Retail&Agrobusiness

Giganţii mondiali H&M, Zara şi C&A controlează 10% din piaţa locală a modei. „Ceea ce a reuşit H & M să facă pe piaţa de modă din România poate fi comparat cu un Blitzkrieg"

Giganţii mondiali H&M, Zara şi C&A controlează 10% din...

Autor: Cristina Rosca

10.08.2016, 15:37 1454
Cei mai importanţi trei retaileri de modă din România au terminat anul trecut cu afaceri de aproape 1,5 mld. lei, cu circa 50% mai mari decât în 2013 şi triple faţă de 2011.
 
Anul 2011 este de altfel anul intrării pe piaţa locală a H&M, grupul suedez de modă care a ajuns în doar cinci ani liderul incontestabil al pieţei locale. Pe poziţiile următoare se află spaniolii de la Zara şi olandezii de la C & A.
 
Clasamentul este realizat la nivel de brand, şi nu la nivel de grup, unde spaniolii de la Inditex ocupă primul loc, cu un total de opt branduri în frunte cu Zara. Inditex are însă în România câte o entitate juridică pentru fiecare brand în parte.
 
„(...) ce a reuşit H & M să facă pe piaţa de modă din România poate fi comparat cu un Blitzkrieg (război fulger, n. red.), în contextul în care a cucerit cotă de piaţă incredibil de repede. Suedezii au intrat pe piaţă în 2011, an în care deja ajunseseră al cincilea cel mai important brand de pe piaţă. Doi ani mai târziu ocupau deja prima poziţie“, scriu analiştii companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.
 
H & M a intrat pe piaţa locală după mai bine de cinci ani de tatonări, însă după ce a deschis prima unitate, celelalte au venit rapid, suedezii ajungând la peste 40 de unităţi. Prin comparaţie, Zara are aproape de două ori mai puţine. Cele două branduri nu se adresează însă aceluiaşi public, H & M fiind poziţionat pe segmentul mediu, Zara pe cel premium. Prin comparaţie, C & A, ocupantul locului trei, se adresează clienţilor cu venituri mici. România este considerată o piaţă-cheie pentru jucătorii din industria modei deşi salariul mediu este de doar 400 de euro - printre cele mai mici din Europa. Executivii marilor branduri de modă spun însă că pe piaţa locală consumatorii sunt mai dispuşi să investească în haine prin comparaţie cu Cehia sau Polonia, deşi salariul este la jumătate.
 
„În pofida puterii de cumpărare scăzute, H & M a obţinut în România vânzări per magazin mai mari decât în orice alt stat din Europa Centrală şi de Est. Rezultatele pot fi explicate printr-o serie de factori, respectiv putere de cumpărare în creştere, populari­tate tot mai mare în rândul brandurilor interna­ţio­nale, politică de preţ şi, cel mai important, expan­siune agresivă şi strategie de marketing adaptată“, mai spun oficialii Euromonitor.
 
Ei mai spun că România, una dintre cele mai mari ţări din regiune, s-a dovedit a fi o piaţă atrăgătoare, în special pentru retailerii vestici în căutare de oportu­ni­tăţi. După ade­ra­rea Ro­mâniei la UE piaţa s-a aglomerat an de an. Printre primii care au intrat se numără spa­niolii de la Inditex care au venit în franciză în 2004 cu brandurile Zara şi Pull & Bear. În 2007, anul aderării la UE, ei au intrat direct şi şi-au adus treptat toate bran­durile. Acum, şi H & M a decis să se extindă cu un al doilea brand, COS, poziţionat pe segmentul premium. Primul magazin a fost deschis în acest an pe Calea Victoriei, însă grupul H & M are şi alte bran­duri, deşi mai puţin cunoscute. Piaţa de modă din România este în continuare puternic fragmentată, cu zeci de branduri străine care ţin lista de chiriaşi a mal­lurilor.
 
Numărul de branduri locale este însă mult mai mic.
 
Piaţa de profil din România – ce cuprinde atât haine cât şi încălţăminte şi echipamente sportive – este evaluată la circa 16 mld. lei de către Euromonitor. Cei trei jucători de pe podium au aproape 10% din total.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO