Comerţul tradiţional a înregistrat anul trecut o creştere a vânzărilor după ce consumatorii au redescoperit - de voie sau nevoie - magazinele mici şi chioşcurile în pandemie.
„Perioada aceea în care oamenii nu puteau circula fără declaraţie ne-a adus cu siguranţă o creştere a vânzărilor chiar dacă am şi pierdut o parte din clienţii ocazionali care veneau din trafic. Sunt convins că unii consumatori şi-au schimbat atitudinea faţă de comerţul tradiţional“, spune Ionel Popa, proprietarul magazinului LaDoiPaşi din comuna Băleni, judeţul Galaţi. Compania Dinatos, care operează magazinul ce măsoară 140 mp, şi-a majorat veniturile cu 26% în 2020, până la peste 4,8 mil. lei (aproape 1 mil. euro).
Comerţul tradiţional a revenit în atenţia consumatorilor după ani de zile în care reţelele internaţionale se extindeau agresiv şi duceau astfel la închiderea a mii sau chiar peste 10.000 de mici chioşcari anual.
În comerţul tradiţional mai sunt astăzi circa 60.000 de astfel de magazine tradiţionale, faţă de circa 150.000 la jumătatea anilor ‘90, când au început să se dezvolte reţelele internaţionale.
„Cele circa 60.000 de magazine din comerţul tradiţional din România acoperă în continuare peste o treime din vânzări, dar sunt depăşite ca rată de creştere prin dezvoltarea accelerată a reţelelor de comerţ modern“, spun analiştii companiei de cercetare Nielsen.
Aceste magazine au vânzări de 7-8 mld. euro anual, conform estimărilor ZF.