Companii

Renovările şi proiectele imobiliare mici nu aduc creşterea pe piaţa vopselelor

Renovările şi proiectele imobiliare mici nu aduc creşterea pe piaţa vopselelor

Autor: Ioan Dornescu

08.06.2012, 00:05 634

"Comparativ cu 2010, piaţa de produse decorative a continuat să scadă între 10 şi 15%, dat fiind contextul economic şi «sentimentul pieţei» care a descurajat iniţierea de noi proiecte de construcţii", spune Aliz Kosza, directorul general executiv al Fabryo Corporation, adăugând că strategia companiei a fost axată pe lucrări individuale, mici şi medii, şi pe proiecte de renovări.

Pe fondul presiunii pe lichidităţi, al creşterii costurilor cu materiile prime şi al comportamentului ezitant al consuma­torilor, managementul a fost "extrem de atent" la capitalul productiv şi la profita­bilitate, a arătat ea.

Afacerile producătorului de lacuri şi vopsele, controlat de compania suedeză de investiţii Oresa Ventures, s-au plasat la 136,2 milioane lei (32,3 mil. euro) în 2010, datele pentru 2011 nefiind deocamdată făcute publice.

"E dificil de spus, deoarece nu există cifre exacte, doar estimări, însă cred că piaţa a scăzut cu un procent cuprins între 10 şi 15%", afirmă Marius Pintea, market ma­nager al Akzo Nobel Coatings.

Reprezentantul companiei controlate de grupul olandez Akzo Nobel, lider mondial în acest domeniu, arată de asemenea că proiectele individuale şi renovările sunt principalii factori care au susţinut vânzările anul trecut, tendinţă care va continua şi în 2012.

Pintea a mai spus că în ciuda unui început de an dificil, din cauza condiţi­ilor meteo nefavorabile, în primul trimestru nu au existat fluctuaţii majore faţă de primele trei luni din 2011, iar piaţa va fi la finalul lui 2012 cel puţin la nivelul anului precedent.

Afacerile companiei s-au plasat la 29,7 milioane lei (7 milioane de euro) în 2010, iar anul trecut divizia de vopsele decorative a înregistrat un avans de 10%, conform sursei citate. "Pentru 2012 ne propunem să creştem cu minimum 10% comparativ cu 2011", a adăugat Pintea.

Directorul general al companiei Sarcom, Marinică Potop, apreciază că piaţa de lacuri şi vopsele a scăzut şi în 2011 cu aproximativ 10%, iar în 2012 ar putea înregistra un nou regres, de 7-8%. Compania controlată de fraţii Aurel şi Marinică Potop a avut în 2010 o cifră de afaceri de 29,8 milioane lei (7 mil. euro), iar în 2011 rulajul s-a diminuat cu 3%. În primul trimestru al anului compania a avut o creştere de 10% a afacerilor, datorită listării în două reţele de bricolaj, şi estimează un avans similar al vânzărilor la nivelul întregului an.

Marga Călin, directorul de marketing al Duraziv, nu avansează valori legate de evoluţia pieţei, în lipsa unui studiu care să ofere date concrete privind acest sector, dar afirmă că foarte probabil piaţa a înregistrat o uşoară scădere, atât în volum, cât şi în valoare anul trecut. În absenţa unor proiecte rezidenţiale de mare anvergură, volumul de lucrări de finisaj din piaţă nu a fost unul redus, iar proiectele de renovare au compensat foarte mult în acest sens, a adăugat ea.

"Primul factor care a susţinut vân­zările de vopsele în piaţă a fost, evident, piaţa locuinţelor noi. Potrivit datelor INS, anul trecut au fost finalizate 44.456 de locuinţe. S-a înregistrat o scădere la acest capitol, dar aceste imobile au atras totuşi investiţii importante în ceea ce priveşte finisajele. Au fost multe proiecte individuale şi com­plexuri rezidenţiale de mici dimensiuni foarte bine targetate. Finisajele au contat mult la aceste lu­crări. De cele mai multe ori, utilizatorii finali au fost cei care au achiziţionat vopsele în 2011", a afirmat reprezentantul Duraziv.

Inovaţie şi discounturi

În piaţă există, în mod paralel, o paletă mare de clienţi interesaţi de produse de cea mai bună calitate, dar şi o categorie de clienţi foarte sensibili la preţ, ceea ce a condus la o polarizare în ceea ce priveşte produsele, spune Marga Călin.

Repre­zentanta Duraziv afirmă că producătorii s-au axat pe produse din ce în ce mai specializate, dar au fost mulţi şi cei care au promovat intens produse eco­nomice şi au avut o politică agresivă de discounturi.

"În piaţă au apărut multe produse noi, inovaţia fiind un instrument foarte important în businessul cu vopsele în această perioadă. Credem că inovaţia a fost ea în sine un factor care a influenţat vânzările", a spus directorul de marketing al Duraziv.

Un alt factor care a susţinut piaţa a fost reprezentat de tranzacţiile imobiliare. Băncile estimează un număr de circa 25.000 de tranzacţii prin credite ipo­tecare, cele mai multe fiind realizate prin intermediul programului Prima casă, iar foarte multe dintre aceste tranzacţii au implicat şi executarea unor lucrări de renovare. În aceste proiecte au fost folosite prepon­derent produse de finisaj, vopseaua fiind unul dintre cele mai achiziţionate în acest sens, potrivit sursei citate. Proiectele de reabilitare termică au sus­ţinut şi ele vânzările de vopsele şi, în special, pe cele de tencuieli decorative.

"Foarte mulţi proprietari care au amâ­nat tranzacţii imobiliare au optat pen­tru lucrări de renovare. Au vrut să vândă, să ia un imobil mai bun, dar în absenţa produsului visat au investit în reamenajarea celui vechi", a spus reprezentanta Duraziv. Ea estimează o stagnare sau chiar o uşoară creştere a pieţei în acest an, iar compania vizează un avans de peste 75% pe acest segment. Duraziv îşi propune pentru acest an vânzări de peste 3,5 mili­oane de euro pe divizia de vopsele, aces­te produse urmând să aibă o pondere de circa 15-20% din totalul businessului.

Compania, controlată de omul de afaceri Daniel Guzu, produce adezivi, profiluri metalice, vopsele, produse pentru fini­sări interioare şi exterioare, sisteme complete de termoizolare şi hidroizolare. Du­raziv a raportat o cifră de afaceri de 18 milioane de euro în 2011.

Loviţi de creşterea costurilor

Una dintre principalele dificultăţi înregistrate de producătorii de lacuri şi vopsele este majorarea preţurilor la materi­ile prime şi ambalaje.

"Toţi producătorii ar trebui să mă­rească preţurile, dar ţinând cont de cererea redusă de pe piaţă, nu putem să mă­rim preţurile în acelaşi ritm, ceea ce duce la scăderea rentabilităţii", afirmă reprezen­tantul Sarcom. El a arătat că în 2011 preţurile materiilor prime au înregistrat un avans de peste 20%.

Totuşi, cea mai mare problemă cu care se confruntă producătorii de vopsele, alături de cei activi pe alte seg­mente ale producţiei de materiale de construcţii sau finisaje, rămâne nivelul redus al cererii. Firmele speră că odată cu îmbunătăţirea climatului economic să crească atât disponibilităţile financiare, cât şi încrederea consumatorilor pentru demararea de proiecte imobiliare noi, achiziţii sau renovarea spaţiilor deja construite.

Vezi www.zf.corporate.ro/business-construct

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO