Companii

Povestea unui exit: cum a ajuns fostul partener al lui Octavian Radu de la planuri pentru 15 magazine la închiderea Esprit

Povestea unui exit: cum a ajuns fostul partener al lui Octavian Radu de la planuri pentru 15 magazine la închiderea Esprit

Toate cele trei magazine Esprint deţinute de Vicenţiu Zorzolan au fost închise

Autor: Cristina Roşca

07.12.2011, 00:06 1572

Omul de afaceri Vicenţiu Zorzolan, fostul partener pe zona de fashion al lui Octavian Radu, anunţa în 2008 că va ajunge la un total de 70 de magazine până în 2011 cu cele cinci branduri de modă pentru care deţinea franciză, respectiv Esprit, Springfield, Women'Secret, Cortefiel şi Peacocks. Mai mult, el ţintea afaceri de 100 de milioane de euro.

După trei ani de criză, Zorzolan a închis toate cele trei magazine Esprit şi mai deţine patru magazine Springfield, potrivit site-ului propriu al brandului spaniol. În ceea ce priveşte businessul de lenjerie intimă Women'Secret, pe site-ul propriu al brandului nu mai apare nicio unitate în România. Situaţia se repetă şi în cazul brandurilor Cortefiel şi Peacocks. Mai mult, afacerile nu mai ajung nici la 2 milioane de euro, faţă de cele 11 milioane de euro din 2008. Zorzolan nu oferă însă informaţii despre businessul pe care îl deţine.

Începuturile în business

Până în 2007 Vicenţiu Zorzolan a fost partenerul lui Octavian Radu, proprietarul RTC Group, deţinând împreună AAV Group şi Fashion Retail Group, ambele cu activităţi în domeniul de modă. În urmă cu circa patru ani cei doi oameni şi-au împărţit businessurile. Astfel, Octavian Radu a cedat participaţia sa de 40% deţinută la AAV Group lui Vicenţiu Zorzolan, care a ajuns astfel la un pachet de 100% din titlurile companiei care deţinea brandurile Esprit, Springfield şi Women' Secret. La râdul să, Zorzolan a renunţat la pachetul de 33,4% din actiunile Fashion Retail Group (FRG), companie ce deţinea franciza brandului britanic Debenhams pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova. La momentul respectiv cei doi antreprenori români, împreună cu familia Miheţ (Staff Collection), controlau 10% din retailul local de fashion.

Începutul sfârşitului

În anii care au urmat însă, economia a intrat în criză, iar consumul a intrat pe o pantă descendentă. În perioada 2009-2011 declinul cumulat al consumului se ridică la circa 20%.

În acest context afacerile AAV Group au scăzut la 7,5 mil. lei (1,78 mil. euro), faţă de 31 mil. lei (7,3 mil. euro) în 2009 şi circa 40 mil. lei (11 mil. euro) în 2008.

Mai mult, piaţa locală de fashion şi-a schimbat structura, cele mai multe branduri mari, precum Zara, C&A, New Yorker sau H&M făcându-şi intrarea direct şi dominând piaţa.

În aceste condiţii, AAV Group a închis toate cele trei magazine Esprit pe care le deţinea pe piaţa locală în Plaza România, Bucureşti Mall şi Băneasa Shopping City, brandul ieşind astfel de pe piaţă.

În 2008, când criza nu ajunsese încă în România, care se bucura încă de boomul economic, Zorzolan spunea că va deschide 21 de magazine Peacocks şi Cortefiel, 15 Esprit şi 16 magazine pentru fiecare dintre brandurile Springfield şi Women'Secret. În cazul primelor două, la momentul respectiv, Zorzolan se afla în discuţii avansate pentru preluarea celor două francize.

La acel moment, Zorzolan mai spunea că şi-a bugetat afaceri de 20 de milioane de euro în 2008 şi ţinteşte venituri de până la 100 de milioane de euro în 2011 pe baza extinderii reţelei de branduri din portofoliu.

Piaţa totală de fashion - îmbrăcăminte - din România a fost anul trecut de circa 1,1 mld. euro, iar cel mai mare jucător a fost Inditex, cu afaceri de circa 100 de milioane de euro. Inditex deţine pe piaţa locală magazinele Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Zara Home, Oysho şi Massimo Dutti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO