Retail&Agrobusiness

George Bădescu, Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România, (AMRCR): “A fost descurajant contextul emoţional în care a avut loc aşa zisa dezbatere pe tema legii cu 51% produse româneşti”

George Bădescu, Asociaţia Marilor Reţele Comerciale...

Autor: Roxana Rosu

17.10.2016, 12:25 274
Legea 150 a intrat în vigoare din iulie şi se aplică, dar a fost descurajant în această situaţie contextul emoţional în care a avut loc aşa zisa dezbatere privind produsele româneşti, a spus George Bădescu, Director executiv, Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR), în cadrul conferinţei ZF Agrobusiness 2016.
 
"Legea 150 a intrat în vigoare din iulie şi se aplică. Partea cu 51% produse din lanţul scurt ar trebui să se aplice din ianuarie, printr-o hotărâre de guvern. Nu avem niciun text deocamdată. Analizele la rece, pe cifre, au fost înlocuite de mesaje emoţionale, simple, bazate pe aspecte colaterale. Dincolo de ce vrem, există realitatea dură a pieţei, situaţia fermierilor, preţurile la anumite produse, european, aspecte legate de sezonalitate, climă".
 
Încă nu avem o formulare detaliată asupra ce este lanţul scurt. În lege nu e sintagma de produse româneşti, ci de lanţul scurt, alimentar şi de aprovizionare. A fost descurajant în această situaţie contextul emoţional în care a avut loc aşa zisa dezbatere. El a dus la situaţii care nu favorizează un mecanism de funcţionare a lucrurilor de natură să ducă la o rezolvare rapidă, pozitivă şi sustenabilă a relaţiei dintre supermarketuri şi ceilalţi jucători. Este o piaţă volatilă, la legume fructe depindem mult de vreme.
 
Avem o agricultură fragmentată şi doar o parte din fermieri se pot califica la activităţi comerciale de mare anvergură. Trebuie găsite soluţii astfel încât să mulţumim toate sectoarele de activitate.
 
Marile magazine sunt interesate de produsele româneşti, dincolo de un anumit angajament de politică comercială. Există tendinţa de a evidenţia doar aspectele negative din relaţia cu producătorii români şi poate asta impiedică soluţiile de substanţă. Din lege sunt exceptaţi comercianţii care au cifra de afaceri sub 2 milioane euro.
 
Închiderea marilor magazine sâmbăta şi duminică în Austria şi Germania ţine şi de cultura locală (merg la slujbă la biserică) şi stilul de viaţă. La noi lumea merge la cumpărături în weekend. Trebuie să vedem care este obiceiul la noi. Trebuie să vedem şi cum e trasabilitatea produselor româneşti, să nu ne trezim cu produse româneşti care nu sunt chiar româneşti. Ca să nu avem efecte contrare şi să nu ajutăm deloc fermierul român.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO