Companii

Piata de medicamente pentru disfunctii erectile, noul teren de lupta al gigantilor din industria farmaceutica

Piata de medicamente pentru disfunctii erectile, noul teren de lupta al gigantilor din industria farmaceutica

Daniel Popescu, corporate affairs manager al Eli Lilly Romania: Cel mai probabil, impactul crizei economice se va face simtit si in aceasta arie, incetinind cererea pentru aceste produse. (...) Credem ca piata va continua sa se dezvolte mai incet in urmatorii 2-3 ani, cu mai putin de 10%, si sa-si revina la un avans de doua cifre dupa aceasta.

14.07.2009, 14:20 329

Companiile au intrat pe aceasta nisa atrase de ritmul sustinut de crestere din ultimii ani, medicamentele folosite in tratamentul disfunctiilor erectile fiind unul dintre cele mai dinamice segmente ale pietei farmaceutice, avansul mentinandu-se in fiecare an cu mult peste cel al pietei generale.
In ceea ce priveste evolutia din urmatorii ani parerile sunt impartite.
„Pentru 2009 ne asteptam in continuare la o crestere de 30%, in linie cu tendinta din ultimii cinci ani. Daca in 2005 valoarea pietei era estimata la aproximativ 4,3 milioane de euro, in 2008 aceasta a ajuns in jurul a 7 milioane de euro. Avem de a face cu o evolutie constanta, moderata, pentru ca aceasta se bazeaza in primul rand pe educatia medicala a populatiei, iar aici exista deficiente", a spus Roxana Precu, retail business unit direct al GSK.
Pe de alta parte, reprezentantii Eli Lilly sunt de parere ca piata ar putea avansa cu mai putin de 10% in 2009, evolutia comprimandu-se fata de media ultimilor ani, in conditiile crizei economice. „Cel mai probabil, impactul crizei economice se va face simtit si in aceasta arie, incetinind cererea pentru aceste produse", a spus Daniel Popescu, corporate affairs manager al Eli Lilly Romania, companie prezenta pe aceasta piata prin intermediul Cialis.
Primul produs lansat pe aceasta piata a fost Viagra adusa de gigantul american Pfizer pe piata locala in 2000. La numai 17 luni dupa ce Pfizer a inceput sa vanda produsul pe piata locala, acesta urcase deja in top 30 cele mai vandute produse din Romania.

Razboiul declaratiilor
Dupa ce a deschis piata de disfunctii erectile, Viagra a fost singurul competitor, pana in 2003, cand Eli Lilly a atacat pozitia Pfizer cu Cialis, pentru ca un an ai tarziu, GlaxoSmithKline (GSK) sa intre in batalia gigantilor cu Levitra. La acel moment a fost un adevarat razboi al declaratiilor intre cele trei firme, care mizau pe un potential foarte mare de dezvoltare. In primul an de la lansare, Cialis a inregistrat vanzari de 500.000 de dolari pe piata romaneasca. Acum in lupta gigantilor au intrat si producatorii de suplimente alimentare.
„Piata de produse pentru tratarea disfunctiei erectile este compusa din produse care se elibereaza pe baza de prescriptie, Viagra, Levitra, Cialis si asa- numitele OTC-uri (medicamente care se elibereaza fara prescriptie - n.red.). In 2008, acestea au detinut o cota de piata de 17%, o pondere in crestere, ceea ce arata faptul ca piata reactioneaza la actiunile de promovare direct catre consumator, dar si ca ne confruntam cu o intelegere incompleta a afectiunii, iar populatia nu apeleaza la un consult medical", spune Roxana Precu de la GSK.
Potrivit datelor furnizate de companie, disfunctia erectila afecteaza intre 10 si 25% din barbatii peste 40 de ani.

Venituri peste medie
„Dezvoltarea pietei este in prezent limitata la segmentul de pacienti cu venituri peste medie, avand in vedere faptul ca nu exista un sistem de compensare. In tarile in care un astfel de sistem exista acesta se adreseaza bolnavilor cu afectiuni asociate disfunctiei erectile si contribuie la imbunatatirea calitatii vietii lor", spune reprezentanta GlaxoSmithKline.
In primele patru luni ale acestui an, piata de disfunctii erectile a raportat o crestere usoara in volum, de 0,7%, insa o scadere in valoare de 8,9%, potrivit datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania.
„Credem ca piata va continua sa se dezvolte mai incet in urmatorii 2-3 ani, cu mai putin de 10%, si sa-si revina la un avans de doua cifre dupa aceasta", a mai spus Popescu de la Elil Lilly. Pe de alta parte, reprezentantii GSK spun ca avansul de 30% se va mentine pe termen scurt si mediu.
In primele patru luni ale acestui an liderul acestei nise a fost Viagra, cu vanzari de 1 mil. euro, in scadere cu 17,7% comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Pe locul doi in topul vanzarilor se afla Cialis care a adunat in conturile Eli Lilly aproximativ 0,55 mil. euro in primele patru luni. Dupa primele patru luni ale acestui an. Cialis avea o cota de piata de 27,7% In unitati, produsul are o cota de 17,8%.
Entran Forte, produs de Ozone, a inregistrat vanzari de 0,26 mil. euro, cu 6,2% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Levitra, un alt produs folosit in tratamentul disfunctiilor erectile, nu a fost disponibil pe piata in intervalul aprilie 2007 - octombrie 2008. Levitra a fost creata de grupul german Bayer si a fost promovata in Europa de ambele companii, atat Bayer, cat si GSK, printr-un acord comun.
La finalul anului 2005, reprezentantii Bayer nu au mai dorit sa continue acest parteneriat, GSK nemaiavand dreptul de a vinde acest medicament pana in octombrie anul trecut.
Anul trecut, piata medicamentelor care trateaza disfunctiile erectile a fost de 7,2 milioane de euro si 442.600 de unitati, astfel ca pretul mediu al unei unitati este de 16 euro. In cazul Pfizer, pretul mediu al unei unitati este de 23 de euro.
 

Cum a evoluat piata

  • Primul produs lansat pe aceasta piata a fost Viagra adusa de gigantul american Pfizer pe piata locala in 2000;
  • La numai 17 luni dupa ce Pfizer a inceput sa vanda produsul pe piata locala, acesta urcase deja in top 30 cele mai vandute produse din Romania;
  • In 2003, Eli Lilly a atacat pozitia Pfizer cu Cialis, pentru ca un an mai tarziu, GlaxoSmithKline (GSK) sa intre in batalia gigantilor cu Levitra;
  • In primul an de la lansare, Cialis a inregistrat vanzari de 500.000 de dolari pe piata romaneasca;
  • In primele patru luni ale acestui an, piata de disfunctii erectile a raportat o crestere usoara in volum, de 0,7%, insa o scadere in valoare de 8,9%, pana la 2 mil. euro;
  • Lider continua sa fie Viagra, cu o cota de piata de 49,8% in primele patru luni ale acestui an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO