Companii

Regimul fiscal al microîntreprinderilor sub semnul incertitudinii

Regimul fiscal al microîntreprinderilor sub semnul...

Autor: Camelia Malahov, Director Deloitte România

23.03.2018, 11:49 1732

Companiile cu venituri de până la un milion de euro care ar urma să treacă la regimul fiscal al microîntreprinderilor, dar pe care noua impozitare le-ar dezavantaja, aşteaptă încă o decizie, aşa cum a fost promisă de autorităţi, privind posibilitatea de a opta pentru plata impozitului pe profit.

Modificările fiscale realizate în mai multe etape prin diverse acte normative în ultimul an abia încep să producă efecte în piaţă. Unul dintre ele se va răsfrânge asupra unui număr însemnat de companii, respectiv cele care au venituri între 500 mii şi 1 mil de euro şi care ar trebui să se înregistreze pentru plata impozitului pe cifra de afaceri în loc de impozitul pe profit până pe 31 martie.

În funcţie de rata de profitabilitate sau de stadiul investiţional în care se află, vor fi sau nu avantajate de modificare. În principal, acest tip de impozit le creează dificultăţi celor cu rate de profitabilitate mai mici de 6,25% sau cu pierderi pentru că vor datora cu certitudine mai mult decât în prezent sau celor care fac investiţii şi nu vor mai avea posibilitatea să şi deducă cheltuielile aferente. O altă categorie de companii care vor resimţi implicaţii semnificative este cea care în prezent plăteşte impozitul specific (HoReCa).

Pe de altă parte, odată cu schimbarea regimului fiscal, companiile vizate nu mai sunt încurajate să acorde sponsorizări întrucât aceste sume nu vor mai fi deduse din impozit.

Din aceste motive, autorităţile au anunţat că vor reintroduce opţiunea de plată a impozitului pe profit în anumite condiţii: capitalul social să fie de minim 45 mii lei şi să existe cel puţin doi angajaţi, iar pentru a diminua impactul negativ asupra organizaţiilor nonprofit, şi-au arătat intenţia de oferi şi microîntreprinderilor posibilitatea să îşi deducă astfel de cheltuieli, în limita a 20% din impozitul pe cifra de afaceri.

Pentru a înţelege situaţia în care companiile se găsesc în acest moment, vom reface pe scurt traseul legislativ atât al prevederilor deja în vigoare, cât şi al propunerilor de amendare ale acestora.

Traseul legislativ

În toamna anului 2017, alături de alte schimbări importante, OUG 79/2017, adoptată de guvern cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2018, a modificat regimului fiscal al microîntreprinderilor. Astfel, plafonul de venituri pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor a urcat de la 500.000 de euro la un milion de euro şi au fost eliminate opţiunea pentru impozitul pe profit pentru cele cu capital social de minim 45 mii lei, precum şi excepţiile de la aplicarea acestui regim, respectiv pentru entităţile cu activităţi în domeniul bancar, al asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, consultanţei, managementului sau al jocurilor de noroc.

După ce a ajuns în parlament pentru a fi aprobat prin lege, textul OUG 79/2017 a fost amendat în Senat, fiind reintrodusă opţiunea pentru plata impozitului pe profit în cazul în care capitalul social subscris este de minim 45 mii lei şi există doi salariaţi, precum şi posibilitatea de a scădea cheltuielile cu sponsorizarea.

OUG 79 nu a devenit lege până la 1 ianuarie 2018, astfel că a intrat în vigoare în forma adoptată de guvern. În paralel procesul legislativ a continuat în parlament, textul ajungând în februarie 2018 în Camera Deputaţilor, însă nu a ajuns în plen pentru votul final până în acest moment. Recent, ministrul de Finanţe a declarat în presă că susţine amendamentul din Senat privind opţiunea de plată a impozitului pe profit şi că, în cazul în care parlamentul nu va da votul final în timp util, va emite OUG până la sfârşitul lunii martie în principal pentru a transpune acest amendament.

În condiţiile actuale în care opţiunea a fost eliminată din lege şi, cel puţin deocamdată nu a fost reintrodusă, companiile care au venituri între 500 mii euro (plafonul valabil până la 31 decembrie 2017) şi 1 milion euro (cel valabil de la 1 ianuarie 2018) trebuie să depună până la 31 martie formularul 010 - Declaraţie de înregistrare fiscală/de menţiuni pentru încadrarea la regimul de impozitare al microîntreprinderilor sau formularul 700 - Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligaţii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal.

De ce este importantă opţiunea?

Dacă amendamentul va fi adoptat de parlament după 31 martie şi opţiunea va reintra în vigoare, companiile vor putea reveni la impozitul pe profit. Practic această incertitudine s-ar traduce într-un cost administrativ şi în complicaţii privind declararea şi calculul impozitelor datorate în cursul acestui an. De aceea emitea unei ordonanţe de urgenţă înainte de 31 martie ar veni în sprijinul contribuabililor.

Menţinerea posibilităţii de a alege plata impozitului pe profit este importantă pentru a nu descuraja companiile aflate la început sau care au investiţii ce urmează să se desfăşoare într-o perioadă mai mare de timp datorită specificului de business. Impozitarea profitului permite, spre deosebire de cel pe venituri, deducerea anumitor cheltuieli, precum şi recuperarea pierderilor fiscale. În acelaşi timp, în cazul reorganizărilor în care este implicată o microîntreprindere este, de asemenea, chestionabil dacă tratamentul fiscal va fi neutru aşa cum se întâmplă între plătitorii de impozit pe profit.

În concluzie, ar fi necesară o soluţie rapidă privind regimul fiscal pentru companiile cu venituri de până la un milion de euro astfel încât contribuabilii să nu se confrunte ulterior cu probleme administrative şi interpretări fiscale care să îi pună în situaţia de a încetini activitatea sau de a renunţa la anumite investiţii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO