Lanţurile internaţionale de restaurante se adaptează tendinţelor din consum, astfel că reţele prezente şi pe piaţa locală lansează produse fără gluten, vegetariene sau vegane, câteva exemple în acest sens fiind McDonald’s şi Ikea.
Aceste produse se adresează celor care, pe fondul unor probleme de sănătate sau pe fondul unor convingeri personale, au scos carnea din alimentaţie sau caută produse fără gluten.
„Testăm meniul vegan în zece restaurante din România. Avem şi produse fără gluten şi altele fără zahăr, folosind ştevia ca îndulcitor. Vrem să avem produse care se cer, deşi nu facem business din asta“, spune Daniel Boaje, executivul care conduce businessul McDonald’s în România.
Lanţul american de tip fast-food este liderul pieţei locale de restaurante cu peste 70 de unităţi şi afaceri de circa 150 mil. euro anul trecut.
Compania este cunoscută pentru produse precum hamburgeri şi cartofi prăjiţi, dar îşi adaptează oferta la cererea din piaţă. În continuare însă cele mai vândute produse sunt cele tradiţionale precum Big-Mac-ul.
Un alt exemplu în acest sens este cel al grupului suedez Ikea, cunoscut nu doar pentru mobilierul tip „puzzle“, ci şi pentru chifteluţele din porc şi vită care atrag zi de zi clienţi în magazinele retailerului. Local, Ikea are un singur magazin şi deci un singur restaurant, însă acesta este cotat ca fiind cel mai bun din România ca vânzări, cu circa 40 mil. lei anual.
În meniul Ikea, pe lângă chifteluţele clasice din porc şi vită şi-au făcut loc şi unele vegetale cu ragut de legume şi bulgur. Cea mai recentă mişcare a gigantului este însă lansarea în acest an a hot-dogului vegan.