Companii

Patronatele din turism: Dacă statul nu vine în sprijinul turismului, mai mult de un milion de români vor fi afectaţi financiar de efectele crizei generate de epidemie şi mulţi dintre ei îşi vor pierde locurile de muncă

Patronatele din turism: Dacă statul nu vine în...

Autor: Roxana Rosu

06.04.2020, 12:33 4593

Patronatele din turism spun că peste un milion de angajaţi îşi vor pierde în următoarele luni locul de muncă sau li se vor diminua drastic veniturile, ceea ce va duce la un colaps al acestui sector al economiei şi al domeniile conexe, agenţiile de turism şi hotelierii solicitând Guvernului o serie de măsuri, precum transformarea avansurilor primite de la turişti în vouchere valabile doi ani şi amânarea plăţii taxelor şi impozitelor pentru şase luni.

Alte propuneri vizează oferirea imediată a voucherelor de vacanţă pentru acest an şi linii de credit pentru companii pe termen scurt.

"Dacă statul nu vine în sprijinul turismului românesc, în general, şi al celui de litoral, în special, estimăm că mai mult de un milion de români vor fi afectaţi financiar de efectele crizei generate de epidemia de coronavirus şi mulţi dintre ei îşi vor pierde locurile de muncă. Nu vorbim doar de cei 150.000 de angajaţi din HoReCa de pe litoral şi de toţi ceilalţi care lucrează în turism în toată ţara, ci şi de angajaţi din comerţ, agricultură, aprovizionare, transport şi alte domenii din producţie şi servicii care lucrează cu turismul", a declarat Anca Nedea, directorul executiv al Organizaţiei Patronale Mamaia Constanţa.

Litoralul se confruntă cu blocajul activităţii din cauza diminuării rezervărilor, închiderea restaurantelor, cafenelelor şi barurilor, închiderea cluburilor şi centrelor de agrement, închiderea Spa-urilor şi a centrelor de recreere etc. Această situaţie determină lipsa încasărilor pentru următoarele trimestre, cel puţin, sau pentru întreaga perioadă a anului 2020.

Însă, în acelaşi timp, operatorii de pe litoral sunt nevoiţi să susţină cheltuieli considerabile, în special cheltuieli legate de retenţia angajaţilor (contractele de muncă şi impozitele şi taxele aferente acestora), contractele obligatorii cu terţii (protecţia muncii, resurse umane şi contabilitate etc.), utilităţi, iar cea mai mare pare dintre hotelieri au contracte în derulare pentru renovarea şi/sau pregătirea proprietăţii în vederea deschiderii - contracte deja antamate, cu avansuri plătite şi obligaţii ce decurg.

În acest context, operatorii economici din turism se confruntă cu o situaţie de blocaj economic, care afectează în mod grav posibilitatea de menţinere în plată a resursei umane existente, angajarea celei sezoniere căreia i-a expirat şomajul începând cu 1 aprilie, achitării impozitelor şi taxelor locale, imposibilitatea achitării ratelor la credite etc.

Potrivit patronatelor, litoralul românesc, cea mai afectată destinaţie turistică din cauza sezonalităţii (sezonul durează doar trei luni), are un model de bussines specific destinaţiilor de vară, dar cu restricţii financiare mult mai grele, având în vedere sezonul foarte scurt.

Astfel, din punct de vedere al resursei umane, pentru a asigura retenţia echipei operaţionale (cu atât mai mult cu cât în ultimii cinci ani turismul se confruntă cu o criză de forţă de muncă), angajatorii ţineau personalul de curăţenie, din alimentaţie publica, recepţionerii angajaţi 6 luni, pentru a-şi îndeplini stagiul de cotizare, iar începând cu data de 1 aprilie îi angajau.

În acest an, însă, începând cu data de 1 aprilie, angajaţii sezonieri nu mai pot beneficia nici măcar de şomaj, având în vedere că au avut un stagiu de cotizare de doar 6 luni.

"Ce se va întâmpla cu ei? Noi ne asumăm şi demarăm angajarea acestora, dar cât timp vom putea susţine cash-flow-ul fără a face încasări? Chiar dacă îi angajăm, aceşti oameni nu pot beneficia nici de prevederea cu îngrijirea copiilor pe perioada închiderii şcolilor, pentru ca nu erau angajaţi în momentul emiterii ordonanţei şi nu beneficiază nici de şomaj tehnic. Din ce vor trăi? În cazul hotelurilor de pe litoral, având în vedere că, din luna octombrie a anului trecut, nu am realizat venituri, nu ne încadram nici la şomajul tehnic cu personalul de bază pe care îl păstrăm permanent (contabili, electricieni, instalatori, agenţi de vânzări şi rezervări, inspectori resurse umane etc.)", a mai spus Anca Nedea.

Hotelierii spun că au cheltuit banii rezultaţi din profitul de anul trecut şi avansurile încasate pentru acest sezon de la turoperatori, precum şi încasările directe de la clienţi pentru înscrierile timpurii aferente sezonului 2020 pentru acoperirea cheltuielilor din cele 6 luni de extrasezon scurse (octombrie 2019-martie 2020), plata ratelor la credite, retenţia personalului permanent (plata salariilor şi a taxelor aferente), plata utilităţilor, plata contractelor cu terţii obligatorii, plata impozitelor şi taxelor, renovarea activelor hoteliere etc.

"Cu atât mai mult în situaţia în care nu vom putea opera în acest sezon, iar starea de urgenţă se va prelungi, fără intervenţia legiuitorului va avea loc o intrare în colaps în lanţ pe întreaga filieră! Celelalte state care se confruntă cu acceaşi situaţie de pandemie au luat asemenea măsuri economice pentru agenţii economici din turism, iar Uniunea Europeană a discutat posibilitatea unui pachet comun de stimulare fiscală pentru a impulsiona turismul şi a evita o recesiune", a firmat directorul executiv al Patronatului Mamaia-Constanţa.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO