Companii

Petrotrans va deveni transportator privat pe calea ferata

08.04.2003, 00:00 75

Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) intentioneaza sa privatizeze societatea Petrotrans in sensul formarii unui operator feroviar privat, dupa ce in prealabil vor fi transferate activele din domeniul public al statului catre Conpet Ploiesti.
"Ne gandim la un transfer al bunurilor ce fac obiectul proprietatii publice a statului de la Petrotrans la Conpet si crearea in acest fel a unui common carrier (n.red. - transportator comun), urmand ca la Petrotrans sa ramana partea de activitati de transport pe calea ferata. Prin intermediul acestor servicii, ar putea sa concureze cu cei de pe piata", a afirmat, saptamana trecuta, Doru Laurian Badulescu, seful OPSPI.
"Este un experiment pe care speram sa-l reusim", a mai spus Badulescu.
Privatizarea Petrotrans va fi finalizata pana la finele acestui an, potrivit unor surse implicate in acest proces.
Oficialii Ministerului Industriei si Resurselor (MIR), care este proprietarul Conpet si al Petrotrans, s-a exprimat inca de anul trecut in favoarea unei fuziuni intre cele doua societati in vederea formarii unui transportator comun de titei si produse petroliere. Intentia MIR a fost probata anul trecut odata cu trecerea lui Petre Petrescu, directorul general al Petrotrans, in pozitia de director general la Conpet Ploiesti, functie pe care o ocupa si in prezent. Constantin Zidaru, fostul director general al Conpet, ocupa acum functia de director tehnic in cadrul Conpet. Petrotrans este detinuta in proportie de 100% de stat prin intermediul MIR.
Actiunile Conpet Ploiesti sunt impartite de MIR (77,6%), SIF Muntenia (9,5%), restul fiind in posesia altor actionari. Petrotrans Ploiesti, transportator de produse petroliere pe conducte si pe calea ferata, a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 800 mld. lei (24,2 mil. $) si pierderi brute in valoare de 60-70 mld.lei (circa 2 mil. $), potrivit estimarilor reprezentantilor companiei.
"Anul trecut, pierderile au fost mult mai mici decat in anii anteriori, cand nivelul acestora era de cateva sute de miliarde de lei. In cifra de afaceri, transportul produselor petroliere pe calea ferata ocupa o pondere de circa 65%, fiind inregistrata o scadere pe segmentul de transport pe conducte. Situatia s-a inversat in ultimii ani, pentru ca prin 1997-1998 transportam mai mult pe conducte, si mai putin pe calera ferata", a declarat pentru Ziarul Financiar Ion Galca, directorul general al Petrotrans Ploiesti. Unul dintre principalii clienti ai societatii este SNP Petrom, prin intermediul celor doua rafinarii - Arpechim Pitesti si Petrobrazi Ploiesti.
In prezent, Petrotrans administreaza o retea operationala de aproximativ 2.400 km, din care lungimea conductelor magistrale este de 1.600 km. Pe aceasta retea, compania petroliera transporta diverse tipuri de carburanti precum benzine, motorine sau GPL.
Valoarea capitalului social al Petrotrans este de aproximativ 1.400 mld. lei, din care activele afectate transportului de produse petroliere pe calea ferata sunt de circa 230 - 240 mld. lei, estimeaza Galca. Personalul actual numara 1.060 de angajati, din care circa 300-400 de salariati ar putea fi, in principiu, arondati transportului pe calea ferata.
Pe piata exista deja informatii conform carora, privatizarea Petrotrans in forma gandita de Ministerul Industriei si Resurselor este atractiva pentru operatorii feroviari privati, deja prezenti pe piata.
Pe piata interna a operatorilor feroviari, CFR Marfa ramane cel mai important jucator, in conditiile in care in ultimii ani au aparut primii concurenti privati precum Rompetrol Logistics, Servtrans Invest SA, Grupul Feroviar Roman sau Unifertrans.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO