Companii

Perini, Romstal: Pentru a putea merge in vest trebuie sa avem volumele si experienta vesticilor

Perini, Romstal: Pentru a putea merge in vest trebuie sa avem volumele si experienta vesticilor

Click pentru imaginea marita

25.01.2008, 17:43 277

Hotarat sa bifeze majoritatea locatiilor din estul Europei, Serbia, Bulgaria, Moldova, Ucraina si sa dezvolte o retea de cel putin 100 de magazine in Rusia, Enrico Perini, proprietarul Romstal, spune ca va veni la un moment dat si momentul "atacului" in Occident.
"Pentru a putea merge in vest trebuie sa avem volumele companiilor din vest. Ca filosofie cam asta ar fi. Sa capatam volum si experienta. Dupa aceea, sunt piete. China, India, sa ne uitam la cat de mare este Africa. Daca avem in 5-6 ani rezultate in Rusia ne vom putea gandi sa ne extindem. Acum functioneaza Romania. Noi stim acest model", explica Perini.
In 2008, la 14 ani de la infiintare, grupul Romstal va depasi o cifra de afaceri de 500 mil. euro, tinta pe care si-a propus-o Perini fiind pragul de un miliard de euro in 2010. Conform estimarilor actuale, in 2010 grupul Romstal va opera afaceri de 1,1 miliarde de euro.
Perini, italian cu cetatenie romana, a pus bazele Romstal in 1994, moment in care prietenii lui din Italia ii spuneau ca este nebun.
"Toti am prins valul, nu numai noi. De la distribuitorii de masini la vanzatorii de pantofi. Nu cred ca exista sector care sa nu fi crescut in Romania", a declarat pentru ZF presedintele grupului Romstal.
Intentia lui Perini este de a transforma compania Romstal, varful de lance al grupului omonim, intr-un jucator international. Primii pasi au fost deja facuti.
Anul trecut grupul Romstal a investit prin compania Valrom 3,5 mil. euro intr-un centru de productie in Ucraina, la Vinita, valoarea totala a investitiei urmand sa atinga 10 mil. euro. Tot anul trecut Romstal a achizitionat integral unul dintre liderii pietei de distributie de echipamente sanitare si electrice din Serbia, Doming. Tranzactia, in valoare de 10 mil. euro, i-a adus companiei romanesti o retea de distributie formata din 10 puncte de desfacere, dintre care doua in Belgrad si o cota de piata de 20%-25%. Anul acesta Romstal se asteapta sa aiba vanzari de 30 mil. de euro in Serbia, cifra care este estimata sa urce pana la 40 mil. in 2010.
Romstal a atras atentia pietei in 2006, cand Perini a vandut compania de servicii financiare Romstal Leasing catre fondul de investitii belgian KBC, intr-o tranzactie de 70 mil. euro. Achizitia Romstal Leasing a reprezentat in acel moment unul dintre exemplele de afaceri romanesti dezvoltate pana in punctul in care sa atraga atentia unui mare fond de investitii dispus sa efectueze o tranzactie atat de mare.
Potrivit lui Perini, procesul de dezvoltare de pe piata locala va incetini in doi-trei ani, urmand apoi o perioada de eficientizare a operatiunilor. "In urmatorii unul-doi ani ne extindem si dupa aceea aranjam activitatea ca sa fie cat mai profitabila. Unele puncte de vanzare sau depozite vor trebui relocate, fie ca e vorba ca nu are sens sa le tii acolo, fie pentru ca nu au succesul asteptat", a declarat Perini. Un astfel de exemplu ar putea fi investitia de 30 mil. euro de la Topoloveni anuntata de companie cu termenul de finalizare in 2009. "Este posibil sa relocam aceasta investitie pentru ca am gasit o locatie mai buna", spune Perini. Tinta pe termen lung a dezvoltarii este insa Rusia, avand ca punct principal de interes piata moscovita.
In februarie si mai, Romstal va inaugura primele doua magazine din capitala Federatiei Ruse, forta de munca angajata fiind de 25-30 de persoane.
Intrarea pe piata moscovita implica insa si multe probleme, printre cele mai importante fiind achizitionarea sau inchirierea unui spatiu comercial intr-o zona buna, stocul de astfel de spatii fiind aproape in totalitate ocupat in timp ce preturile percepute cresc incontinuu.
"Noi platim 14-15 euro pe metrul patrat in depozitul nostru aflat in apropierea soselei de centura a Moscovei, de trei ori mai mult ca in Bucuresti. Pentru cealalta locatie, echivalentul zonei Militari, bulevardul Preciziei, platim 30 de euro pe metrul patrat pe luna", a declarat Perini.
Tinta pe termen lung, in urmatorii zece ani, este deschiderea a 300 de magazine in Moscova, nivel dupa care Perini considera ca Romstal se va putea uita si spre alte piete.
"Ca obiectiv am vrea sa deschidem 300 de magazine in Rusia in urmatorii zece ani. Asta ar trebui sa fie Rusia pentru noi, altfel mergem degeaba. Daca mergem sa ne dezvoltam acolo nu are rost sa deschidem sub 100 de magazine cel putin".
Dupa cum spune el, avantajul principal, in afara de numarul de potentiali clienti, este faptul ca piata rusa de distributie de echipamente sanitare sau termice nu este matura.
Mai mult decat atat, Perini, care in putinul timp liber nu ezita sa se plimbe cu un Segway pret de cateva minute prin fata biroului, considera extinderea in Rusia ca un examen de maturitate pentru compania pe care o conduce. Similitudinile dintre cele doua piete, cea locala si cea moscovita, dinamica foarte buna a constructiilor si orientarea lor spre produse din ce in ce mai scumpe si mai performante inseamna ca poate folosi modelul romanesc pentru dezvoltare.
Piata moscovita ar trebui sa aduca vanzari de sase mil. euro anul acesta si de 19 mil. euro in 2010.
Grupul Romstal este detinut de Enrico Perini, care are un pachet de 51%, de Ovidiu Henter, care detine 9% din titluri si de compania Framan, cu sediul in Italia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO