Retail&Agrobusiness

Fondatorii Obor21, prima cooperativă ţărănească digitală din România, estimează afaceri de 300.000 euro pentru anul acesta, triplu faţă de 2020

Fondatorii Obor21, prima cooperativă ţărănească...

Autor: Ioana Nita

21.01.2021, 11:25 1235

Obor21, prima cooperativă ţărănească digitală de pe piaţa locală care le oferă românilor posibilitatea de a comanda online carne proaspătă pe baza conceptului de meatbooking – rezervare înainte de sacrificare, estimează că anul acesta va ajunge la o cifră de afaceri de 300.000 euro, de trei ori mai mare faţă de 2020, care a fost de de altfel şi primul an de funcţionare al companiei. Cooperativa digitală a fost lansată chiar înainte de debutul crizei pandemice, în luna februarie 2020 de către Iunia şi Florian Mateiţă, cu o investiţie iniţială de peste 80.000 euro, iar în zece luni de operare platforma a reuşit să genereze afaceri de 100.000 euro.

„Obor21.ro este puntea digitală dintre sat şi oraş, care oferă acces la carne autentică de la ţară, în condiţii sanitar-veterinare de secol XXI, iar ţăranii crescători de animale au piaţă de desfacere şi venituri fiscalizate. Grija pentru mediu reprezintă o preocupare, astfel că rezervarea cărnii înainte de sacrificare este atât garanţia pentru prospeţime, cât şi soluţia pentru consumul responsabil, sustenabil, fără pierderi şi fără sacrificări nejustificate”, a explicat Florian Mateiţă, cofondator Obor21.

Carnea rezervată prin intermediul Obor21.ro provine în cea mai mare parte din gospodăriile ţărăneşti din judeţele Botoşani şi Suceava. Aceasta este livrată consumatorului final exclusiv prin curier, în condiţii de temperatură controlată, în cel mult 72 de ore de la sacrificare, însoţită de certificat de calitate. Fiecare etichetă conţine informaţii detaliate despre provenienţa produselor, inclusiv satul unde a fost crescut animalul sacrificat, precum şi data sacrificării, data ambalării în vid şi data expirării produsului. Procesarea cărnii, inclusiv ambalarea ei, are loc în abator autorizat EU (menţionat pe etichetă), iar întreg fluxul, până la uşa clientului, este fiscalizat şi conceput să respecte normele sanitar-veterinare.

Dinamica vânzărilor din primul an de funcţionare a fost determinată de o creştere constantă a numărului clienţilor şi, simultan, a valorii comenzilor acestora, care a ajuns la o medie de 230 lei/client. Valoarea coşului mediu a crescut cu 20% în perioada sărbătorilor, respectiv aprilie şi decembrie. În medie se adaugă 5 produse în coş (3-6 kilograme), iar cele mai populare sunt cele din mânzat (70%), după care urmează carnea de oaie şi capră (10%), restul comenzilor fiind pentru specialităţi, respectiv zahana.

După primele luni de funcţionare, clientul Obor21.ro s-a conturat ca fiind o persoană cu vârsta cuprinsă între 25 şi 44 de ani, cu venituri medii şi peste medii, preocupată de un stil de viaţă sănătos, pasionată de gătit, de a experimenta gusturi noi. Totodată, o caracteristică de bază a clienţilor este preocuparea pentru un stil de viaţă responsabil, care planifică distribuţia alimentelor cumpărate şi fac achiziţii în consecinţă. Peste jumătate dintre clienţii care comandă sunt femei.

Pentru a asigura un procent de peste 98% a cărnii distribuite după sacrificare, fondatorii Obor21 au dezvoltat parteneriate în industria HoReCa. Astfel, lunar, un procent de 30-40% dintre clienţi sunt din zona B2B – restaurante şi băcănii tradiţionale -, procentul variind în funcţie de comenzile B2C. 

Pentru 2021, fondatorii Obor21 vizează extinderea zonei de livrare în afara ariei Bucureşti-Ilfov şi, în măsura posibilităţilor logistice, diversificarea portofoliului către noi categorii de produse, care să susţină conceptul de cooperativă ţărănească digitală. Printre acestea se numără produse lactate, dar şi o categorie de legume şi fructe.

„Explorăm posibilitatea de a ne extinde către alte zone din ţară, însă pentru noi este important să rămânem fideli conceptului Obor21 şi să asigurăm trasabilitatea produsului. Perspectivele sunt încurajatoare, având în vedere şi schimbarea comportamentului clientului, care a rămas orientat către confortul comenzilor online chiar şi după ridicarea restricţiilor”, a precizat Florian Mateiţă.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO