Retailul „made in Polonia“ prinde contur pe piaţa locală de modă, zece branduri cu aproape 400 de magazine având afaceri estimate de ZF la 1,5 mld. lei. Companiile care au luat naştere în cea mai puternică economie din regiune au început să se extindă în România în urmă cu circa un deceniu, iar numărul lor continuă să crească, doar anul trecut două nume noi punându-şi piaţa locală pe harta proprie.
Pepco, CCC şi grupul LPP (cu cele cinci branduri ale sale) sunt cei mai importanţi jucători ca nivel al businessului, însă în total Ziarul Financiar a identificat zece companii active în România.
Au fost luate în calcul reţele din sectoarele de îmbrăcăminte, încălţăminte, echipamente sportive şi cosmetice, mai exact companiile care au retail în România.
„Cu o poziţionare foarte bună, România este a doua piaţă din regiune ca mărime, similară cu cea poloneză, cu un consum susţinut de creşterea salariilor şi în care brandurile poloneze şi-au stabilit deja o prezenţă puternică pe zona de fashion şi nu numai“, spunea la finalul anului trecut Brînduşa Grama, associate retail agency în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Colliers International Romania.
La polul opus, doar un retailer român este prezent în Polonia cu un magazin. Este vorba de retailerul Nissa, conform datelor existente. De altfel, piaţa locală nu a dat până acum niciun brand de modă cu acoperire europeană sau măcar regională.
Polonia este cea mai importantă economie din regiune, cu o populaţie de două ori mai numeroasă decât a României şi cu un salariu mediu dublu faţă de cel de pe piaţa locală, de doar 400 de euro net. De altfel, moda nu este singurul sector pe care companiile poloneze au pariat în România.
Peste 450 de milioane de euro au investit pe piaţa locală cele mai mari companii poloneze, această ţară aflânduse între cei mai mari 20 de investitori străini de pe piaţa locală după valoarea capitalului plasat, conform celor mai recente date.
Firme precum Maspex (care deţine brandul de sucuri Tymbark), Ciech Soda (fosta Uzinele Sodice Govora), Cersanit (producător de obiecte sanitare) şi Porta Doors (producător de uşi) sunt doar câteva exemple de investitori.