pepiniere de goji cum pot înfiinţa o astfel de cultură sau cum pot face tranziţia de la plantaţia în grădină, experimentală, la o plantaţie pe o suprafaţă însemnată.

„Am venit pentru prima dată la târg şi constat că românii sunt tot mai interesaţi de fructele goji, atât de cultură, cât şi de subiect. De şapte ani activăm pe piaţă, am atestat şi un soi românesc de goji anul acesta şi acum putem să spunem că această plantaţie are viitor în România. Vrem să arătăm că există performanţă în România şi am observat că lumea e interestă să cultive pe suprafeţe mari, nu numai în grădină“, a explicat Adrian Nicolae, proprietarul Goji Bio Braşov.

El a adăugat că odată cu stabilizarea pieţei, următorul pas al companiei pe care o reprezintă este de a-şi face un produs bine definit, cu care să intre în lanţurile mari de magazine din ţară.

Proprietarii Dry Fruts Transilvania, o companie din Boiu Mare, judeţul Mara­mureş, care produce fructe uscate, prezenţi în cadrul aceluiaşi târg, spun că au făcut deja parteneriate cu marii retaileri, iar produsele lor se găsesc acum în Carrefour, Auchan, Cora şi în Mega Image. Nici legumele şi fructele congelate, produse în Ungaria şi prelucrate în România într-o fabrică din Târgu-Mureş de compania Agro Sprint, nu lipsesc de pe rafturile magazinelor Auchan şi Cora, căci cererea pe piaţa locală pentru ele este foarte mare, susţin reprezentanţii firmei.

La Târgul Indagra nu sunt însă numai producători de hrană, ci şi producători de utilaje pentru fermieri, unul dintre ei fiind chiar Irum Reghin, care a produs tractorul românesc Tagro.

„Tractorul Tagro este pentru a doua oară la târg, de data aceasta în varianta finală. Când l-am adus anul trecut, au fost contractate de 50 de unităţi şi o parte din ele le-am livrat în cele 12 luni. Astăzi a venit un domn care nu a putut ajunge în 2018 să vadă tractorul pentru a-l cumpăra. Şi în acest an atracţia principală este Tagro, dar avem cereri şi pentru grapa cu discuri independente, pentru plugul reversibil şi pentru semănătoarea de precizie pentru plante prăşitoare, căci agricultura de precizie însemnă costuri optimizate”, spune Marian Ionescu, manager regional de vânzări utilaje al firmei Irum din Reghin.

Ionescu precizează că în prezent nu dispun de stocuri pentru acest tractor, ci se realizează pe comandă, în termen de 30-60 de zile, în funcţie de modul în care este personalizat. „Tractorul Tagro a fost primul pas pe care l-am făcut şi avem planuri mari în viitor.“

O noutate pentru fermieri adusă la târg a fost o trupiţă multifuncţională, Valtec Evo.  „Am adus astăzi, în premieră modială, o trupiţă care are capacitatea de a realiza trei opţiuni la o singură trecere cu plugul, faţă de trei treceri necesare până în acest moment. Practic, face răsturnarea brazdei, fărâmiţarea ei şi fertilizarea la o singură trecere. Fermierul obţine o scădere a costurilor cu până la 60%, reducerea tasării solului, care duce la creşterea productivităţii şi scăderea poluării. Începând din ianuarie 2020 va fi disponibilă spre comercializare şi am avut cereri începând de astăzi“, a spus Narcis Someşfălean, inventator al trupiţei Valtec Evo.

În prima zi a Târgului Indagra, sute de persoane au vizitat sau chiar au cumpărat produse de la  antreprenorii prezenţi la târg.

 
Companii - care are si subcategorii
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.