Companii

Rares Jianu, Tina R: Am decis sa vindem pentru a sustine dezvoltarea companiei

Rares Jianu, Tina R: Am decis sa vindem pentru a sustine dezvoltarea companiei

Rares Jianu, cofondatorul Tina R: Aveam nevoie de foarte multi bani intr-un termen foarte scurt. Am facut un compromis intre pastrarea controlului asupra afacerii si obtinerea mai multor fonduri pentru dezvoltare.

14.06.2007, 20:20 411

Vanzarea unui pachet de 49% din actiunile retailerului de imbracaminte Tina R catre un fond de investitii strain face trecerea de la o afacere de familie, antreprenoriala, la un business structurat, global, spune Rares Jianu, unul dintre cei doi fondatori ai lantului de imbracaminte.
Rares Jianu si Sevastina Stoica, cei doi fondatori ai retelei de imbracaminte Tina R, au ramas actionari majoritari ai companiei, reusind in acelasi timp sa obtina si banii necesari pentru a-si extinde afacerea.
Afacerea Tina R a inceput pentru cei doi fondatori inca din facultate, cand vanzarea hainelor s-a dovedit pentru doi studenti ai ASE un business profitabil. In acest context, s-a conturat brandul Tina R, al carui nume romanesc s-a europenizat intre timp.
"Radacina acestui brand este cuvantul tanar, dar pentru ca la momentul respectiv toate denumirile sofisticate proveneau din limba engleza s-a incercat adaptarea acestui cuvant la gustul clientilor. Asa a aparut Tina R, cu o rezonanta mai putin autohtona", a spus Jianu. Astfel, cu 10.000 de dolari, Jianu si Stoica si-au deschis in 1997 un magazin pe Calea Victoriei.
"La acea vreme, aceasta zona era propice pentru deschiderea unui magazin de haine", a adaugat Jianu. El povesteste acum ca drumul de la primul magazin la crearea unei retele de zece unitati a fost pavat cu reinvestirea profitului si cu credite bancare. In acest moment valoarea creditelor Tina R se ridica la 900.000 de euro, potrivit reprezentantilor companiei. "Intotdeauna am fost printre primii pe listele celor care au vrut sa inchirieze un spatiu intr-un centru comercial. Asta ne propunem si acum, sa fim prezenti in toate mall-urile importante din tara", a precizat Jianu.
Cum extinderea rapida a centrelor comerciale impunea deschiderea unui numar mai mare de magazine Tina R, cei doi proprietari au luat hotararea de a vinde o parte din actiunile companiei. Astfel, compania a apelat la casa de brokeraj HTI Valori Imobiliare.

"Am luat hotararea sa vindem pentru a ne dezvolta. Avem nevoie acum de bani pentru a extinde reteaua de magazine intrucat vor fi inaugurate multe centre comerciale si vrem sa fim prezenti in toate. Asa ca in luna martie am inceput negocierile cu Middle Europe Opportunity Fund II N. V., administrat de Middle Europe Investments", a spus Jianu.
Astfel, actionarii lantului de magazine de imbracaminte Tina R au vandut 49% din actiunile companiei prin intermediul unei majorari de capital cu prima de emisiune in valoare de 3 milioane de euro.
Cel mai important actionar nou atras in capitalul societatii este fondul olandez de investitii Middle Europe Opportunity Fund II, companie olandeza independenta de administrare a investitiilor, focusata in principal pe achizitii in Europa Centrala si de Est. Ceilalti cumparatori au obtinut procentaje mai mici si au dorit sa-si pastreze anonimatul pentru moment.
Cum s-a ajuns insa la un pachet de 49% de actiuni, si nu 20% sau 30%? "Aveam nevoie de foarte multi bani intr-un termen foarte scurt. Am facut un compromis intre pastrarea controlului asupra afacerii si obtinerea mai multor fonduri pentru dezvoltare. In acesti ani, tot ce am castigat am investit. Nu am vrut sa vindem tot businessul, voiam sa pastram controlul asupra acestuia, altfel spus voiam un partener care sa ne ajute sa crestem afacerea. Aceasta schimbare este un nou inceput pentru Tina R", a spus Jianu. In urma acestei tranzactii compania va investi in urmatorii trei ani 6 milioane de euro si va deschide inca 30 de magazine in aceeasi perioada.
Investitia pe urmatorii trei ani depaseste afacerile inregistrate de companie anul trecut, care au fost de circa patru milioane de euro. Din cele 30 de magazine prevazute pentru urmatorii trei ani, patru vor fi deschise pana la sfarsitul lui 2007, potrivit reprezentantilor companiei.
"Anul acesta asteptam afaceri de sase milioane de euro si suntem pana acum in ritmul de crestere stabilit. Totodata, marja de profit care anul trecut a fost de circa 10% va creste pentru ca o mare parte din cheltuielile pe care le inregistram erau cheltuieli financiare si acum nu mai avem aceasta problema", a mai spus Jianu. Totodata, in urmatorii trei ani compania are in vedere si listarea la bursa, precum si atingerea unor afaceri de 20-25 de milioane de euro.
"Nu stim inca ce pachet de actiuni vom lista. Listarea la bursa nu e un obiectiv in sine. Bursa este un instrument de atragere a investitorilor pentru cresterea in continuare a businessului. Vom lua la momentul oportun hotararea cea mai buna in acest sens", a adaugat Jianu.
Cat despre extinderea in afara tarii, mai precis in regiune, aceasta va fi luata in considerare dupa o perioada de unul sau doi ani.
Tragetul magazinelor Tina R este reprezentat de femeile cu varste cuprinse intre 20 si 35 de ani, cu venituri medii, compania avand in vedere pentru sfarsitul lui 2008, inceputul lui 2009 si atragerea adolescentilor, creand o linie speciala pentru acestia. Tot pentru atragerea si fidelizarea clientilor Tina R merge pe principiul innoirii hainelor din magazine o data la doua saptamani si are in plan introducerea de carduri de credit si de fidelitate pentru clientii sai. In acest context, si departamentul de design se va mari de la sase persoane la 25-30 de designeri.
"Concurenta pe piata s-a intensificat odata cu integrarea in UE si noi trebuie sa facem fata. Prin acest deal am facut trecerea de la o afacere de familie, antreprenoriala, la un business structurat", a mai spus Jianu.
Tina R produce imbracaminte in sistem lohn in Romania, Turcia, China, introducand pentru urmatoarea perioada si India pe aceasta lista. Cei mai mari retaileri de imbracaminte si incaltaminte pe plan local sunt Leonardo, Steilmann, Jolidon sau Elmec.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO