Retail&Agrobusiness

Cum se va modifica comportamentul de consum postpandemie. Mihai Aniţa, PwC: Ne îndreptăm către o experienţă de tip omnichannel care va integra tot mai mult cumpărăturile offline cu cele online

Mihai Aniţa, Partener, Retail & Consumer Leader în cadrul PwC România

Mihai Aniţa, Partener, Retail & Consumer Leader în cadrul PwC România

Autor: Cristina Bellu

13.07.2020, 11:00 1618

Pandemia a evidenţiat avantajele cumpărăturilor online şi a modelat într-un timp scurt comportamentele şi obiceiurile de consum, fiind de aşteptat ca această tendinţă să accelereze şi, implicit, să stimuleze companiile şi comercianţii să îşi reinventeze modul în care îşi desfăşoară activitatea, consideră Mihai Aniţa, Partener, Retail & Consumer Leader în cadrul PwC România.

”Cel mai probabil ne îndreptăm către o experienţă de tip omnichannel care va integra tot mai mult cumpărăturile offline cu cele online mai curând decât se anticipa”, spune Mihai Aniţa.

Potrivit unui sondaj realizat recent de PwC la nivel global, referitor la comportamentul consumatorilor, deşi cumpărăturile alimentare în magazinul fizic reprezintă în continuare principala alegere, peste o treime dintre consumatori (35%) folosesc instrumentele online în acest scop, iar 86% dintre aceştia intenţionează să îşi menţină acest obicei şi după ce măsurile de distanţare socială sunt eliminate.  

În ceea ce priveşte produsele nealimentare, înainte de pandemie, 47% dintre consumatori spuneau că fac cumpărături zilnic sau săptămânal din magazinele fizice, în timp ce telefoanele mobile erau utilizate în acest scop de 30% şi calculatoarele de 28%.

Post pandemie, cumpărăturile online pentru produse nealimentare au înregistrat o creştere substanţială de pe telefonul mobil şi calculator, cu 45%, respectiv 41%.

Datele sondajului efectuat de PwC mai arată că preocuparea pentru sănătate a consumatorilor se află în creştere în contextul pandemiei de COVID-19, astfel că 51% dintre consumatorii urbani spun că sunt mai preocupaţi de îngrijirea sănătăţii fizice şi a bunăstării mintale şi a dietei, iar aproape jumătate dintre locuitorii urbani chestionaţi după izbucnirea pandemiei spun că siguranţa (49%) şi asistenţa medicală (45%) sunt la fel de importante pentru calitatea vieţii lor ca locul de muncă.

„Interesul consumatorilor pentru sănătate, bunăstare, dietă se află într-o tendinţă crescătoare şi va influenţa atât industriile care oferă produse şi servicii din aceste categorii, precum şi obiceiurile de consum generale pentru că oamenii se vor aştepta ca toţi producătorii şi furnizorii să fie mult mai atenţi la igienă, siguranţă, sustenabilitate”, explică Ruxandra Târlescu, Partener Retail & Consumer Tax Leader, PwC România.

În ceea ce priveşte impactul asupra cheltuielilor personale, dacă înainte de pandemie, încrederea consumatorilor urcase la un nivel înalt, aproape jumătate (46%) spunând că intenţionau să cheltuiască mai mult în următoarele 12 luni, după izbucnirea pandemiei, 40% au raportat o scădere a veniturilor ca urmare a pierderii locului de muncă sau a reducerii veniturilor.

În plus, procentul celor care au spus că vor cheltui mai puţin în următoarele luni aproape s-a dublat, iar numărul celor care au spus că vor cheltui mai mult a scăzut cu mai mult de 10 puncte procentuale.

În prezent, consumatorii cheltuiesc mai puţin pentru majoritatea categoriilor de produse nealimentare, cele mai mari scăderi fiind pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte (51%) şi echipament sportiv (46%), mai indică datele PwC.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO