Companii

Producatorii din food nu vad o revenire brusca a pietei, dar spun ca va fi mai bine fata de trimestrul I

30.04.2009, 00:00 19
 

Producatorii din industria alimentara continua sa faca estimari de scadere a vanzarilor pentru cel de-al doilea trimestru al acestui an, bazandu-se insa pe incalzirea vremii si obiceiurile romanilor atunci cand vorbesc totusi de o ameliorare a consumului fata de primul trimestru.

„Vanzarile de mezeluri au scazut la nivel de piata in primul trimestru cu 35-40% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Estimez insa ca in cel de-al doilea trimestru al acestui an volumele vor scadea, comparativ cu cel de-al doilea trimestru al anului trecut, cu doar 20-30%, ceea ce ar insemna o crestere de aproximativ 10% fata de primele trei luni ale acestui an", declara Radu Timis, presedintele si actionarul majoritar al CrisTim, unul dintre cei mai mari producatori de preparate din carne de pe plan local.
Timis a adaugat ca estimarea sa este bazata pe sezonalitatea acestui trimestru cand oamenii incep din nou sa manance produse din carne dupa finalizarea postului. Tot sezonaliteatea si temperaturile mai ridicate stau si la baza estimarilor producatorilor din industria berii, dupa ce aceasta industrie a inregistrat o scadere in primele trei luni din 2009.
„Pentru acest trimestru estimam o crestere de 5% a vanzarilor companiei comparativ cu primul trimestru al acestui an, in timp ce pentru piata toata estimam o crestere de maximum 2%", a declarat Shachar Shaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod, producatorul brandurilor Tuborg si Carlsberg.
In timp ce aceasta perioada reprezinta un avantaj pentru producatorii de bere, pentru producatorii de bauturi alcoolice perioada care urmeaza este extra sezon, intreaga piata inregistrand un trend descendent. „A crescut consumul de produse cu preturi mai mici in ultimele luni. Presupunem ca acest lucru a fost influentat de reticenta consumatorilor, dar ne bazam pe faptul ca am depasit acest moment si toate lucrurile se vor intoarce la normal", a declarat Gyuri Eperjessy, marketing manager al Alexandrion Group Romania.
Cele mai pesimiste estimari vin din industria uleiurilor vegetale, pentru care reprezentantii Bunge Romania, cel mai mare producator de ulei vegetal de pe plan local, estimeaza anul acesta o scadere a consumului la nivel de piata de intre 5 si 10% fata de rezultatele inregistrate anul trecut. „2009 va fi un an foarte dificil pentru intreaga industrie. In cel de-al doilea trimestru al acestui an s-ar putea sa fie chiar mai rau decat in primul. Ma astept ca oamenii sa cheltuie mai putin si sa se uite mai mult la pret si mai putin la brand atunci cand se duc la cumparaturi, in special odata cu cresterea somajului", a declarat Michael Whitney, directorul general al Bunge Romania.
Cu toate acestea, exista insa si segmente de piata in care producatorii isi permit sa fie si optimisti. Producatorii de lactate asteapta o crestere a vanzarilor de iaurturi simple si cu fructe, dar si a deserturilor pe baza de lapte in cel de-al doilea trimestru al anului, deoarece acestea sunt mai ieftine decat alte categorii de dulciuri pe care consumatorul nu si le mai permite.
Producatorii din industria panificatiei sustin de asemenea ca piata a ramas constanta, din punctul de vedere al vanzarilor in volum, in primul trimestru al acestui an si va continua aceasta tendinta si in cel de-al doilea trimestru.

Serviciile medicale private si farma se numara printre cele ferite de criza economica pana in acest moment, in T1 principalii jucatori raportand cresteri in medie cu 30%. Cererea pentru astfel de servicii nu variaza in functie de bugetulul disponibil, nevoia neputand fi amanata. Astfel, la nivelul clinicilor, MedLife a raportat o crestere de 73%, Centrul Medical Unirea de 61%, Gral de 30%, Sanador de 50%. Pe piata de farma, Antibiotice a avut un plus de 18%, iar Biofarm de 11%.
 
Piata auto a inregistrat o scadere de 60% comparativ cu perioada similara a anului trecut, la 33.513 autovehicule, nivel similar cu cel dintr-o singura luna din 2008. Vanzarile de autoturisme de import au inregistrat o scadere mai usoara, de 52%, in timp ce Dacia a scazut cu aproape 60%, iar vanzarile de vehicule comerciale si destinate transportului de persoane s-au prabusit cu 80%. Marcile premium au inregistrat scaderi cuprinse intre 56% si 47%.
 
Majoritatea producatorilor din industria alimentara au fost in primul trimestru al acestui an departe de cresterile de peste 10% cu care s-au intalnit in anii precedenti. Cei mai mari producatori de preparate din carne s-au confruntat cu scaderea marjelor de profit sau chiar pierderi, in conditiile in care vanzarile au fost aproape la nivelul anului 2008. Cea mai optimista piata din industria alimentara este cea a lactatelor, desi exista scaderi in T1, cu pana la 20%.
 
Retailul de bricolaj, a carui evolutie este strans legata de dinamica pietei constructiilor, a inregistrat in primul trimestru al anului un declin estimat la sub 10%, comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Unele retele de profil au inregistrat scaderi de vanzari in acest an chiar si in conditiile expansiunii in locatii noi. Cel mai important factor care a blocat cresterea comertului de bricolaj este restrangerea accesului la finantare pentru dezvoltatori, constructori si populatie.

Piata de ciment a scazut in primul trimestru cu circa 40% in volum, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent din cauza reducerii numarului de proiecte noi incepute si de lipsa de finantare pentru cele aflate in desfasurare.
Santierele pe care s-a lucrat in primele trei luni au fost deschise inca de anul trecut si nu au mai fost incepute alte proiecte noi de amploare. Vanzarile principalilor jucatori au scazut in medie cu aproximativ 30-50%.
 
Pe piata bauturilor, consumul de apa minerala s-a diminuat cu circa 5% in primul trimestru al anului fata de aceeasi perioada din 2008, pe fondul scaderii puterii de cumparare. S-a redus si consu­mul de bauturi. Producatorii de bere sustin ca piata a scazut in primul trimestru. Declinul este mai accentuat in segmentul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering), deoarece renuntarile la iesirile in oras se numara printre primele reduceri de cheltuieli pe care le-au facut consumatorii in acest an.
 
Retailul alimentar modern continua sa se dezvolte la nivel local si sa castige teren in detrimentul comertului traditional, datorita investitiilor in expansiune realizate de marile retele internationale. Cele patru segmente mari de piata - hipermarketurile, supermarketurile, discounterele si magazinele cash & carry - reactioneaza diferit la inrautatirea conditiilor din economie; cele mai afectate par a fi magazinele cash & carry si supermarketurile.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO