Companii

Piata de "mystery shopping" se reduce la jumatate, dar jucatorii mentin marjele de profit la 20%

08.02.2009, 16:15 124

Piata de "mystery shopping" sau a clientilor sub acoperire va scadea anul acesta cu pana la 40-50%, de la 1,5 mil. euro in 2008, pe fondul diminuarii comenzilor pentru acest tip de servicii in Romania.

"In ultimii patru ani, piata de mystery shopping a crescut in medie cu 30-40%. Daca valoarea pietei a fost in 2008 de 1,5 mil. euro, in crestere cu 50% fata de anul precedent, pentru anul acesta estimez o scadere a valorii pietei cu 40-50%, dar este inca imprevizibila aceasta cifra", spune Adrian Barbu, managing partner in cadrul companiei Shoppers.
Compania Shoppers, care activeaza pe piata din 2004, este parte a grupului de firme the CONSULTANTS, care aduce sub aceeasi umbrela trei firme distincte, Shoppers (mystery shopping), Salesmen (formare profesionala in servicii si vanzari) si Powelink (consultanta). "Inainte de incheierea bilantului, estimam o cifra de afaceri de circa 300.000 euro pentru 2008, ceea ce reprezinta o crestere cu 200% fata de 2007. Marja de profit se incadreaza intre 20 si 30%, dar variaza in functie de dimensiunea contractelor. Preconizam o scadere de circa 50% in 2009, iar pe termen lung nu pot face estimari. Cred ca piata isi va reveni, iar din 2012 estimez ca va avea din nou cresteri de 50% anual, ca in 2008", spune Adrian Barbu.
Alexandru Dobrin, managerul companiei de mysteryshopping Spectral Company estimeaza de asemenea pentru acest an o scadere a cererii de servicii pe acest segment cu pana la 50%. "Am inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 53.000 de euro, insa pentru acest an cererea va scadea cu circa 50%. Totusi, marja de profit se va mentine intre 20 si 25%", spune el.
Pe piata locala exista insa si jucatori nou intrati cu previziuni optimiste in ceea ce priveste evolutia afacerilor cu estimari de cresteri de pana la 300% si o marja de profit de 10%.
"Ca urmare a reducerii numarului de clienti, se va pune accent tot mai mare pe servicii, care sa atraga", a declarat Valentin Truta, directorul executiv al companiei de mystery-shopping Hollow Men. Compania a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 200.000 de euro, potrivit propriilor informatii.
Reprezentantii companiei mizeaza pe aceasta majorare datorita cresterii numarului de investitori in afacerile din domeniul telecomunicatiilor, bancar, retail, farma, turism prin care se ofera servicii directe clientilor. Compania Hollow Men, infiintata in 2008, este un nou brand al companiei cu capital romanesc MindExpress, care il are ca actionar principal pe Leonard Craciun.
Conform unui studiu efectuat de Asociatia Mondiala a Companiilor de MysteryShopping (MSPA), 2009 este primul an de intrerupere a cresterii pietei de mystery-shopping mondiale dupa mai bine de opt ani, dupa ce, pana anul trecut, a crescut in medie cu 11% pe an.
"La sfarsitul lui 2007, piata mondiala de mystery shopping avea o valoare totala de un miliard de euro, iar cresterea in Europa era de 15-20% pe an. Studiul, realizat in luna ianuarie a anului 2009, arata ca 50% din companiile de mystery shopping chestionate au inregistrat scaderi ale comenzilor, numai 14% declarand ca acestea au crescut. Mai mult, 26% din companii au anuntat ca in ultima perioada au facut disponibilizari, iar alte 9% si-au exprimat intentia de a face reduceri de personal", sustine Adrian Barbu, managing partner al companiei Shoppers, membra a MSPA.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO