Companii

Plaja din Mamaia, "cea mai profitabilă parcare": administratorii plătesc 4 milioane de euro la Apele Române, dar câştigă 30 mil. euro doar din şezlonguri

Plaja din Mamaia, „cea mai profitabilă parcare“: administratorii plătesc 4 milioane de euro la Apele Române, dar câştigă 30 de milioane de euro doar din şezlonguri

Autor: Mirabela Tiron

21.03.2012, 10:49 6850

Companiile care administrează plajele din Mamaia, cea mai populară staţiune de pe litoralul românesc, câştigă doar din închirierea şezlongurilor 30 de milioane de euro în sezonul de vară deşi plătesc în total doar 4 milioane de euro pentru a folosi plaja luată cu chirie de la Apele Române, potrivit unei analize a ZF.

"Plaja de la Marea Neagră este ca o mare parcare. Te opreşti, dai banii la agentul de parcare şi iei sau nu tichetul. Şezlongul se închiriază şi aduce venituri administratorilor de plajă. În unele zone este mai căutat, aşa cum sunt unele locuri de parcare, iar în alte zone mai puţin cerut. De aici şi interesul mare pentru închirierea plajei", spune Paul Mărăşoiu, consultant în turism.

Plaja din Mamaia are o lungime de 10 kilometri şi lăţimi ce variază între 30 şi 220 de metri. Dacă se ia în calcul o lăţime de 150 de metri, rezultă că plaja din această staţiune are în jur de 1,5 milioane de metri pătraţi. Pe aproape 30% din această suprafaţă se pun şezlonguri pentru turişti vara.

La un şezlong, care să presupunem că ocupă zece metri pătraţi, un administrator câştigă din închiriere 30 de lei pe zi, dar plăteşte pentru suprafaţa de plajă pe care pune şezlongul doar un leu, potrivit calculelor ZF, ce iau în considerare o chirie medie de 12 lei pe metru pătrat pe sezon (3 luni de vară).

Apele Române au scos la licitaţie 580.000 de metri pătraţi de plajă

Administraţia Naţională "Apele Române" a organizat o licitaţie publică pentru închirierea a 109 sectoare de plajă turistică, ce însumează o suprafaţă de 580.000 de metri pătraţi. În urma acestei licitaţii, care a luat în calcul preţul cel mai mare, se vor semna contracte de închiriere pentru unu sau mai multe sezoane estivale.

Preţul de pornire a fost de 1,1 lei pe metru pătrat pe an pentru plaja din sudul litoralului şi de 11 lei pe metru pătrat pentru plaja din Mamaia, potrivit oficialilor de la Apele Române.

Cei care au câştigat sectoare pe plaja din Mamaia au oferit în jur de 12 lei, potrivit datelor din piaţă.

"Au fost cumpărate 123 de caiete de sarcini şi au fost depuse 97 de oferte. Cel mai solicitat sector a fost Mamaia VII cu cele 23 subsectoare, pentru care au fost depuse 60 de oferte. De altfel, sectoarele din staţiunea Ma maia au fost cele mai solicitate, fiind urmate de cele din Eforie", au transmis oficialii Apelor Române. Ei nu au menţionat ce sumă vor obţine în sezonul de vară în urma închirierii acestor sectoare de plajă.

Până în prezent au fost atribuite 34 de subsectoare de plajă cu o suprafaţă totală de aproxi mativ 155.000 mp. Sectoarele de plajă neadjudecate în prima licitaţie vor putea fi prezentate în a doua licitaţie.

Unele companii, care au participat la licitaţii în perioada 2006-2008, au în administrare plajele de la Marea Neagră pe zece ani, în timp ce acelea care au semnat contracte de concesiune vor administra parcele de plajă chiar şi pe 25 de ani.


Copos: Plaja vine ca auxiliar la cele două hoteluri din Eforie

George Copos, proprietarul Ana Hotels, care are două hoteluri în Eforie Nord, a câştigat licitaţia pentru un sector de plajă din Eforie Nord, o suprafaţă de puţin peste 10.000 de metri pătraţi. Omul de afaceri a mai depus ofertă pentru un alt sector din această staţiune, o suprafaţă tot de puţin peste 10.000 de metri pătraţi, dar nu a fost desemnat câştigător întrucât mai trebuia să concureze cu cel puţin o firmă, ceea ce nu s-a întâmplat.

Copos nu a precizat preţul pe care l-a oferit pentru plajă, el a menţionat doar că a dat preţul cel mai mare.

"Plaja vine ca un auxiliar la cele două hoteluri pe care le am în Eforie. Este obligaţia mea să asigur pentru clienţi plajă. Am făcut investiţii mari în achiziţia de maşini de curăţat, umbrele, şezlonguri", a declarat omul de afaceri.

Întrebat de ZF ce venituri estimează că îi va aduce plaja pe care o ia în administrare, Copos a răspuns: doar pierd din administrarea plajei, ar trebui să îi întrebaţi pe cei care câştigă din această activitate, eu am două hoteluri şi este normal să am şi plajă pentru clienţi.

Hotelul lui Hagi, costuri de 100.000 de euro pe chirie şi amenajarea plajei

Compania fostului fotbalist Gheorghe Hagi, care activează sub numele Hagi Sport, a câştigat licitaţia pentru o suprafaţă de 8.500 de metri pătraţi de plajă în Mamaia pentru hotelul Iaki.

"Preţul pe care l-am oferit a fost cu 5% mai mare faţă de cel de pornire. Am decis să renunţăm la contractul pe care îl semnasem anul trecut şi în care am plătit la Apelor Române o chirie de 49.000 de euro pentru că la acea licitaţie oferisem un preţ prea mare, de 23 de lei pe metru pătrat. Noi oferim clienţilor noştri plaja gratuit, şi costurile cu chiria, amenajarea, întreţinerea se ridicau anul trecut la peste 100.000 de euro, ceea ce nu era normal", a declarat Anca Nedea, directorul hotelulu Iaki din Mamaia.

Ea susţine că din cauză că multe firme, care nu au activitate în turism sau agrement, vor să facă o afacere din plajă, preţul de închiriere creşte.

"Sunt multe firme care nu au hoteluri şi care se ocupă de alte activităţi ce fac bani din plajă prin închirierea şezlongurilor, a umbrelelor sau din alte activităţi şi atunci normal că la licitaţii trebuie să dăm un preţ mai mare pentru a câştiga", a spus ea.

Hagi Sport, în asociere cu Romned Port Operator, a mai luat în administrare o suprafaţă de plajă de 2.674 de metri într-un alt sector din Mamaia. Pentru acest sector de plajă a mai concurat asocierea Best OF, Phartis şi Marina&Santis.

Se bat pe plaje firme de comerţ, de manipulare marfă sau producători de pâine

Anual litoralul românesc atrage peste un million de turişti, din care cei mai mulţi închiriază şezlonguri, umbrele, ski jeturi sau folosesc terenurile de tenis sau volei de pe plajă.

Multe din firmele care au câştigat licitaţia şi care vor lua în administrare sectoare de plajă nu au activitate în turism, ci în manipulare mărfuri (Romned Port Operator), comerţ al echipamentelor pentru sectorul de telecomunicaţii (Activ GSM 2004) sau chiar fabricarea pâinii şi a altor produse de patiserie (Vanimar Srl din Constanţa) "Pe nisipul românesc au ajuns să se bată firme care se ocupă de manipulare mărfuri, de ţigări şi de alte activităţi care nu au nicio legătură cu turismul.

Plaja a devenit o afacere. De şase ani de când de administrarea plajelor se ocupă Mi nisterul Mediului tot felul de firme câştigă licitaţiile în defavoarea hotelierilor, nu înţeleg cum se permite acest lucru", a declarat Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT).

Ea spune că bunul poporului român s-a transformat în afacerea firmelor de fier vechi, de ţigări sau comerţ în toate domeniile, ceea ce în Bulgaria nu se întâmplă, întrucât plajele bulgarilor sunt administrate de autorităţile locale sau de hotelieri.

Două firme vor administra 34.000 de mp de plajă: "Nu vrem să câştigăm din plajă, ci să oferim confort turiştilor"

Asocierea formată din firmele locale Activ GSM 2004 şi Parthis va administra pentru două sau mai multe sezoane 34.277 de metri pătraţi de plajă în Mamaia. Cele două companii vor lua în închiriere cea mai mare suprafaţă de plajă în urma licitaţiei organizate recent de Apele Române.

Potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe, obiectul de activitate al companiei Activ GSM 2004 este comerţul cu amănuntul al echipamentului pentru telecomunicaţii în magazine specializate. În 2010 firma a raportat o cifră de afaceri de circa 77.200 de lei (18.000 euro) şi pierderi de 47.595 de lei (11.300 euro).

Pe de altă parte, firma Parthis, care are ca obiect de activitate comerţul cu amănuntul al produselor farmaceutice şi pe care este înregistrat hotelul Tomis, a avut afaceri de 13,6 milioane de lei (3,2 milioane de euro) şi un profit de 35.100 de lei (8.300 de euro) în 2010, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Firma este în proprietatea lui Nicolae Bucovală, care este şi preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia.

Contactat de ZF, Nicolae Bucovală a delarat că a luat în administrare alături de firma Activ GSM 2004 mai multe subsectoare de plajă din Mamaia pentru a face baze de agrement cu ski-jeturi.

"Am oferit 12 lei pe metru pătrat. Eu nu vreau să câştig din plajă, vreau să ofer turiştilor tot confortul. Sunt mulţi care fac afaceri cu plaja, mă refer la cei care închiriază şezlongul şi umbrela cu 50 sau 70 de lei pe zi în Mamaia. Eu nu fac asta", spune Nicolae Bucovală.

"Pe nisipul românesc au ajuns să se bată firme care se ocupă de manipulare mărfuri, de ţigări şi de alte activităţi care nu au nicio legătură cu turismul.Bunul poporului român s-a transformat într-o afacere. În Bulgaria nu se întâmplă asta întrucât plajele bulgarilor sunt administrate de autorităţile locale sau de hotelieri", a declarat Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT).

El mai are în administrare o plajă de 9.000 de metri pătraţi, pentru care plăteşte la Apele Române în jur de 45.000 de euro pe sezon.

Unele companii, care au participat la licitaţii în perioada 2006-2008, au în administrare plajele de la Marea Neagră pe zece ani, în timp ce acelea care au semnat contracte de concesiune vor administra parcele de plajă chiar şi pe 25 de ani Cel mai mare administrator de plaje din România este compania Romned Port Operator SA, deţinută cu pachet majoritar de Victor Alexandru Băldescu.

Anul trecut compania avea în administrare aproape 200.000 de metri pătraţi de plajă.

Compania se ocupă de manipularea mărfurilor în port, dar şi de manipularea de fier vechi, în 2010 obţinând o cifră de afaceri 3,2 milioane de euro şi un profit de jumătate de milion de euro, la un număr de 186 de angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Ce face un administrator de plajă


Utilizarea plajelor se face pe mai multe sezoane estivale de către persoane fizice şi juridice: operatori economici care administrează structuri de primire turistice, proprietari ori administratori de ansambluri rezidenţiale care desfăşoară activităţi de turism, operatori economici care desfăşoară activităţi de divertisment, agrement şi/sau sportive, autorităţi ale administraţiei publice locale.

Printre obligaţiile operatorilor de plaje se numără: solicitarea şi obţinerea autorizaţiei turistice pentru plaja care face obiectul contractului de închiriere, întreţinerea şi igienizarea plajei închiriate, menţinerea în condiţii bune a dotărilor de pe plajă, interzicerea activităţilor de comerţ ambulant pe plajă, potrivit Administraţiei Apelor Române.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO