Companii

Pierre de Labouchere, CEO al JTI: Nu suntem imuni la criza, dar suntem mai putin expusi decat alte bunuri

Pierre de Labouchere, CEO al JTI: Nu suntem imuni la criza, dar suntem mai putin expusi decat alte bunuri

Pierre de Labouchere

22.10.2008, 15:37 102

"Am inceput sa folosim fabrica din Romania ca o sursa de export pentru alte tari. Deja exportam catre tarile baltice, catre Ungaria, Bulgaria, Serbia si Andora si avem planuri sa dezvoltam aceasta activitate in viitor. Acum ca Romania este membra a Uniunii Europene, este una dintre optiunile noastre atunci cand vorbim de exporturi. Pentru urmatorii doi, trei ani avem planuri de investitii pentru a creste atat capacitatea fabricii pe care o detinem in Romania, cat si calitatea echipamentelor", a spus Labouchere, care detine functiile de presedinte si CEO al Japan Tobacco International (JTI).

In Europa, grupul JTI mai detine fabrici in Germania, unde este si cea mai mare unitate, in Austria, Insulele Canare, Irlanda de Nord sau Polonia.
JTI este unul dintre primii investitori straini de pe piata locala, compania fiind prezenta aici inca din 1993, sub fostul nume de Reynolds Tobacco.
"Am investit constant in Romania, peste 100 de milioane de dolari in fabrica si echipamente", a adaugat executivul JTI, care a precizat ca Romania este una dintre primele trei piete din Europa Centrala si de Est, dupa venituri.
Anul trecut JTI Manufacturing Romania a rulat afaceri de 311 mil. euro, potrivit Ministerului de Finante, la care se adauga alte 44 mil. euro raportate de Gallaher, companie achizitionata la nivel international.
"Achizitia Gallaher ne-a ajutat sa ne consolidam pozitia pe pietele cheie", a precizat CEO-ul companiei.
JTI Romania si-a continuat ritmul de crestere si in prima jumatate a acestui an, raportand un avans de peste 50%, pana la 222 de milioane de euro (816,9 mil. lei). Rezultatele in crestere au determinat de altfel si crearea pe piata locala a unui business center care sa deserveasca Croatia si Bulgaria. "Am ajuns la concluzia ca avem o echipa cu experienta in Romania si acest lucru
ne-a determinat sa cream aici un centru de business", a spus CEO-ul JTI, care a adaugat ca grupul are peste 30 de romani in functii de management la alte filiale.
Potrivit lui Labouchere, compania nu a fost afectata pana acum de criza mondiala pe piata din Europa.
"Nu suntem imuni la criza financiara, dar suntem mai putin expusi decat alte bunuri de larg consum. In acelasi timp, suntem constienti de situatia internationala si suntem pregatiti pentru posibile efecte, insa nici noi nu stim exact ce se va intampla. In Europa nu am vazut niciun impact asupra consumului, iar consumatorii nu s-au orientat catre produsele mai ieftine. Nu as fi insa surprins sa vad efecte anul viitor, dar ne bazam pe un portofoliu care sa acopere toate segmentele. Nu vom lua nicio decizie drastica ca urmare a unui posibil impact, ci vom urmari cresterea pe termen lung a business-ului", a mai spus directorul executiv al companiei, care a precizat ca pe pietele emergente este dimpotriva un trend de orientare catre segmentele superioare ale pietei.
Astfel, in Romania una dintre cele mai mari cresteri a avut-o marca Camel, insa produsul JTI cu cea mai mare cota de piata in Romania este Winston, pozitionat pe segmentul mediu al pietei.
Piata de tigarete din Romania a crescut ca valoare in ultimii ani in principal ca urmare a cresterii preturilor, insa acest lucru poate incuraja, potrivit reprezentantilor JTI, contrabanda.
"Suntem intr-o industrie unde dialogul cu autoritatile este important. Romania a intrat in Uniunea Europeana si s-a aliniat din punct de vedere al taxelor. Sustinem aceasta evolutie, dar modificarile frecvente ale Codului fiscal nu sunt favorabile pentru afacere, pentru ca mediul devine mai putin predictibil. Pe de alta parte, Romania este inca vulnerabila la contrabanda", a afirmat Labouchere, care sustine ca pe piata locala contrabanda este de circa 12-13% din total.
In Romania, vanzarile de tigari, cea mai importanta piata de bunuri de larg consum dupa valoare, se ridica la 2,5 mld. euro, peste 90% din piata fiind dominata de trei mari jucatori British American Tobacco, Philip Morris si JTI.
 
Cei mai mari executivi care au venit in Romania*
 
Carlos Ghosn, presedinte si CEO al grupului Renault, cu afaceri de 40,6 mld. euro in 2007
Fulvio Conti, CEO al Enel, companie cu afaceri de 43,6 mld. euro anul trecut
Frans Muller, CEO al Metro Cash & Carry, companie cu vanzari anuale de 31,7 mld. euro, parte a grupului german Metro.
Jean-Franois Cirelli, presedintele si directorul general al Gaz de France Suez, cu afaceri de 74,3 mld. euro dupa fuziune
Wolfgang Ruttenstorfer, CEO al OMV, cu afaceri de 20 mld. euro
Malvinder Mohan Singh, CEO al Ranbaxy, cu afaceri de 1,6 mld. dolari in 2007
John Pattullo, CEO al CEVA Logistics, companie cu afaceri de 6,3 mld. euro la nivel international
Azim Premji, presedintele Wipro, cu vanzari de 5 miliarde de dolari anual
* Nota: lista nu este exhaustiva
 
Cine este Pierre de Labouchere
  • este presedinte si Chief Executive Officer al JTI, companie cu vanzari nete de 8 mld. $ in 2007
  • detine o diploma de Master la Scoala de Inalte Studii Comerciale HEC (Hautes Etudes Commerciales) din Franta
  • si-a inceput cariera la Danone in 1978
  • s-a alaturat companiei de tutun R.J. Reynolds Franta in 1980, unde a ocupat diferite pozitii in marketing si in conducerea regionala in Europa, ajungand vicepresedinte regional in 1991. In 1994, a devenit presedinte regional, avand in subordine piete atat din Europa Centrala si de Est, cat si din Africa si Orientul Mijlociu, iar in 1995, a fost numit presedinte si CEO al R.J. Reynolds International
  • in 1999 a devenit CEO al JTI, dupa ce Japan Tobacco a achizitionat R.J. Reynolds

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO