Companii

ProTV: Nu funcţionăm pentru a satisface orgolii, ci pentru a livra profit

ProTV: Nu funcţionăm pentru a satisface orgolii, ci pentru a livra profit

Autor: Cristina Roşca

30.11.2010, 23:57 309

"Vom miza pe noi înşine pentru a atrage mai mulţi vizitatori.Suntem numărul 1 în televiziune, adică producem programele cele maivizionate din România. Vorbim cu publicul nostru şi aflăm ce vrea,îl cunoaştem şi-i oferim calitate", spune Constantin Mocanu (41 deani), directorul general al companiei ProTV.

Mocanu afirmă însă că "nu ne interesează să fim lideri cu oricepreţ şi în orice slot". El recunoaşte că sunt intervale orare undeinvestiţia necesară pentru lidership ar fi prea mare faţă deposibilitatea slotului de a genera venituri. "Nu funcţionăm pentrua satisface orgolii, ci pentru a livra profit."

Compania Pro TV, ce deţine posturile ProTV, Acasă, Pro Cinema,ProTV Internaţional, Sport.ro şi MTV şi care este parte a grupuluiamerican de televiziune CME, este lider de piaţă pe toatesegmentele orare ale targetului comercial, cu expecţia sloturilor6.00 - 7.00 şi 12.00 - 13.00, de luni până vineri.

Compania Pro TV a raportat pentru nouă luni din an venituri de109 mil. dolari (81 mil. euro), în scădere cu 9% faţă de perioadasimilară a anului trecut şi un profit operaţional (OBITDA) de 19milioane de dolari (14 mil. euro), în scădere cu 50%.

"Fără a contesta cifrele, aş sublinia faptul că ele reprezintă ocotă de piaţă mai mare obţinută de grupul nostru în 2010 faţă de2009", explică Mocanu, care a preluat conducerea executivă aoperaţiunilor companiei anul trecut de la Adrian Sârbu, cel care acreat ProTV-ul şi care acum conduce de la Praga întregul CME, ungrup cu o valoare de piaţă de 1,2 mld. dolari.

Mocanu spune că motivul care a stat în spatele scăderiiîncasărilor, "motiv evident şi dureros pentru toată piaţa", îlreprezintă scăderea pieţei de publicitate, afectată dramatic dedeclinul continuu al economiei şi al consumului din ultimele 26 deluni. Mai mult, evoluţia descendentă a pieţei de publicitate vacontinua până la sfârşitul acestui an.

"Estimările noastre arată o piaţă redusă cu 10% faţă de anultrecut, prin urmare trendul descendent al industriei se va menţineşi în trimestrul patru. Obiectiv vorbind, nu este lesne decompensat o asemenea scădere, nu poţi înlocui într-o piaţă matură,grea, cu mulţi jucători, printr-o creştere bruscă a audienţei."

În 2009, piaţa totală de publicitate pe TV a scăzut cu circa40%, ajungând la 270-280 milioane de dolari

(200-210 milioane euro). Media, inclusiv televiziunile, a fostprintre cele mai lovite pieţe de scăderea economică, Româniapierzând în doi ani aproape 30 de miliarde de euro din PIB. Dintretoate ţările unde operează grupul american CME - Cehia, Bulgaria,Croaţia, Slovacia, Slovenia -, România a fost cea mai afectată pepiaţa de televiziune din punctul de vedere al procentelor descădere.

"Media este în mare măsură oglinda societăţii. În 2008, româniierau cei mai încrezători din Europa, în 2010 au devenit cei maipesimişti. Ca pe noi toţi de altfel, ne-ar fi ajutat hotărârirapide, decise, măsuri drastice, poate nepopulare, ale Guvernuluiîncă din 2008, când doar dacă deschideai ZF sau Financial Timesaflai ce prăpăd avea să vină. În locul hotărârii ne-am tot minunatde cât de buni am fost în 2008, fără a rosti adevăruri. Ei bine,toate acestea se plătesc, iar Romania o face, mai greu şi mult maitârziu decât alţii, zilele acestea", spune el. În 2008, anul devârf, compania ProTV a avut venituri de 275 mil. dolari, cu unprofit operaţional de 111 mil. dolari.

Pentru a face faţă crizei financiare grupul CME a operat întoate ţările reduceri puternice de costuri pentru a mai compensadin scăderea veniturilor, de la 1,1 miliarde de dolari în 2008 la714 milioane anul trecut. La nouă luni, în acest an, veniturile CMEau fost de aproape 500 de milioane de dolari. Nici România nu afost scutită de măsurile de austeritate. "Suntem parte din CME,cifrele anunţate includ şi măsurile operaţiunii din România. Şi noiam regândit operaţiunea, am reaşezat-o. N-aş spune că am reduscosturi, ci că ne-am adaptat la noile condiţii de piaţă. Am făcutasta fără a afecta calitatea programelor noastre, ba mai mult,criza economică nu a oprit dezvoltarea de conţinut."

Grupul ProTV s-a adaptat şi a optat pentru flexibilitate înprogramare şi politici de vânzări. Recesiunea nu a schimbat însălucrurile mari ca principiu, a afectat numai dimensiunea lor, spuneMocanu.

România este a doua piaţă după Cehia ca importanţă pentru CME.Directorul ProTV spune că industria media este un business caremerge în siajul PIB, iar economia României este cu aproape 30% maimică decât cea a Cehiei. "Nu trebuie să fim mâhniţi de asta, existăşi o parte bună, pentru că avem potenţial de creştere."

Mocanu, care lucrează în televiziune de peste 16 ani, pornind dela reporter, prezentator, producător şi şef de canal (sport.ro)până să ajungă la conducerea executivă a întregii companii ProTV,spune că piaţa românească este una aparte, cu sute de jucători,unde canalele mici au circa 40% din cota de audienţă zilnică.Compania ProTV, cu toate canalele sale, are 31% din audienţă, iaral doilea jucător, Intact (Antena 1 fiind canalul principal),deţine 18%. "Românii sunt un public răsfăţat, cunoscător, pe care-lsatisfaci extrem de greu, iar asta se traduce prin importantecosturi de programe."

Pentru a câştiga teren pe piaţa locală şi pentru a se adaptanoilor trenduri, ProTV mizează puternic pe segmentul online.Compania a crescut traficul operaţiunii sale de internet cu circa40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar numărulsite-urilor din portofoliu este aproape dublu faţă de 2009. "Anultrecut, tot aici, în ZF, spuneam că ne preocupă internetul în moddeosebit. Îmi păstrez afirmaţia şi pentru următorii ani". El adaugăcă şi în cazul internetului, ca şi în cazul televiziunii, estevorba despre dialogul dintre "noi şi români". Românii sunt atraşide calitatea informaţiei, de exclusivităţi, de diversitate şi deviteza cu care sunt oferite ştirile. Cel mai bine cotate site-uriale grupului sunt sport.ro, stirileprotv.ro şi acasatv.ro.

"Sport.ro este nava amiral a companiei ProTV în materie deinternet. Mai mult, aş spune că sport.ro a deschis un capitolaparte, fiind primul brand românesc cu rezultate excelente atât înbroadcasting, cât şi în internet. Stirileprotv.ro sunt într-unaccelerat proces de transformare, şi mizăm pe o creştere de traficla ştiri cu circa 40% în anul care vine. Rezultate deosebite areacasatv.ro, acesta fiind site-ul care ne aduce cea mai maresatisfacţie în raport cu investiţia făcută."

Dezvoltarea pe internet nu se va opri însă aici. Investiţiilevor continua, compania dezvoltându-se pe o serie de nişe, prinincont.ro, perfecte.ro, kombat.ro, crimetime.ro. În pofidaevoluţiei bune a internetului chiar şi în timp de criză, acesta nuare potenţialul să depăşească piaţa TV, crede Mocanu. "Da, piaţa denet creşte spectaculos an de an, chiar şi în criză, dar ea pleacăde la valori mici. Va continua să crească dar asta nu înseamnă căva ajunge să bată tv-ul în următorii cinci ani."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO