Retail&Agrobusiness

Kaufland şi Selgros, singurii jucători pe format mare care au deschis magazine în 2016. Până la finalul anului, în joc intră şi retailerul francez Carrefour

Kaufland şi Selgros, singurii jucători pe format mare...

Autor: Cristina Rosca

13.07.2016, 16:30 1289
În prezent în România există 50 de magazine cash & carry şi 186 de hipermarketuri. Până la finalul anului sunt planificate patru hipermarketuri noi şi un magazin de tip angro.
 
În prima jumătate a anului comerţul modern local s-a extins cu doar trei magazine noi pe format mare, respectiv două hipermarketuri Kaufland şi un magazin cash&carry sub brandul Selgros. Până la finalul anului sunt aşteptate încă 7-8 inaugurări, din partea aceloraşi doi retaileri şi din partea Carrefour. Ceilalţi jucători de pe aceste formate fie au pus în stand-by expansiunea din România, fie aleg să dezvolte alte formate.
 
 
Un magazin pe format mare, fie el hipermarket sau cash & carry, măsoară între 4.000 şi 15.000 de metri pătraţi şi necesită investiţii pe măsură, ce pot ajunge până la 20 de milioane de euro per unitate, sumă ce cuprinde şi preţul terenului.
 
Acesta listează însă la raft o varietate largă de produse, de câteva zeci de mii de articole, până la un maxim de 60.000 în cazul pieţei din România.
 
Hipermarketurile, datorită unei varietăţi mari la raft şi datorită suprafeţei generoase, sunt de regulă destinaţii de cumpărături de weekend pentru românii care merg să îşi umple aici coşurile cu produsele necesare pentru următoarea săptămână. Magazinele de tip cash & carry sunt pe de altă parte destinate revânzătorilor şi jucătorilor din HoReCa, nu consumatorului direct, aşa cum este cazul hipermarketurilor, super­marketurilor şi magazinelor de tip discount.
 
Numărul de deschideri pe format mare este de regulă de 10-15 unităţi anual, mai ales în ultimii ani când expansiunea supermarketurilor şi magazinelor de proximitate a luat avânt. În anii de boom, mai ales în perioada 2006-2008 când consumul era principalul motor al economiei, existau şi reţele care deschideau singure 10 magazine de tip hipermarket, între ele numărându-se Carrefour, Auchan şi Real. După izbucnirea crizei, comportamentul de consum s-a modificat, iar românii au început să fie mai prudenţi în achiziţii şi mai degrabă decât să meargă săptămânal la hipermarket au ales să meargă zilnic la magazinul de la bloc, fie el magazin modern de proximitate sau supermarket. În acest context, reţelele pe format mic au început să deschidă 150-200 de unităţi anual, pe când hipermarketurile au frânat expansiunea.
 
Şi în acest an, lanţurile de supermarketuri şi proximitate au inagurat circa 70 de magazine deja, în frunte cu Profi şi Mega Image şi continuă şi în următoarele luni chiar mai alert.
 
Singurul jucător pe format mare care a continuat să se extindă într-un ritm similar sau chiar mai alert decât în anii de boom este Kaufland, liderul pieţei locale de comerţ, cu afaceri de peste 2 mld. euro anual. Nemţii au deschis chiar şi peste 10 magazine pe an după 2009, însă hipermarketurile lor sunt de 2-3 ori mai mici decât ale concurenţei, şi au şi politică de discount, astfel că pariul pe preţ s-a dovedit câştigător în criză. De la începutul anului Kaufland a deschis două magazine, ambele în Bucureşti, şi a ajuns la 109 unităţi. În a doua parte a anului ei vor accelera expansiunea şi vor deschide încă patru magazine, potrivit datelor anunţate anterior.
 
Spre deosebire de Kaufland, celelalte reţele au decis să frâneze expansiunea pe acest format. Cora şi Real au blocat complet deschiderile de noi unităţi, pe când Carrefour şi Auchan au continuat să investească însă mai puţin. Mai mult, cei doi s-au reorientat şi spre alte formate. Astfel, Carrefour a preluat recent reţeaua de supermarketuri Billa şi şi-a consilidat poziţia pe acest segment unde a ajuns la aproape 200 de unităţi. Francezii sunt prezenţi pe online şi pe segmentul de proximitate. În cazul acestuia din urmă magazinele sunt operate în sistem de franciză. La rândul său, Auchan a anunţat pentru acest an planuri de expansiune atât în online cât şi pe format mic, pe când deschiderea de hipermarketuri este în stand-by.
 
Astfel, până la finalul anului singurii doi jucători care au anunţat noi magazine pe formatul de hipermarket sunt Carrefour şi Kaufland. Carrefour ar urma să deschidă în Piatra Neamţ şi în Capitală, în mallurile Park Lake şi Veranda. Deschiderile depind însă de finalizarea lucrărilor la cele două malluri bucureştene.
 
Un alt jucător ce va deschide magazin pe format mare, însă cash&carry, este Selgros, care a inaugurat deja un magazin la Târgu Mureş şi va mai deschide un altul la Alba Iulia. Pentru lanţul de magazine, aceste deschideri reprezintă reluarea expansiunii după patru ani de pauză.
 
Cei doi jucători din comerţul modern de tip cash&carry, respectiv Metro şi Selgros, care au împreună 50 de magazine cu afaceri de circa 1,7 mld. euro, au blocat expansiunea în 2011.
 
An de an câteva sute sau chiar mii de mici magazine trag obloanele, şi cum acestea sunt de fapt clienţii reţelelor de tip angro, jucătorii cash&carry au pus pe hold investiţiile.
 
Selgros a reluat însă investiţiile, pe când Metro a anunţat că nu are încă planuri în acest sens, piaţa fiind deja acoperită.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO