Retail&Agrobusiness

CBRE: Stocul naţional modern de retail a depăşit 3,5 milioane metri pătraţi, o treime în Bucureşti

CBRE: Stocul naţional modern de retail a depăşit 3,5...

Autor: Bianca Ciocotisan

15.10.2018, 15:12 155

Stocul naţional modern al spaţiilor de retail a ajuns la 3,52 milioane de metri pătraţi, dintre care aproximativ 32% se găsesc în Bucureşti, arată datele transmise luni de compania de consultanţă imobiliară CBRE.

O suprafaţă aproape echivalentă, 38% din stocul naţional modern al spaţiilor de retail, este împărţită în zece oraşe: Constanţa, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Oradea, Braşov, Ploieşti, Suceava, Craiova şi Piteşti, se detaliază într-un comunicat de presă al CBRE.

„Stocul modern de spaţii de retail se situează, în momentul de faţă, la 3,52 milioane de metri pătraţi, dintre care 59% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale, iar 41% de parcurile de retail. Din actualul stoc de spaţii de retail, circa 51% au fost dezvoltate în perioada 1999 - 2008”, se mai scrie în documentul de presă al CBRE.

În primul semestru din acest an, dezvoltatorii imobiliari au livrat o suprafaţă de aproximativ 30.000 de metri pătraţi în proiecte din Bistriţa, Focşani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat şi Vaslui.

Aproximativ 367.000 de metri pătraţi sunt în prezent în construcţie, cu date de livrare în acest an şi anul viitor, fiind cuprinşi în 19 proiecte, dintre care 13 noi şi şase extinderi.

Dintre proiectele în construcţie, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeţei dezvoltate, sunt: Openville, din Timişoara, cu 47.000 de metri pătraţi; AFI Palace Braşov, cu 45.000 de metri pătraţi; Târgovişte Mall, cu 33.000 de metri pătraţi; Shopping City Târgu Mureş, cu 32.900 de metri pătraţi; Shopping City Satu Mare, cu 28.700 de metri pătraţi; DN1 Baloteşti, cu 28.000 de metri pătraţi; Baia Mare Value Center, cu 22.500 de metri pătraţi; Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 de metri pătraţi.

„Din proiectele aflate în construcţie, 53% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale şi 47% de parcurile de retail. De asemenea, 18% din stocul de spaţii de retail aflate în prezent în dezvoltare sunt extinderi în construcţii existente”, mai susţin reprezentanţii CBRE.

Activitatea în sectorul spaţiilor de retail continuă să fie dinamică anul acesta, însă nu la fel de efervescentă ca anul trecut.

„Observăm o creştere a activităţii regionale, în oraşe secundare, dar şi în oraşe terţiare. Acest lucru se datorează creşterii puterii de cumpărare la nivelul întregii ţări. O altă tendinţă importantă este şi majorarea ponderii componentei online pe segmentul de retail. Astfel, am remarcat o creştere cu 30% a vânzărilor online în S1 2018, faţă de S1 2017”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

În plus, în primele şase luni ale acestui an, nouă chiriaşi au intrat pe piaţa locală a spaţiilor de retail.

„Mari branduri internaţionale, care activează în industrii extrem de diverse şi ţintesc publicuri diferite, au decis anul acesta să-şi facă intrarea pe piaţa locală. Acesta este un semn că piaţă românească se maturizează şi devine din ce în ce mai ofertantă pentru marii jucători care o ocoleau până acum, considerând-o prea riscantă”, a concluzionat Carmen Ravon.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO