Cooperativele din România sunt departe de astfel de rezultate sau tranzacţii, pentru că producătorii agricoli români sunt reticienţi în a se asocia, preferând mai degrabă să lucreze singuri decât în echipă, potrivit lui Toma Dinu, decanul Facultăţii de Management, Inginerie Economică în Agricultură şi Dezvoltare Rurală. Această reticenţă nu se datorează neapărat asocierii cooperativelor cu procesul de colectivizare desfăşurat în perioada comunistă, pentru că acel episod dureros pentru ţăranii români a fost dat uitării de către generaţiile tinere.
„E o problemă de mentalitate, românii au o reticenţă la a lucra împreună, suntem maeştri în a ne descurca pe propriile picioare şi să nu uităm că suntem şi autorii proverbului «Să moară şi capra vecinului», unii merg chiar mai departe şi zic «De ce să mă asociez cu cineva ca să-i fac lui bine. Lasă-l să stea acolo». Trebuie să depăşim această mentalitate şi să arătăm românului că sunt avantaje la care pot ajunge în urma asocierii“, a declarat Toma Dinu pentru ZF.
Doar 1% din totalul producătorilor agricoli din România au înţeles avantajele economice de a se organiza în cooperative, potrivit datelor publicate în „Proiectul de ţară“ asumat de guvern anul acesta. Din cele aproape 200 de cooperative agricole care au reuşit să aibă rulaje în 2015, cele mai mari vânzări totale le-a înregistrat cooperativa agricolă Dobrogea Sud, formată din 43 de membri, un business de peste 15 mil. euro care a tranzacţionat 50.000 de tone de cereale şi oleaginoase anul trecut.
În contrast, BayWa, cea mai mare cooperativă din Germania, deţine un business de 15 mld. euro anual ce tranzacţionează 25 mil. tone de cereale şi seminţe oleaginoase într-un sezon. Doar anul trecut, cooperativa germană a preluat firma Patberg International, o afacere pornită de la zero în 2013 pe piaţa românească şi şi-a deschis birouri de trading în Ucraina, Rusia, Argentina şi Marea Britanie.
„Asocierea este bună pentru că uneşte capitalul, forţele, competenţele, furnizorii, clienţii. Prin ascoiere fermierii pot avea un portofoliu mai mare de furnizori şi de clienţi. Creşte dimensiunea afacerii şi automat puterea de negociere devine mai mare. Sunt avantaje legate de o capacitate de adaptare la piaţă ceva mai mare, iar nu în ultimul rând formarea membrilor asociaţiei poate fi îmbunătăţită pentru că «împrumută» experienţă de la ceilalţi“, a explicat Toma Dinu.
Într-o cooperativă producţiile membrilor sunt adunate în cadrul cooperativei, fiecare membru având obligaţia să comercializeze cel puţin 75% din producţii prin intermediul cooperativei. Ulterior, cooperativa vinde producţiile în baza unui contract şi reţine circa 2% din cifra de afaceri, bani folosiţi pentru funcţionarea şi modernizarea cooperativei. Cooperativa agricolă Dobrogea Sud este formată din 43 de membri care produc grâu, orz, porumb, rapiţă şi floarea-soarelui şi se aşteaptă ca anul acesta să vândă cu circa 30% mai multe cereale, după ce au încheiat anul 2015 cu afaceri de peste 15 mil. euro. „Anul trecut rulajul nostru de cereale a fost 55.000 tone produs amestecat, iar anul acesta vom depăşi 70.000 tone. Fidelitatea membrilor a dus la creşterea cifrei de afaceri. Dacă legislaţia grupurilor de producători ne obligă să vindem 75% din producţie prin cooperativă, sunt membri care vând 100% prin cooperativă pentru că găsim oferte mai bune“, a declarat pentru ZF Ionuţ Lungoci, director executiv al cooperativei agricole Dobrogea Sud.