Retail&Agrobusiness

Europa şi SUA. Cel mai mare val de închideri de fabrici de la cel de-al Doilea Război Mondial încoace

După industriile bazate pe servicii ca cea a hotelurilor şi restaurantelor, a venit acum rândul sectorului manufacturier să resimtă din plin impactul economic al pandemiei de coronavirus, scrie Bloomberg.

Industria grea de pe ambele părţi ale Atlanticului se confruntă cu un val sincronizat de închideri despre care istoricii şi specialiştii spun că este nemaivăzut din anii ‘40.

Constructorii auto din SUA şi Europa îşi suspendă activitatea fabricilor ca reacţie la criză, după ce măsurile similare adoptate anterior de China s-au propagat la nivelul întregului lanţ de aprovizionare global la începutul acestui an, întărind argumentele că lumea se îndreaptă către recesiune.

Larry Kudlow, consilierul economic de top al preşe­dintelui american Donald Trump, a declarat că administraţia americană poartă deja discuţii cu GM şi alţi constructori auto pentru lansarea producţiei de ventilatoare vitale pentru tratarea oamenilor afectaţi de virus.

O astfel de reorientare dramatică a producţiei ar fi simi­lară cu transformarea industrială din anii ‘40, când fa­bri­cile au început să producă tancuri şi arme pentru răz­boi. De atunci însă, experţii nu-şi amintesc o închidere sin­cro­­nizată similară într-un procent atât de mare din industria auto mondială.

„Nu ştiu dacă există un caz similar în istoria recentă. Cel de-al doilea război mondial ar fi cea mai bună analogie“, arată Kristin Dziczek, de la Center for Automotive Research.

Timothy Guinnane, istoric economia la Yale University, susţine că o paralelă mai bună ar fi cu ce s-a întâmplat după sfârşitul războiului în 1945. Acesta arată că în luarea acestor măsuri, Europa şi SUA urmează exemplul Chinei, unde viaţa a început să revină la normal după o închidere de 6 săptămâni.

Aceasta poate fi o părăre optimistă. O notă trimisă de JPMorgan Chase clienţilor poartă titlul „Ziua în care pământul s-a oprit“.

Durerea pe care o va resimţi sectorul auto de această dată va depinde de cât de mult vor dura închiderile. Dar sectorul auto din întreaga lume este într-o formă mult mai bună decât era în 2008, când criza financiară a dus la închiderea permanentă a multor fabrici, arată Dziczek.

Şi totuşi, de această dată închiderile vin în acelaşit imp după un an 2019 slab pentru producătorii din întreaga lume.

În cazul Europei, sectorul auto este vital pentru prosperitate. Acesta asigură locuri de muncă directe şi indirect pentru 13,8 milioane de europeni, reprezentând 6,1% din rata totală a ocupării forţei de muncă din UE.

 
 
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.