Retail&Agrobusiness

Cei mai mari zece exportatori din economie au trimis peste graniţe produse de 13,6 mld. euro în 2019. Primii trei, Dacia, Ford şi Star Assembly, au fabricile închise la final de T1/2020

Cei mai mari zece exportatori din economie au trimis...

Autor: Dana Ciriperu

29.03.2020, 14:01 463

♦ Exporturile de bunuri ale României s-au majorat cu doar 1,9% în 2019, faţă de 2018, la 69 mld. euro, iar rata de creştere înregistrată de top 500 se înscrie în tendinţa de creştere firavă: top 500 exportatori au avut în 2019 livrări externe de 52,1 mld. euro cu numai 1 mld. euro mai mult faţă de 2018. ♦ Creşterea anemică din 2019 primeşte însă pe final de trimestru întâi din 2020 cea mai dură lovitură, în condiţiile în care primii trei exportatori din economie (Dacia, Ford şi Star Assembly – Daimler) au fabricile închise în urma pandemiei de coronavirus.

Top 500 cei mai mari exportatori acoperă 75,7% din exporturile de bunuri ale României în 2019, arată datele trimise de INS la solicitarea ZF, pondere apropiată de cea din 2018 (75,6%). Instituţia nu comunică valoarea exporturilor pe fiecare companie în parte, dar precizează că top 10 exportatori cu o pondere de 19,8% în total, respectiv 13,6 mld. euro, iar top 100 realizează peste jumătate din exporturi (52,1%, respectiv 36 mld. euro). În 2019, România a exportat bunuri de 69 mld. euro, faţă de 67,5 mld. euro în 2017.

Automobile Dacia a fost şi în 2019 cel mai mare exportator din economie, iar pentru al doilea an consecutiv podiumul a fost format exclusiv de companii din industria auto: Ford pe locul doi, iar fabrica Daimler din Sebeş (Star Assembly) se află pe locul trei, potrivit clasamentului provizoriu pe 2019 furnizat de INS la solicitarea ZF.

Finalul trimestrului întâi din 2020 găseşte închise toate cele trei fabrici din industria auto, ca urmare a pandemiei de coronavirus, iar fiecare zi în care producţia lor este oprită va cântări decisiv în statistica exporturilor din acest an. Dacia, Ford şi Daimler nu sunt însă singurii jucători din auto care au oprit sau şi-au restrâns producţia. Pirelli, Michelin cu o fabrică, Leoni cu o fabrică, Draexlmaier cu toate fabricile locale au anunţat până acum că încetează temporar producţia de componente auto.

Dependenţa economiei locale de industria auto a crescut în ultimii ani, iar acest lucru se vede acum şi prin restrângerea activităţii marilor exportatori, mulţi dintre ei aflându-se între cei mai mari angajatori din economie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO