Retail&Agrobusiness

Consumul a crescut cu 1,7% în primele nouă luni ale anului, după majorarea cu 5,8% a vânzărilor de produse alimentare şi cu 3,9% a produselor nealimentare. În septembrie, consumul a crescut cu 4,6% faţă de septembrie 2019

Consumul a crescut cu 1,7% în primele nouă luni ale...

Autor: Cristina Bellu

05.11.2020, 09:51 217

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai bun indicator pentru consum, a crescut în primele nouă luni ale anului atât ca serie brută cât şi  ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 1,7%, respectiv 1,4%, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Evoluţia a fost determinată de majorarea cu 5,8% a vânzărilor înregistrate la produsele alimentare, băuturi şi tutun şi cu 3,9% a vânzărilor de produse nealimentare. În ceea ce priveşte comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate, acesta a scăzut cu 8,4%, arată datele transmise joi de INS.

În luna septembrie, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută cât şi  ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 0,4%, respectiv 1,7%, comparativ cu luna precedentă. Potrivit datelor INS, avansul de 0,4%  a fost susţinut de creşterea cu 5,3% a vânzărilor de produse nealimentare. La comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate s-a înregistrat o scădere de 3,1%, iar la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun de 3%

 

(Sursa: INS)

Faţă de perioada similară a anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) s-a majorat  cu 4,6%, ca serie brută pe fondul majorărilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+11,6%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,8%). Comerţul cu amănuntul  al  carburanţilor  pentru  autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 4,2%.  Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu 3,5%.

În perioada 2020-2022, analiştii Băncii Transilvania estimează o majorare a consumului privat, principala componentă a PIB, cu o dinamică medie anuală de 1,4%.

"În scenariul macroeconomic central prognozăm majorarea consumului privat, principala componentă a PIB, cu o dinamică medie anuală de 1.4% în perioada 2020-2022, evoluţie susţinută de nivelul redus al costurilor reale de finanţare, continuarea procesului de convergenţă a veniturilor spre media Europeană şi intrarea economiei într-un nou ciclu, cu impact pozitiv pentru climatul din piaţa forţei de muncă", spune  Andrei Rădulescu, director analiză macroeconomică în cadrul Băncii Transilvania.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO