Retail&Agrobusiness

Care este influenţa multinaţionalelor în impulsionarea companiilor cu capital privat românesc

Care este influenţa multinaţionalelor în impulsionarea...

Autor: Sorin Pâslaru

27.04.2018, 00:08 648

Cazul companiilor străine de bere, sucuri şi apă minerală şi al distribuitorilor români.

Firmele cu capital privat ro­mâ­nesc de distribuţie de bere, sucuri carbogazoase şi apă minerală au crescut puternic din colaborarea cu  multi­naţio­nalele, arată a treia ediţie a studiului „Ca­pitalul privat românesc” realizat de Ziarul Financiar cu sprijinul PIAROM - Patronatul Investitorilor Autohtoni din România.

Companiile cu capital privat autohton deţin 55% din comerţul cu ridicata. A­cesta este cel mai mare sector din eco­no­mie, cu o cifră de afaceri totală de 259 mld. lei în 2016, adică 21% din total.

Dacă fabricarea băuturilor este o „afacere” aproape exclusiv străină, com­pa­­niile străine având o pondere de 81%, distri­­buţia este dominată de firmele autohtone.

Comerţul cu ridicata „lasă” o valoare adăugată brută de 25% din cifra de afaceri, adică la afaceri de 259 mld. lei, valoarea adăugată brută corespondentă este de aproape 65 mld. lei. Aceasta înseamnă circa 8% dintr-un PIB de 760 mld. lei aferent anului 2016.

Economii întregi, precum a Olandei sau a Dubaiului, se bazează pe miş­ca­rea mărfurilor şi produc valoare adă­ugată prin distribuţie şi transport. De aceea, modul prin care au creat pro­ducătorii de bere şi băuturi răcoritoare un „ecosistem” în jurul lor prin relaţia cu fir­mele de distribuţie naţionale şi regionale arată că există posibilitatea de dezvoltare economică în jurul multinaţionalelor. Firme precum Nitela Impex Craiova, care distribuie Heineken şi Coca-Cola, Farel Mureş (Heineken, Red Bull) sau Miruna Internaţional Reşiţa (Ursus, Coca-Cola, Pepsi) sunt exemple de afaceri care au crescut odată cu vânzările furnizorilor lor, companii multinaţionale.

Cele trei companii regionale de distribuţie sunt cele mai mari firme cu capital privat românesc după cifra de afaceri 2016 cu codul CAEN, profilate pe distribuţia de băuturi – bere, apă minerală, răcoritoare, vinuri.

Aceste companii arată cum mediul lo­cal s-a adaptat destrămării economiei so­­cialiste după ’90. Fondatorii Nitela Impex Craiova, spre exemplu, sunt doi foşti angajaţi ai Electroputere Craiova ca­re au început din 1994 să distribuie, cu o ma­şină, bere şi apă minerală. Astăzi com­pa­nia are afaceri de 201 mil. lei şi 317 de an­gajaţi.

Miruna Inter­na­ţio­nal Reşiţa a început tot în 1994 cu distri­buţia berii Timi­şo­reana în Caraş-Se­ve­rin şi astăzi are afaceri de 156 de milioane de lei şi 310 angajaţi. Com­pania distribuie produsele Ursus, Rom­aqua, Coca-Cola, Pepsi.

Farel Mureş, care acoperă judeţele Alba şi Sibiu cu distribuţia de bere şi apă, are afaceri de 165 milioane de lei în 2016 şi 262 de angajaţi. Compania a decis să intre în producţia de băuturi energizante, cu brandul FarelEnergy.

Heineken şi Coca -Cola şi-au majorat cifra de afaceri pe piaţa locală cu circa 30% între 2010 şi 2016, până la 1,2 mld. lei şi respectiv 2,2 miliarde de lei, în timp ce Nitela Craiova, Farel Mureş şi Miruna Internaţional Reşiţa au crescut cu 50-100% în aceeaşi perioadă.

De remarcat este nivelul înalt al productivităţii în distribuţia de băuturi, de circa 500.000 lei-700.000 de lei/an pentru cele trei firme cu capital privat românesc, lideri în distribuţia de băuturi.

Producţia de bere sau răcoritoare este însă şi mai rentabilă. Heineken are o pro­ductivitate de 1 mil. lei/angajat pe an, în timp ce Coca-Cola are 1,5 mil. lei/angajat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO