Companii

Prognozele IKEA se opresc in septembrie, iar planurile de extindere se lasa asteptate

Prognozele IKEA se opresc in septembrie, iar planurile de extindere se lasa asteptate

Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania: Sunt o multime de factori pe care nu-i putem controla. Iulie si august au fost usor in crestere fata de ce se intampla in lunile precedente, insa se mentin in evolutia intregului an.

19.08.2009, 17:51 138

"Septembrie este una dintre cele mai bune luni, care genereaza de regula 11-12% din vanzarile intregului an, deoarece este luna in care ne lansam catalogul. In 2009, septembrie va fi "plina", iar din octombrie - noiembrie, o sa mai vedem", spune Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania.

Retailerul a realizat in perioada septembrie 2007 - august 2008 vanzari de 99,4 mil. euro, cu 24% peste estimarile initiale.

El spune ca ia in considerare si un scenariu "mai putin atractiv" pentru perioada urmatoare, in care consumul la nivelul economiei va continua sa se reduca.

"Sunt o multime de factori pe care nu-i putem controla", raspunde Oprisan la o intrebare legata de estimarile pentru anul financiar 2009-2010.

 

Schimbare de buget, din euro in lei

IKEA isi bugetase initial o crestere de 10% in euro pentru acest an financiar care a fost schimbata acum cateva luni din euro in lei. Luna izunie a marcat prima stagnare a vanzarilor IKEA de la intrarea pe piata locala in martie 2007.

"Iulie si august au fost usor in crestere fata de ce se intampla in lunile precedente, insa se mentin in evolutia intregului an", a spus Oprisan.

In legatura cu planurile de extindere el a afirmat ca e "posibil" ca pana la sfarsitul anului sa anunte urmatorul magazin IKEA. In vizorul retailerului sunt orasele mari cu peste 300.000 de locuitori. 

"Constructia unui magazin dureaza pana la un an si jumatate. Nu e bine sa deschizi doua magazine deodata", a continuat Oprisan, care nu a dat nicio informatie despre viitoarea zona a unui magazin IKEA.

Magazinul din centrul comercial Baneasa din Capitala are anual 2,5 milioane de vizitatori, dintre care circa 1,2 milioane sunt cumparatori.

Potrivit lui Oprisan, magazinul este printre cele mai aglomerate din retea, in regiunea centrala si est - europeana. In conditiile in care vanzarile totale au fost de 99,4 mil. euro, rezulta ca valoarea medie a unui bon de casa este de 82 de euro. "Valoarea medie pe bon a crescut, situatie care a aparut de prin martie", spune Oprisan, fara a da alte detalii.

 

Asalt de CV-uri

In utlimele patru luni IKEA a primit aproximativ 1.000 de CV-uri, cat in intregul an 2008. Asaltul de CV-uri a fost anuntat de mai multe companii cu planuri de extindere, in conditiile cresterii somajului si ale inchiderii mai multor unitati din retail. Compania angajeaza aproximativ 480-500 de oameni.

IKEA a lansat ieri catalogul aferent anului 2010, pentru care are alocat un buget de 1,3 mil. euro, adica aproape jumatate din bugetul total de marketing de 2,5 mil. euro. Sumele sunt similare celor din anii trecuti, in euro.

IKEA este al doilea retailer de mobila dupa kika care anunta investitii importante in promovare anul acesta. Retailerul austriac kika a schimbat conducerea la inceputul anului, iar noul sef spunea ca este dispus sa vina cu pana la 3 mil. euro pentru promovare anual.

IKEA a schimbat firma care se ocupa de distributia catalogului, initial aceasta fiind Cash Group. Din 15 septembrie, IKEA isi va relansa site-ul.

Compania a inregistrat anul trecut o marja de profit de 4,4% pe piata locala, in scadere comparativ cu nivelul de 7,8% din 2007.

Astfel, compania a avut un profit net de 14,5 mil. lei (3,9 mil. euro), in scadere cu 4% comparativ cu 15,2 mil. lei (4,6 mil. euro) raportat in cele noua luni de functionare din 2007. Potrivit sefului IKEA, piata de mobila a scazut cu 27% de la inceputul anului.

In cadrul magazinului IKEA din Baneasa sunt expuse circa 8.500 de produse din care 4% provin de la furnizori locali. 5% din vanzari sunt aduse de restaurant, care rivalizeaza cu McDonald's Unirii pentru unitatea cu cele mai mari venituri.

Piata interna de mobila a fost estimata anul trecut la 1,3 mld. euro de catre Asociatia Producatorilor de Mobila din Romania (APMR), iar de la inceputul anului majoritatea retailerilor si producatorilor au anuntat scaderi de doua cifre ale vanzarilor.

Si la nivelul vanzarilor de mobilier de birou, scaderile sunt accentuate, piata intorcandu-se la nivelul din 2005.

 

Ce se intampla cu planurile de extindere?

  • Primul anunt legat de planurile de extindere a fost facut la momentul deschiderii magazinului din Baneasa in martie 2007;
  • Ulterior reprezentantii companiei au spus ca sunt mai multe discutii pentru spatii in tara insa nu au fost avansate destinatii clare;
  • Ieri seful retailerului a afirmat ca o noua destinatie ar putea fi anuntata pana la sfarsitul anului, de dimensiuni similare cu magazinul din Baneasa;
  • La nivelul statelor balcanice, IKEA are in vedere investitii de mai multe miliarde de euro in extindere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO