Retail&Agrobusiness

Cei mai valoroşi jucători din comerţ: Lanţurile de supermarketuri şi hipermarketuri din România, cu 3.500 de magazine, deţinute de nemţi, francezi şi austrieci valorează aproape 10 mld. euro. În 2020, valoarea lor a crescut cu 21%

Cei mai valoroşi jucători din comerţ: Lanţurile de...

Autor: Cristina Roşca

20.12.2020, 10:50 1697

♦ În comerţul modern local există circa 3.500 de magazine pe formatele hipermarket, supermarket, cash & carry, discount şi proximitate modernă ♦ În comerţ evaluarea se face ca multiplu de cifră de afaceri.

Magazinele din comerţul modern local, în total circa 3.500 de unităţi sub diferite formate, sunt evaluate la un pas de 10 mld. euro (46 mld. lei) în acest an, în creştere cu 21% faţă de 2019.

Această evoluţie poate fi explicată pe de-o parte de re­zultatele bune obţinute de aceste companii anul tre­cut, un an marcat de expansiune şi de creşterea con­su­mului privat şi a economiei în ansamblul său. Pe de altă parte, aceeaşi evoluţie a fost influenţată şi de faptul că în 2020, în plină pandemie, aceste reţele nu doar că au con­tinuat să funcţioneze, dar au inves­tit în continuare în dezvoltare şi pariază pe rezultate în creştere.

Nouă dintre cele zece reţele de comerţ modern din România sunt prezente în clasamentul celor mai valoroase 100 de companii din economie. Singura „absenţă“ este cea a Cora, lanţul de 11 hipermar­ket­uri care este de altfel cel mai mic jucător după cifra de afaceri, potrivit ediţiei din acest an a catalogului ZF Top 100 cele mai valoroase companii din România.

Comerţul modern numără circa 3.500 de unităţi sub mai multe formate, acestea adunând afaceri de aproape 70 mld. lei, adică peste 60% din tot comerţul alimentar. Restul reprezintă contribuţia celor 65.000-67.000 de magazine tradiţionale.

În retail, evaluarea unei companii se face de re­gu­lă - spre deosebire de alte sectoare - ca multiplu de ci­fră de afaceri, nu ca multiplu de EBITDA. Un ju­cător de talie mare şi cu rezultate bune poate primi ca preţ peste 50% din cifra de afaceri (multiplu de peste 0,5), conform datelor ZF. Acesta este şi cazul ju­cătorilor din comerţul modern local, care valorează cumulat 46 mld. lei, adică 65% din cifra de afaceri pe 2019.

Toate cele nouă companii din comerţul modern care îşi fac loc în clasament sunt evaluate în creştere faţă de ediţia din 2019, ritmul variind între 4% în cazul Metro Cash & Carry şi 59% în cazul Lidl Discount, ca­re a fost de altfel campionul şi în ceea ce priveşte creş­terea cifrei de afaceri până la un pas de 10 mld. lei, plus 25%. Cu o valoare de 7,4 mld. lei, Lidl este a doua cea mai valoroasă reţea de comerţ alimentar din România. Locul unu este ocupat de reţeaua-soră Kaufland, parte a aceluiaşi grup Schwarz.

Kaufland este şi liderul comerţului local după cifra de afaceri de anul trecut. Podiumul este completat de Carrefour România (cea mai importantă firmă a francezilor de la Carrefour pe plan local).

Companiile din comerţul cu dominată alimentară sunt evaluate între 2,6 mld. de lei în cazul Rewe România, care operează reţeaua Penny şi 10,5 mld. lei în cazul Kaufland, care este de altfel şi liderul pieţei locale de profil. Aceste valori permit companiilor să îşi facă loc în prima parte a clasamentului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO