Companii

"Vanzatorii de protectie" incaseaza anual 20 miliarde lei

24.08.2001, 00:00 29



Activitatile de comert exterior au un grad ridicat de complexitate si incertitudine. Complexitatea creaza confuzie, iar incertitudinea creaza frica. Asta face ca numarul agentilor economici romani care apeleaza la serviciile unor firme specializate in intocmirea de rapoarte de bonitate si in recuperarea de debite, atat despre partenerii externi cat si cei interni, sa fie in crestere.

Piata serviciilor specializate, in cadrul carora informatiile despre firmele implicate in comertul exterior sunt cele mai solicitate, s-ar putea ridica anul acesta la circa 20 miliarde lei.

Dezvoltarea unei piete a informatiei de afaceri si a serviciilor de recuperare a debitelor s-a nascut practic din nevoia agentilor economici economici de a cunoaste situatia financiara a partenerilor potentiali, precum si din necesitatea gasirii unor mijloace mai rapide de a-si recupera banii de la debitori.

In Romania, printre companiile care ofera astfel de servicii sunt Intercredit Information Bucuresti, Creditreform Romania, Creditplus Consulting & Collection, Reconversie si Valorificare Active-S.A. si Star Collection Agency. Acestea ofera informatii de marketing despre firme, rapoarte de bonitate, consultanta comerciala si juridica, acces la baze de date si incearca recuperarea de datorii prin metode legale.

Avantajele folosirii unor astfel de sevicii constau in diminuarea riscului, dimensionarea optima a creditului acordat unui partener in functie de capacitatea sa de plata sio micsorarea efortului legat de recuperarea datoriilor.

In general, firmele de pe piata romaneaca sunt filialele unor firme cunoscute din strainatate. Cele mai importante,Intercredit si Creditreform, apartin de COFACE, si repectiv Creditreform Germania.

Creditreform Romania a fost infiintata in 1991, sub numele de Romdata, fiind prima firma privata din domeniu cu capital romanesc. Din 1998, a devenit firma mixta romano-germana, preluand actualul nume. Firma are in jur de 14 de angajati, si a monitorizat in decursul anilor cateva zeci de mii de firme.

Intercredit Information Bucuresti este membra a grupului Intercredit Information Holding A.G., care apartine concernelor COFACE (Franta) si KSV(Austria). Firma, care are 7 angajati, a fost infiintata in 1996, odata cu aparitia Camerei de Comert de pe langa Ambasada Frantei.

Semnalul politic dat de autoritatile franceze a determinat sosirea pe piata romaneasca a unui numar mare de firme franceze care solicitau rapoarte de credit despre partenerii lor romani. Compania a avut o cifra de afaceri de circa 6 miliarde lei pe primele sase luni, fata de 2,1 miliarde lei in 1999.

"Incasarile companiei noastre sunt de 1,5 cinci ori mai mari decat tot restul pietei la un loc", afirma spune Radu Petrescu, director de vanzari la Intercredit.

Dezvoltarea tehnologiei informatiei a creat mijloacele unei mai bune monitorizari.

"Firmele romanesti din domeniu sunt conectate la baze internationale de date. Intercredit, care ofera un sistem on-line de informare, ICON, este conectata la baza de date a grupului COFACE, care cuprinde peste 35 milione de firme monitorizate", mai spune Petrescu.

Cu alte cuvinte, o companie abonata la serviciile Intercredit poate accesa on-line baza de date pentru verificarea bonitatii unui partener de afaceri din peste 70 de tari.

Spre deosebire de firmele internationale mari din domeniu, care ofera clientilor lor si servicii de asigurare a exporturilor, firmele romanesti ofera doar servicii de informare si recuperare de debite.

Claudia Iancu, seful departamentului Bonitate de la Creditreform, spune ca,an general, initiativa privind o eventuala colaborare vine din partea firmei sale, si nu din partea potentialilor clienti. Dintre firmele straine care "uita" sa plateasca marfa exportatorilor romani, se pare ca cele italiene conduc detasat, mai spune ea.

Majoritatea firmelor prefera insa sa se descurce singure.

"Am trecut prin experienta de a avea contracte neonorate de unii parteneri, insa nu am apelat la o firma specializata in recuperarea debitelor. Ne-am dus crucea pana la capat si am incercat sa fim mai atenti in alegerea partenerilor", a declarat Liviu Mateescu, vicepresedinte la Romano Electro International, companie furnizoare de centrale de securitate.

Totusi, odata cu schimbul de generatii la nivelul managementului firmelor si intelegerea necesitatii obtinerii de informatii despre bonitatea partenerilor comerciali, raportul dintre numarul firmelor straine care solicita astfel de servicii si cel al firmelor romanesti tinde sa se echilibreze. Incetul cu incetul, agentii economici din Romania au inteles ca nu e suficient sa te pricepi la activitatea ta de baza ca sa reusesti in afaceri.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO