Companii

Piata cerealelor pentru micul dejun este inca in copilarie

22.05.2001, 00:00 276



Desi in Occident consumul de cereale cu lapte la micul dejun este foarte frecvent, in Romania piata este destul de mica, vanzarile fiind de cateva zeci de ori mai mici.

Cresterea de 10% pe an a pietei este considerata de specialisti destul de lenta. Piata cerealelor importate este estimata la o cantitate de 900 t anual, adica o valoare aproximativa de 3 milioane de dolari.

"Pana acum cativa ani, nu cunosteam aceste produse. Acum, din cauza copilului meu de trei ani, care este un mare al acestor produse, cumpar cereale cam de trei ori pe saptamana.

Asta inseamna peste 100.000 de lei pe saptamana pentru cereale", a spune Andrei Popescu, 36 de ani, care dupa propriile cuvinte are venituri "peste medie".

Oferta de pe piata romaneasca a cerealelor pentru micul dejun se imparte in doua: cele produse pe plan local (cu preturi intre 7.000 si 25.000 lei) si cele din import (cu preturi intre 40.000 si 60.000 lei).

Unul dintre producatorii romani de cereale este compania Titan, cu o productie de 2.000 de tone de fulgi de porumb pe an, intr-o oferta de trei tipuri de produse.

Dobrogea care are o oferta de sase produse: Matinal (fulgi de ovaz, de porumb si stafide); Mix cereal (fulgi de grau, de secara, de orz, de ovaz si stafide), Tropical (fulgi de ovaz, de porumb, stafide, banane, papaya, curmale), Fulgi de ovaz, Fulgi de orz si Delta Mix (fulgi de ovaz, de grau, de secara, de orz, de orez).

De partea cealalta se afla de oferta de cereale pentru micul dejun din import, pe care activeaza companii ca Nestle, Kellog's, Brugen si Cerlona. Tot in categoria produselor care se consuma la micul dejun, cu lapte, intra muesli, produs de companii ca Dr. Oetker si Nestle.

Cerealele Nestle sunt prezente pe piata din Romania din 1996, cand erau importate si distribuite de o firma de specialitate.

"In 1996 pe piata erau cinci produse. Acum avem pe piata 13 produse, clasificate in trei tipuri: pentru copii - sase prduse, pentru toata familia - trei produse, pentru adulti - patru produse. In 2000 am avut o lansare, iar in 2001 am deja pe piata trei noi produse", a spus Romeo Cazanescu, brand manager Nestle.

"Din 2000 ne ocupam chiar noi (reprezentanta Nestle - n.red.) de importul si distributia cerealelor Nestle. Desi comparativ cu anul trecut vanzarile noastre au crescut cu 60%, consider ca piata a crescut doar cu 10%, ritmul anual de crestere pentru acest tip de produs", a adaugat Cazanescu.

Din cauza preturilor mai mari la aceste produse de import (peste 40.000 cutia), consumatorii sunt dintre cei cu venituri medii spre mari. Pe piata cerealelor, Nestle are o cota de piata de 30%, conform unui studiu realizat de MEMRB (o companie de cercetare de piata) la inceputul acestui an. Pentru 2001, oficialii companiei estimeaza o crestere a cotei de piata cu maxim 5%.

Consumul scazut al acestui tip de produs in Romania se explica, pe de o parte, prin nivelul scazut al puterii de cumparare, iar pe de alta parte, prin lipsa educatiei de consum a produselor benefice sanatatii, sustine Cazanescu. Tot el spune ca "dupa estimarile mele personale, romanii consuma anual cam 900 tone de cereale pentru micul dejun, din import".

Pentru educarea consumatorilor, Nestle si Asociatia pentru Promovarea Educationala a Laptelui au organizat, in 2000, un program care s-a desfasurat in sase mari orase ale tarii si a cuprins 55.000 de copii, ei fiind cei care determina, in general, decizia de cumparare.



Cum au aparut cerealele pentru dejun?

In urma cu 140 de ani, farmacistul elvetian Henri Nestlé era preocupat de problema mortalitatii infantile din Europa, care avea ca principala cauza imposibilitatea unor mame de a-si hrani copii la san.

Datorita lui a fost pusa in practica ideea de a folosi lapte in combinatie cu cereale pentru hrana copiilor, combinatie care a fost denumita ulterior Farine lactee. Cu acest produs a fost hranit pentru prima oara un copil nascut prematur, in septembrie 1867.

Prima formula a hranei substitut pentru laptele matern era alcatuita din lapte de vaca, faina de grau si zahar. Din cauza succesului inregistrat de acest produs, comercializarea lui s-a extins rapid in cativa ani, acoperind o mare parte a Europei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO