Companii

PwC România: Cum vor fi acordate zile libere părinţilor dacă se închid şcolile din cauza pandemiei. Cine şi în ce condiţii beneficiază?

PwC România: Cum vor fi acordate zile libere...

Autor: Roxana Rosu

13.09.2020, 12:34 2101

Pe lângă emoţiile fireşti, noul an şcolar aduce multe incertitudini şi îngrijorări ale părinţilor inclusiv cu privire la opţiunile pe care le au în cazul în care activitatea didactică ar fi limitată sau chiar suspendată.

Modul în care se acordă zile libere unuia dintre părinţi pentru supravegherea copiilor atunci când unităţile de învăţământ sunt închise din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate de autorităţi a fost stabilit, în martie 2020, prin Legea nr. 19/2020.

Recent, guvernul a adoptat OUG 147/2020 care are în vedere acordarea de zile libere doar în cazul în care, urmare a anchetei epidemiologice efectuate de direcţiile de sănătate publică şi având în vedere şi hotărârea comitetului pentru situaţii de urgenţă, sunt identificate cazuri de infectare şi activităţile didactice sunt limitate sau suspendate. Astfel, prevederile OUG 147/2020 nu sunt aplicabile în ipoteza în care cursurile se pot desfăşura online.

Cine şi în ce condiţii beneficiază?

Zilele libere se acordă obligatoriu de către angajator numai unuia dintre părinţi, în cazul familiilor care au copii mai mici de 12 ani sau copii cu dizabilităţi de până la 26 de ani înscrişi într-o unitate de învăţământ sau într-o unitate de educaţie timpurie antepreşcolară.

Zilele libere se acordă la solicitarea părintelui, printr-o cerere care trebuie însoţită de o declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte, de o copie a certificatului de naştere al copilului sau a documentului care atestă calitatea de părinte în conformitate cu definiţia prevăzută de ordonanţă precum şi, dacă e cazul, o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap a copilului ori adultului în vârstă de până la 26 de ani.

Declaraţia pe propria răspundere a celuilalt părinte va conţine elemente din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni potrivit OUG 147/2020 şi nu se află în una din următoarele situaţii: are contractul de muncă suspendat pentru întreruperea temporara a activităţii angajatorului (în condiţiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii), este în concediul de creştere a copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflaţi în întreţinere, se află în concediu de odihnă/concediu fără plată sau nu realizează venituri supuse impozitului pe venit.

În plus, în cazul angajaţilor din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, din penitenciare şi din unităţile sanitare publice, zilele libere se acordă doar în cazul familiilor monoparentale.

Având în vedere că angajatorul are obligaţia să acorde zilele libere angajatului care solicită acest drept în baza prevederilor acestei Ordonanţe de urgenţă, un eventual refuz constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă. De asemenea, în ipoteza unui litigiu, angajatorul ar putea fi obligat la repararea prejudiciilor cauzate angajatului prin refuz.

Indemnizaţia pentru fiecare zi liberă este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut pe ţară (care este în prezent de 5.429 lei). Sumele pentru plata indemnizaţiei se decontează din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, acestea urmând a fi înapoiate din bugetul de stat până la încheierea anului fiscal. 

Indemnizaţia este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor de asigurări sociale în condiţiile prevăzute de Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

Pentru decontarea sumelor aferente indemnizaţiei, angajatorul depune o cerere la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene/a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea angajatorul sau sucursala sau punctul de lucru al acestuia, însoţită de documente justificative privind îndeplinirea condiţiilor de decontare a indemnizaţiei. Cererile se transmit în cel mult 30 de zile de la efectuarea plăţii contribuţiilor şi impozitelor aferente indemnizaţiei, iar decontarea se face în termen de 15 zile calendaristice de la data înregistrării documentelor.

Cine beneficiază de plăţi suplimentare drepturilor salariale cuvenite?

În cazul în care ambii părinţi sunt angajaţi în unul dintre următoarele domenii: sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, angajaţi în penitenciare sau  personal din unităţile sanitare publice, poate beneficia doar unul dintre ei de o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantumul de 75% din salariul de bază/de funcţie/solda de funcţie corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut pe ţară corespunzător numărului de zile lucrătoare din perioada limitării sau suspendării activităţilor didactice.

Pentru angajaţii din unităţile sanitare publice, majorarea se suportă prin transferuri din bugetul Fondului naţional unic de sănătate. Majorarea reprezintă venit, este supusă calculării, virării şi declarării impozitului şi contribuţiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Codului Fiscal. 

Cristina Cristea - Manager PwC Romania

Raluca Marales – Senior Consultant PwC Romania

Sonia Bălănescu – Avocat colaborator D&B David şi Baias SCA

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO