Companii

Pentru imbuteliatorii de apa, varful de vanzari din vara lui 2007 este greu de atins in acest an

Pentru imbuteliatorii de apa, varful de vanzari din vara lui 2007 este greu de atins in acest an

Sezonul estival reprezinta pentru imbuteliatorii de apa minerala cea mai importanta perioada din an

15.08.2008, 19:14 26

Lipsa perioadelor de canicula a temperat cresterile de vanzari ale imbuteliatorilor de apa minerala. Potrivit datelor SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale), in primele sapte luni, volumul imbuteliat s-a ridicat la 700 de milioane de litri de apa, cu circa 11% mai mult fata de perioada similara din anul trecut.
Dupa ce, in 2007, vanzarile imbuteliatorilor de apa au explodat in sezonul cald, aducand cresteri ale volumelor imbuteliate de pana la 80%, in acest an producatorii mizeaza pe ritmuri de crestere mult mai reduse.
Debutul sezonului cald a dus la o revizuire a estimarilor de vanzari pentru mai multe companii de pe piata de profil care prognozau in luna mai un ritm de crestere in jurul a 20%.
"La finele anului trecut am targetat o cifra de afaceri de 19 mil. euro pentru 2008, dar dupa 7 luni, estimarile noastre conduc la o diminuare cu 20% a acestei valori. Apa minerala este un produs sezonier, iar datorita faptului ca pana acum sezonul de vara, din punct de vedere termic, a fost mult sub asteptari, nu s-au realizat volumele de vanzari tintite, iar aceste pierderi nu se vor mai putea recupera pana la sfarsitul anului", spune Puskas Istvan, managerul de marketing al companiei Perla Harghitei.
Producatorul a realizat in primul semestru afaceri de 7,85 mil. euro, in crestere cu 11% fata de aceeasi perioada din 2007.
Un alt producator de pe piata de profil, Apemin Tusnad, a raportat la sase luni o crestere de circa 24% fata de perioada similara din 2007, dupa ce anul trecut vanzarile companiei s-au majorat cu o rata de 41%.
Madalin Simion, brand managerul Biborteni, este de parere ca 10% este un ritm de crestere important pe piata apei minerale in acest an, tinand cont ca perioada la care se face raportarea, 2007, a reprezentat pentru imbuteliatori unul dintre cei mai buni ani de pana acum. "Cresterea de 20% pentru acest an este putin optimista. Poate ca 10-11% este un ritm mai normal, tinand cont ca ne raportam la anul 'de gratie' 2007", apreciaza Simion.
Cele mai optimiste estimari ale producatorilor indica vanzari similare in acest sezon cu cele realizate in vara anului trecut.
"Vanzarile de apa minerala Romaqua din perioada mai-august 2008 vor fi comparative cu cele realizate anul trecut in aceeasi perioada", a declarat Mihaela Draghici, directorul de comunicare al Romaqua Group.
Sezonul estival reprezinta pentru sectorul de profil cea mai importanta perioada din an.
"In luna iulie, s-a remarcat o scadere usoara a volumelor imbuteliate de apa minerala carbogazoasa, in timp ce apa minerala plata
si-a continuat cresterea", a mentionat Iosif Nagy, directorul general al SNAM.
El insa isi mentine estimarea de crestere cu 20% a volumelor de apa minerala imbuteliate in 2008, mizand pe un avans mai puternic al pietei in a doua jumatate a anului.
Vara trecuta, cererea foarte mare de apa minerala, inregistrata in perioada mai-august,
i-a luat prin surprindere pe majoritatea imbuteliatorilor. Dupa ce, in 2006, vremea ploioasa a adus o crestere de doar 6% a pietei de apa minerala fata de perioada anterioara, in 2007 canicula a adus unul dintre cei mai buni ani pentru imbuteliatori. Potrivit datelor SNAM, piata apei minerale imbuteliate a crescut in 2007 cu circa 20% fata de 2006.

Investitii de peste 70 mil. euro in ape minerale. Mizand pe continuarea trendului de crestere a consumului de apa, producatorii au investit masiv in ultimii doi ani in cresterea capacitatilor de imbuteliere, fie prin instalarea unor linii noi, fie prin retehnologizarea celor mai vechi.
European Drinks, producatorul apei minerale Izvorul Minunilor, a investit peste 25 mil. euro in 2006 in amenajarea si captarea izvorului din zona Stana de Vale (judetul Bihor), si in realizarea traseului de aductiune a apei cu o lungime de circa 25 de kilometri. In acelasi an, compania
si-a majorat capacitatea de imbuteliere a apei minerale si a altor bauturi racoritoare cu 162.000 de litri pe ora, prin instalarea a trei linii noi de productie.
La randul sau, Romaqua a realizat anul trecut o investitie de 9 milioane de euro in fabrica de sucuri de la Busteni (Prahova), pentru pentru a demara productia de apa oligominerala Aquatique. In anul anterior, compania a investit aproximativ 10 mil. euro in fabricile de imbuteliere a apei detinute la Borsec si Stanceni, pentru extinderea capacitatii.
Potrivit reprezentantilor companiei, in acest an Romaqua si-a majorat capacitatea totala de imbuteliere a apei minerale cu 50% fata de 2007.
In prezent, Romaqua, Coca-Cola Hellenic si European Drinks sunt cei mai mari imbuteliatori de apa minerala la nivel local. Producatorul local al bauturilor Coca-Cola nu a comunicat valoarea investitiilor realizate in ultimii doi ani in liniile de imbuteliere a apei minerale.
Si producatorii mai mici au investit masiv in ultima perioada in cresterea capacitatilor de imbuteliere.
De exemplu, Perla Harghitei, al patrulea mare imbuteliator de pe piata de profil, a anuntat recent finalizarea unor investitii de
5 mil. euro in dublarea capacitatii de productie pana la 470 de milioane de litri pe an.
Si producatorul apei minerale Biborteni a anuntat recent ca va investi 7 mil. euro in dublarea capacitatii de productie, iar compania Rio Bucovina a finalizat in acest an un proiect similar: prin investitii de 9 milioane de euro, imbuteliatorul si-a dublat capacitatea fabricii de la Vatra Dornei.
La randul sau, producatorul apei Carpatina a anuntat la inceputul lunii iunie ca a achizitionat imbuteliatorul Herculane Water din Baile Herculane, tranzactie care i-a permis sa intre pe segmentul apei minerale plate. In urma investitiilor din acest an, compania estimeaza dublarea vanzarilor in 2008 fata de 2007, pana la 150 mil. litri.
In anul 2006, Apemin Tusnad, un alt producator aflat printre cei mai mari 10 jucatori pe piata apei minerale, a investit 6,5 mil. euro intr-o noua linie de imbuteliere.
Odata cu extinderea capacitatilor de productie prin exploatarea unor surse noi de apa, companiile au lansat branduri noi pe piata, precum Aquatique (Romaqua), Hera (European Drinks) sau Tiva Harghita (Perla Harghitei).
Alti jucatori au investit in face-lift-ul sau rebrandingul unor produse, exemplu fiind Izvorul Minunilor (European Drinks), Bucovina (Rio Bucovina) sau Izvorul Zanelor (Apemin Tusnad). Cea mai mare investitie intr-un proiect de acest gen este derulata de European Drinks: Viorel Micula, presedintele companiei, a anuntat ca a bugetat circa 10 mil. euro pentru schimbarea imaginii apei Izvorul Minunilor.

Cine face jocurile pe piata
Romaqua Group, controlat de Octavian Cretu, este cel mai mare producator local de apa minerala, detinand brandurile Borsec, Stanceni si Aquatique. Compania planifica lansarea unui al patrulea brand de apa in 2009.
Coca-Cola Hellenic, imbuteliatorul local al produselor din portofoliul Coca-Cola, a intrat pe piata apelor minerale in anul 2002, prin achizitia Dorna Apemin, producatorul apelor Dorna, Izvorul Alb si Poiana Negri.
European Drinks, grupul detinut de fratii Ioan si Viorel Micula, detine apa Izvorul Minunilor, brand in care investeste in prezent 10 mil. euro in schimbarea imaginii. Anul trecut, compania a lansat apa minerala Hera, pozitionata pe segmentul inferior de pret.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO