Companii

Prima de casare nu prinde inca in Romania

20.07.2000, 00:00 19



Cel mai popular program de innoire a parcului auto din Occident, preluarea masinilor uzate contra in schimbul unei reduceri la cumpararea unui autoturism nou, adica asa-numita prima de casare, pare sa nu poata fi introdus si in Romania, datorita lipsei de interes a autoritatilor, care ar avea un rol esential.

Dupa ce o astfel de initiativa a Ford s-a lovit de dezinteresul Guvernului, un plan similar studiat in prezent de grupul Iveco ar putea fi naruit de lipsa unei legislatii adecvate.

Parcul auto din Romania, care are o varsta estimata la peste 11 ani, comparabila cu varsta de casare din multe tari mature din punct de vedere al industriei auto, nu are sanse de a se inviora prea curand, Guvernul fiind prea putin interesat de acest domeniu. Aceasta in contextul in care una dintre conditiile de aderare la Uniunea Europeana este ca varsta parcului auto sa fie de sapte ani.

La sfarsitul anului trecut existau in Romania aproximativ 3,91 milioane de autovehicule, in crestere cu numai 5,2% fata de 1998, gradul de motorizare fiind de 132,4 masini la mia de locuitori, conform statisticilor APIA.

In cadrul unui plan mai general, compania Ford a propus in luna noiembrie prin reprezentantul sau din Romania, Romcar, un program de reinnoire a parcului auto care presupunea acordarea unei reduceri de 1.000 dolari pentru toti posesorii de autoturisme vechi care ar intentiona sa achizitioneze un Ford. Proiectul, intitulat "Ford scrappage action in Romania" (strangerea "deseurilor" metalice de pe teritoriul Romaniei), s-a lovit de rezistenta autoritatilor, care nu au dorit sa se implice intr-un plan in care partea americana venea cu 20 milioane de euro. Ford a pregatit un astfel de plan pentru trei tari est-europene, Slovenia, Croatia si Romania.

Grupul a cerut un sprijin statului roman, care ar fi terbuit sa se implice in initiativa prin alocarea unui spatiu corespunzator construirii de catre Ford a unui centru de casare si reciclare a materialelor, gasirea destinatiilor pentru refolosirea materialelor recuperate, ca si eventuale facilitati fiscale.

Un proiect similar este studiat de circa doua luni de grupul Iveco, planul urmand sa fie finalizat in lunile septembrie-octombrie, a declarat Ziarului Financiar Cristian Helvig, director comercial al reprezentantei Iveco in Romania, care spune insa ca legislatia in vigoare nu este inca adecvata acestei initiative.

Pe langa eliminarea "harburilor" de pe strazi, astfel de programe ar duce la o mai buna folosire a drumurilor ca si la o crestere a protectiei mediului prin scaderea noxelor.

Proiectele de acest gen nu reprezinta o noutate decat pentru Romania, ele bucurandu-se de un real succes in Europa, in special in tari precum Franta, Italia sau Spania. Astfel, intre 1994-1996 Guvernul francez a oferit o prima de casare a vehiculelor mai vechi de zece ani de 5.000 de franci francezi (1.000 $ la acea data), care reprezenta practic o reducere la cumpararea unui automobil nou. La aceste programe s-au raliat si unii producatori de prestigiu, precum Renault, care suplimentau prima in cazul achizitionarii unui model sub propria marca. In Italia, prima era tot de aproximativ 1.000 $, fiind insa diferentiata in functie de marimea si capacitatea autovehicului.

Piata romaneasca este insa altceva.

"Renault sustine orice initiativa menita sa stimuleze cresterea pietei auto din Romania. Initiative de genul celor din Franta tin insa de un anumit grad de maturitate al pietei", a declarat Ziarului Financiar Radu Hetco, director de comunicatii al reprezentantei Renault din Romania.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO