Companii

Profesor universitar de construcţii la ZF Live: Studiile de fezabilitate pentru drumuri se fac „din birou, fără foraje şi studii geotehnice reale“

Nicolae Boţu

Nicolae Boţu

Autor: Roxana Rosu

13.02.2015, 00:07 521

Studiile de fezabilitate pentru autostrăzi se câştigă la preţuri foarte mici, la doar 15-20% din valoarea iniţială estimată de beneficiar, şi în majoritatea cazurilor analizele se fac în birou, fără studii geotehnice reale, fără foraje sau calcule pentru piloni, poduri etc., a declarat la ZF Live Nicolae Boţu, profesor în cadrul Facultăţii de Construcţii şi Instalaţii Iaşi.

„La Sibiu-Piteşti, studiul de fezabilitate iniţial a costat 2,5 mil. euro. La banii ăştia nu poţi face un studiu real. Noul studiu se va face cu 6,5 mil. euro, o sumă mai aproape de realitate, 60% din valoarea estimată de beneficiar. La Târgu Mureş-Iaşi studiul a avut doar trei foraje, foarte puţin“, a spus Boţu. Efectul studiilor de fezabilitate proaste se reflectă în preţul final al autostrăzii, a cărei construcţie costă de 2-3 ori mai mult decât ar trebui. „Eco­no­misim 1-2 milioane euro la studii, dar ne costă zeci de milioane euro în plus la construcţie pentru că cel care construieşte autostrada vrea să se acopere. El bagă soluţii acoperitoare ca să se acopere pentru cazurile în care apar probleme“.

În opinia profesorului, banii pentru construcţia autostrăzilor există, CNADNR având un buget anual de 1,5-1,8 mld. euro, dar toate problemele pleacă de la momentul zero, de la studiile de fezabilitate, de la studiile tehnice, care se fac prost.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO