Calea Victoriei, cea mai veche şi totodată cea mai cunoscută arteră de shopping de lux din România, care a adunat de-a lungul timpului unele dintre cele mai cunoscute nume din moda locală şi străină, reintră după trei ani în zodia crizei, după ce magazine ca Belstaff sau Pal Zileri au fost închise, iar Victoria 46 şi Guess s-au mutat.
"Belstaff este un brand cunoscut în afara graniţelor României, care însă nu a reuşit să se impună pe piaţa locală. La rândul său, Guess este un brand medium-high care am observat că s-a orientat tot mai mult către centre comerciale. Trebuie notat însă că mai sunt şi retaileri care deschid, cum este cazul Burberry (deschis la parterul hotelului de cinci stele Radisson Blu în urmă cu câteva luni - n. red.)", afirmă Oana Iliescu, director executiv al companiei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox.
Ea explică de asemenea că zona comercială ce începe de la hotelul Athénée Palace Hilton şi merge până la magazinul Max Mara a fost un pol de comerţ care a rezistat de-a lungul timpului şi care rezistă în continuare. În cazul spaţiilor de după magazinul Max Mara, care merg spre zona în care funcţiona magazinul Belstaff, în ultimii ani s-a observat o migraţie a chiriaşilor. "În luna iunie peste 40% din locaţiile premium de retail de pe Calea Victoriei au devenit vacante. S-au închis monobrandurile Belstaff şi Pal Zileri (de la parterul hotelului Radisson Blu - n. red.), iar Guess s-a mutat într-unul dintre cele mai importante centre comerciale din România (Băneasa Shopping City - n. red.)", spune Oliver Petcu, managing director în cadrul companiei de cercetare de piaţă CPP Luxury Industry Management Consultants.
Calea Victoriei, cunoscută până recent drept singura destinaţie pentru brandurile de lux care voiau să îşi deschidă boutique-uri în România, a început în ultimii ani să simtă concurenţa tot mai puternică a altor doi poli: calea Dorobanţi şi galeria comercială a hotelului de cinci stele JW Marriott. În ultimul an două dintre brandurile de lux cara au pătruns pe piaţa locală - Escada şi Valentino - s-au poziţionat lângă Louis Vuitton în galeria The Grand a hotelului JW Mariott. De ce pleacă? Deşi este considerată cea mai vizibilă arteră de lux din România, fiind comparată chiar cu Via della Spiga (Milano) sau Champs Elysée (Paris), Calea Victoriei are şi o serie de dezavantaje, precum spaţii mici de doar câteva zeci-sute de metri, lipsa unor locuri de parcare şi chirii mari. Chiriile au scăzut în perioada de criză, însă au rămas peste nivelurile practicate în alte zone comerciale ale Bucureştiului.
În zona calea Dorobanţi chiriile sunt cu până la 30% mai mici decât cele de pe Calea Victoriei. Înainte de criza financiară, magazinele de fashion de pe Calea Victoriei aveau chirii cuprinse între 100 şi 130 euro/mp lunar, unele tranzacţii făcându-se şi cu 150 euro/mp. La scurtă vreme după izbucnirea crizei financiare, Calea Victoriei a suferit o plecare în masă a retailerilor. Companiile au intrat în "silenzio stampa", iar pe Calea Victoriei cumpărătorii începeau să se lase aşteptaţi. Trecătorii nu făceau mai mult decât să arunce o privire către vitrinele frumos amenajate, ca parte a plimbării lor prin centrul vechi al oraşului. Pentru unele nume mari, acesta a fost începutul sfârşitului.
La început a fost Escada. Apoi au urmat La Perla, Versace Jeans Couture, Hugo Boss, Alb şi Negru şi Mariela Burani. A revenit interesul pentru lux În cea de-a doua parte a anului 2010 lucrurile au început din nou să mişte, iar unele branduri de lux şi-au făcut din nou curaj - sub conducerea altor francizaţi - să intre pe piaţa locală, pe aceeaşi arteră de unde au plecat prima dată. Printre aceştia se numără Hugo Boss şi La Perla. Artera comercială a fost populată de asemenea cu monobrandurile Gucci, amplasat la parterul hotelului Athénée Palace Hilton, şi Burberry, deschis la parterul Radisson Blu. Magazinul brandului britanic Burberry, deschis în urmă cu câteva luni, a fost de altfel ultima mutare importantă din zonă. La polul opus, Mircea Sebe, românul care a adus pe piaţa locală magazinul Belstaff, a închis boutique-ul. Omul de afaceri nu a răspuns până la închiderea ediţiei care au fost motivele închiderii şi nici ce planuri de viitor are, însă încă din urmă cu circa doi ani el afirma ca rezultatele sunt mult sub aşteptări. La rândul său, Srdjan Kovacevic, proprietarul Alsa Boutiques, a renunţat la magazinul Pal Zileri.
"Am închis magazinul, iar brandul a fost cedat către un alt importator. Mai păstrez în portofoliu doar trei branduri - Max Mara, Ermenegildo Zegna şi Cocinelle". Omul de afaceri spune că şi după ce a renunţat la magazinul Pal Zileri şi la franciza Emporio Armani estimează pentru acest an o cifră de afaceri similară celei din 2011, respectiv 11 mil. lei (2,5 mil. euro). La începutul acestei veri multibrandul Victoria 46, unul dintre cele mai cunoscute magazine de lux din România, s-a mutat pe calea Dorobanţi 126-130, în spaţiul ocupat anterior de magazinul de mobilă de lux Rovere. Grupul High Fashion - care deţine în portofoliu Victoria 46, Victoria Men, Day & Night, Petit's şi magazinul online victoriaonline.ro - rămâne însă pe Calea Victoriei cu magazinul Victoria Men. "Problema principală pe această arteră este chiria ridicată şi lipsa de flexibilitate a proprietarilor de spaţii, în cea mai mare parte fonduri de investiţii.
O altă problemă este scăderea traficului de clienţi în zonă, situaţie care se datorează lipsei spaţiilor de parcare şi faptului că zona nu este amenajată corect pentru a atrage trafic: nu sunt cafenele, restaurante sau alte puncte de atracţie", spune Dorothy Constantin, una dintre acţionarele High Fashion Group. Mai mult, ea afirmă acum că Victoriei nu este nici o zonă de tranzit pentru potenţialii clienţi de lux, cum este calea Dorobanţi, acolo unde a fost mutat magazinul Victoria 46. Chiar şi în acest context, Dorothy Constantin spune că nu se gândeşte să mute magazinul Victoria Men, "având în vedere că am făcut o investiţie substanţială acum doi ani".
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels