Companii

Restaurantele devin "piata de lux". Proprietarii se confrunta cu scaderi de pana la 45% ale veniturilor

Proprietarii se confrunta cu scaderi de pana la 45% ale veniturilor
10.02.2009, 17:21 72

Restaurantul La Papi, deschis in urma cu trei ani de catre fratii Alexandru si Mircea Papadopol in zona centrala a Capitalei, a inregistrat in luna ianuarie incasari cu 45% mai mici fata de aceeasi perioada din 2008, in timp ce numarul clientilor a scazut cu aproximativ 20%.

"Am facut un calcul sumar si procentual a reiesit faptul ca anul acesta clientii comanda cu 30% mai putin ca anul trecut. Totul se datoreaza crizei economice, care, din pacate, este abia la inceput. Este pacat ca pentru romani mancatul la restaurant a devenit un lux", spune Alexandru Papadopol, asociatul restaurantului "La Papi".
Alexandru Papadopol detine alaturi de fratele sau Mircea restaurantul La Papi, o unitate cu 75 de locuri si afaceri de 300.000 de euro in 2008Cu toate acestea, Papadopol spune ca situatia unitatii pe care o reprezinta este buna, in conditiile in care exista si locatii care au dat deja faliment sau ale caror vanzari au scazut cu peste 60%.
"Aici nu vorbim despre marile lanturi de restaurante, ci de businessurile mai mici, dar inca profitabile", adauga Papadopol, care administreaza un restaurant de 75 de locuri, in care a investit initial 110.000 de euro. Si cheltuielile pentru aprovizionare au crescut cu aproximativ 15%, dar politica restaurantului este de a pastra gramajul portiilor de mancare si chiar de a scadea cu 10% preturile produselor fata de decembrie anul trecut.
"Per total, preturile furnizorilor s-au majorat cu 15-20% pentru toate marfurile, dar noi am considerat ca trebuie sa micsoram preturile pentru a fideliza clientii", explica Papadopol care estimeaza o scadere a veniturilor in acest an cu 33%, dupa ce in 2008 a inregistrat o cifra de afaceri de circa 300.000 de euro.
Un alt mijloc de a atrage clientii a fost oferirea unor carduri de reducere cu 10% pentru clientii fideli. "Majoritatea clientilor, aproape 60% dintre ei, au card de reducere cu 10%, in felul acesta pentru clentii fideli ai restaurantului reducerea ajunge la 20%", completeaza el.
Aceleasi probleme le ridica si reprezentantii restaurantului The Harbour, deschis in zona Pietei Romane din Capitala, care arata ca din noiembrie numarul clientilor a fost in continua scadere.
"In ianuarie fata de decembrie 2008 am avut o diminuare de 19% a numarului de clienti si asta am putea sa o motivam prin faptul ca prima luna din an intotdeauna a fost mai slaba decat celelalte. Cu toate acestea, si in decembrie traficul a fost mai scazut decat in noiembrie cu pana la 17%", spune Ioana Istrati, directorul general al The Harbour, restaurant cu vanzari de peste 500.000 de euro in 2007.
Lanturile de restaurante cu o vizibilitate mai mare nu au raportat inca scaderi, dar ritmul de crestere nu mai este atat de mare ca in anii trecuti.
"La nivelul grupului am avut o crestere totala de 8%, dar asta pentru ca avem restaurante independente care au mers foarte bine, cum este cel din Centrul Istoric, Primaverii sau Caru' cu Bere. Sunt si unitati care auDragos Petrescu a realizat anul trecut afaceri de 14 milioane de euro pe segmentul de restaurante si cafenele avut scaderi in ce priveste numarul de clienti cu 10% pana la 12% in ianuarie fata de aceeasi perioada din 2008, dar asta s-a intamplat in centrele comerciale, unde traficul a scazut semnificativ luna trecuta. Oamenii sunt mai atenti, consuma mai putin", spune Dragos Petrescu, administratorul lantului City Grill.
Dragos Petrescu, care detine pe langa businessul City Grill si cafenelele City Cafe, reteaua Buongiorno si Caru' cu Bere, a anuntat pentru anul trecut afaceri totale de 14 mil. euro, iar pentru 2009 a hotarat schimbarea strategiei si intrarea pe piata de fast-food cu brandul Bundetot pentru a tine piept crizei financiare care implica incetinirea ritmului de consum.
In restaurantele La Mama, administrate de Catalin Mahu, nu s-au constatat pana acum scaderi ale notei de plata si nici o scadere a numarului de tranzactii, insa conducerea spune ca ritmul de crestere s-a diminuat.
"Ritmul de consum al intregii economii a incetinit. Mai devreme sau mai tarziu si piata restaurantelor va fi afectata, chiar daca, dupa parerea mea, mai putin decat restul domeniilor. Afectarea se va produce, ca in toate domeniile, de sus in jos (restaurante scumpe spre restaurante moderate ) si cred ca in perioada urmatoare cel mai putin vor avea de suferit brandurile puternice, cu o buna imagine in memoria clientilor", este de parere Mahu.
Catalin Mahu controleaza, pe langa restaurantele La Mama, si cafenelele Cafepedia, rulajul ajungand in 2008 la 10 mil. euro.
La inceputul acestui an, numarul restaurantelor a ajuns la aproape 13.000 de unitati la nivel national, in crestere cu 17% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit Oficiului National al Registrului Comertului. In Capitala functionau la inceputul lunii ianuarie aproape 2.450 de restaurante.
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO