Companii

P&G şi Unilever au transformat fabricile locale în bază de export: livrările externe de săpun, detergent şi produse de curăţenie au crescut cu 125% în criză

P&G şi Unilever au transformat fabricile locale în...

Autor: Cristina Rosca

24.09.2014, 19:41 2754

România a exportat anul trecut detergent, săpun şi produse de curăţenie în valoare de 164,6 mil. euro, cu aproape 125% mai mult faţă de 2008, ultimul an de boom economic, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Pe piaţa locală mai existau la finalul anului trecut 201 companii active în pro­ducţia de detergent, săpun şi produse de îngrijire, iar primii cinci jucători deţin aproape 70% din totalul pro­duc-ţiei, potrivit calcu-lelor ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

Astfel topul celor mai importanţi producători este condus de Procter&Gamble cu fabricile de la Timişoara şi Urlaţi, de grecii de la InterstarChim şi de Unilever. Pe poziţiile următoare se află două businessuri de mai mici dimensiuni, dezvoltate de antreprenori din Liban şi respectiv Iran.

Atât fabricile Procter&Gamble, cât şi cea a Unilever trimit o mare parte din producţie la export. Astfel, cele două unităţi de producţie ale P&G şi-au concentrat atenţia asupra exportului, la Urlaţi circa 90% din bunurile realizate luând drumul altor pieţe, iar la Timişoara circa jumătate, potrivit ultimelor date ale ZF.

Pe o strategie similară au mizat şi cei de la Unilever. Jumătate din producţia fabricilor Unilever din Ploieşti merge către pieţe din Europa de Vest, Asia şi Africa, în timp ce restul rămâne în regiune, respectiv în statele din Europa Centrală şi de Est.  

 

Schimbări în piaţă

La polul opus, InterstarChim, producătorul Biocarpet (produse pentru covoare) şi Peak (produse pentru curăţarea toaletei), a pariat pe piaţa locală şi a ajuns în ultimul deceniu pe locul doi în topul produ­cătorilor locali, cu afaceri de 106 mil. lei. În prezent, exporturile reprezintă doar 5% pentru compania controlată de grecii de la Eureka.

Producţia de detergent, săpun şi produse de îngrijire din România a trecut în ultimii ani printr-o serie de schimbări, închiderea unor fabrici de mari dimensiuni făcând loc unor afaceri antreprenoriale care fac primii paşi în lupta cu multinaţionalele.

Astfel, la finalul anului trecut primii cinci jucători controlau aproape 70% din piaţă faţă de 83% în 2008 şi aproape 90% în 2002.

Cea mai importantă schimbare o reprezintă închiderea fabricii Col­gate-Pal­molive de la Braşov în 2008. În această unitate de producţie ameri­canii realizau pasta de dinţi Super Cristal şi crema Norvea.

Astfel, gigantul american a păstrat pe piaţa locală doar operaţiunile de distribuţie, renunţând la fabrica unde lucrau 190 de oameni.

 

Import vs. export

Totuşi, companiile de pe piaţa locală au produs anul trecut detergent, săpun şi produse de îngrijire în valoare de doar 500 mil. lei (113 mil. euro), potrivit datelor de la Registrul Co­merţului care iau în considerare com­paniile care şi-au depus bilanţul pe anul trecut şi care au acest cod CAEN.

Astfel, producţia de detergent, săpun şi produse de îngrijire este cu circa 32% mai mică decât exportul de astfel de produse. Diferenţa poate fi pu­să atât pe seama faptului că unele com­panii nu şi-au depus bilanţul afe­rent anului trecut, cât şi pe seama fap­tu­lui că există companii care importă iniţial pro­dusele în România pentru a le exporta mai apoi pe alte pieţe.

La polul opus, importul de deter­genţi, săpun şi produse de curăţenie a fost anul trecut de 232,3 mil. euro, o valoare relativ similară comparativ cu 2008. Totuşi, importul rămâne în continuare cu 41% mai mare decât exportul României de astfel de produse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO