Companii

„Relaţia cu băncile este una de subordonare, băncile fiind pe poziţie dominantă“, spune Ionuţ Negoiţă, proprietarul Rin Grand Hotel

„Relaţia cu băncile este una de subordonare, băncile fiind pe poziţie dominantă“, spune Ionuţ Negoiţă, proprietarul Rin Grand Hotel
29.08.2010, 23:58 44

"Nu mai facem alte investiţii anul acesta. Am făcut imprudenţasă iau credite pe termen scurt şi am riscat să mă blochez", adeclarat Ionuţ Negoiţă, care lucrează cu mai multe bănci dinRomânia, datoriile bancare ridicându-se la 27 de milioane de euro,după cum apreciază el.


Fraţii Negoiţă controlează în Capitală hotelul Rin Grand, celmai mare din Europa (potrivit proprie­tarilor), cu circa 1.500 decamere situate pe 15 etaje şi cu 1.000 de locuri de parcare, oinvestiţie de 60 de milioane de euro finalizată în 2007.
Cei doi antreprenori aveau în plan şi dezvoltarea unui hotel de1.000 de camere pe litoral, dar şi a unui mall, însă toate acesteproiecte au fost amânate.
Businessurile pe care le administrează cei doi antreprenori aucontinuat să scadă şi după prima jumătate din acest an.
"Rin Grand Hotel a avut o cifră de afaceri de 5,3 milioane de euroîn primele şase luni ale anului, în scădere cu 18,3% faţă deianuarie-iunie a anului trecut", precizează Negoiţă. Doar 37% dincamerele hotelului au fost ocupate în prima parte a anului faţă de39% în perioada similară anului trecut. Pe lângă această unitate,fraţii Negoiţă mai deţin alte trei hoteluri (Traian, Rin Otopeni şiConfort Otopeni) în Capitală, ce cumulează 2.100 de camere, şi careau înregistrat în primele şase luni din acest an afaceri de circa 8milioane de euro, mai mici cu 13,7% faţă de aceeaşi perioadă aanului trecut.
Ionuţ şi Robert Negoiţă au început să dezvolte afaceri în România,după ce au lucrat în domeniul construcţiilor în Iugoslavia şiFranţa, unde au adunat o parte din banii pe care aveau să îiinvestească în 1998 în ţară într-o afacere cu mochete.
Scăderile erau aşteptate
"Faptul că rezultatele din 2010 sunt sub cele de anul trecut nu m-aluat prin surprindere. Primele şase luni ale anului trecut au mersdin inerţie pentru că exis­tau contracte semnate cu clienţii încădin 2008, ceea ce nu s-a mai întâmplat anul acesta, având în vederecă toa­tă lumea a devenit mai prudentă. Aşa că era de aş­tep­tat catrendul pe anul acesta să fie unul descendent."
Anul trecut, compania Pro Hotels, pe care sunt înregistrate RinGrand Hotel şi hotelul Confort Otopeni, a avut o cifră de afaceride 22,9 mil. euro şi pierderi de 2,5 mil. euro, potrivit datelor dela Registrul Comerţului. Ionuţ Negoiţă susţine că o creştere aafacerilor anul acesta, dar şi anul viitor este aproape imposibilă.În opinia lui, scenariul optimist arată că anul acesta ar puteaaduce o menţinere a veniturilor la nivelul celor de anul trecut, întimp ce scenariul pesimist arată o scădere cu 3,5%.
Omul de afaceri menţionează că în prezent companiile pe care leconduce dispun de lichidităţi şi că până când businessurile pe carele controlează nu vor susţine un credit bancar în proporţie de 70%,nu va mai lucra cu bani de la bănci.
"Relaţia cu băncile este una de subordonare, băncile fiind pepoziţie dominantă. Nu ai cum să faci un business când costurilecreditelor sunt mari, cu dobânzi de 8-10%, iar termenele decreditare sunt scurte. Vom ajunge într-o zonă sustenabilă cândcreditul va fi pe 15 ani, iar dobânda de maxim 5%", a spus Negoiţă,adăugând că termenul "sufocat" este foarte reprezentativ pentruceea ce fac băncile cu companiile.

"Nu poţi ieşi în avantaj în relaţia cu banca"
Proprietarul Rin Grand Hotel mai spune că a negociat cu băncilenivelul dobânzilor şi că a reuşit să le reducă cu 2%, după ce însă,acestea crescuseră cu 4%. "Deci nu am ieşit în avantaj." Negoiţă nua precizat însă care este în prezent nivelul dobânzilor pe carele-a negociat cu banca.
Pe fondul scăderii afacerilor, Ionuţ Negoiţă a renunţat la 23% dinangajaţii din hoteluri, ajungând la un număr de 598 de persoane.Omul de afaceri spune că încearcă să atragă cât mai mulţi clienţicare să se cazeze în hoteluri prin preţuri speciale adresatefiecărei categorii de clienţi.


Cum adapteaz preŢul În funcŢie de clienŢi

Preţul de recepţie al unei camere duble standard la Rin GrandHotel este de 69 de euro, potrivit reprezentanţilor hotelului."Aproape 80% din clienţii hotelului sunt clienţi de business.Vânzarea unei camere de hotel se face printr-o multitudine decanale, de la agenţii de turism la platforme online de vânzări", aspus Negoiţă.
Omul de afaceri a explicat că în funcţie de segmentul de clienţiţintit, preţurile sunt adaptate. Astfel că dacă hotelul ar practicaun preţ unitar, atunci s-ar adresa doar unui anumit segment declienţi, dar şi unui anumit canal de distribuţie.
"Unui grup de turişti greci îi pot oferi, spre exemplu, un preţ de30 de euro pe cameră, în timp ce unei companii îi pot vinde cu 50de euro. Dacă aş pune un preţ de 40 de euro pe cameră atunci grupulde turişti nu ar mai veni, iar de la companiile clienţi aş primimai puţini bani", explică Negoiţă metoda prin care se stabilesctarifele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO