Companii

(P) De ce eşuează companiile şi cum ar putea instrumentele automate să le aducă succesul în business

(P) De ce eşuează companiile şi cum ar putea...

Autor: Publicitate

04.03.2020, 11:00 561

Greşelile pe care le fac companiile şi care le îndepărtează de succes provin de cele mai multe ori din incapacitatea businessurilor de a-şi urmări indicatorii cheie şi de a-şi ţine sub control bilanţul. Fie pentru că nu ştiu să o facă, fie pentru că nu au instrumentele necesare.

„Când eroarea este realizată prima dată, este o greşeală. A doua oară, aceasta este o opţiune”, explică Iancu Guda, unul dintre cei mai prolifici analişti economici din România.

În cartea sa „De Ce Eşuează Companiile – 10 greşeli şi 100 de soluţii”, Guda arată printr-o radiografie foarte lucidă şi profesionistă de ce multe companii eşuează în România şi ce pot face cei care conduc businessurile pentru a se îndepărta de eşec.

Expertul a identificat 10 greşeli capitale pe care le fac companiile şi care dacă nu sunt corectate la timp pot pune lacătul pe uşa afacerii tale.

Însă, aşa cum spune el, „unele greşeli pot fi fatale mai ales dacă sunt repetate sau dacă nu conduc la învăţăminte corecte”. De aceea, Iancu Guda propune şi 100 de soluţii pentru businessurile care vor să evite aceste erori prea des întâlnite.

Ce greşeli fac companiile?

1. Orientarea atenţiei asupra creşterii cotei de piaţă fără a pune accent pe modul în care evaluează profitabilitatea businessului este identificată de Iancu Guda drept una dintre cele mai grave erori pe care le poate face o companie.

„Foarte multe dintre companiile insolvente s-au concentrat asupra creşterii veniturilor pentru acapararea cotei de piaţă, dar nu au luat în considerare evoluţia profitabilităţii” atrage atenţia analistul.

În graba după o cotă de piaţă cât mai mare, indiferent de costuri, businessurile gonesc înspre faliment. Iar acest faliment poate veni chiar mai repede decât se aşteaptă cei care conduc sau cei care deţin compania.

Compromisul pe profitabilitate pentru extinderea cotei de piaţă nu poate fi sustenabil pentru că această companie este dependentă de cash-ul pompat în business de acţionari. Când cash-ul se opreşte – în condiţii economice precare, sau în contextul în care interesul acţionarilor se schimbă – proprietarii pun lacătul pe uşă.

2. Când furnizorii îşi cer banii înainte ca tu să îţi poţi încasa la rândul tău creanţele de la clienţi, vei fi tot timpul într-o ciclu de conversie al banilor nesustenabil. În acest caz, se păstrează dependenţa faţă de cash-ul pompat de finanţatori sau de acţionari.

„Greşeala companiilor insolvente: 90% dintre acestea au înregistrat un ciclu de conversie al banilor nesustenabil”, explică Iancu Guda.

Lipsa de vizibilitate asupra fluxurilor de bani din companie se poate dovedi fatală în momentul în care furnizorii continuă să taie facturi, în timp ce clienţii întârzie la plată.

3. Lipsa de lichiditate, care poate determina o companie să întârzie atât la plata funrizorilor, cât şi la plata angajaţilor, reprezintă o problemă identificată în trei sferturi dintre companiile insolvente.

„75% dintre companiile insolvente înregistrau o problemă de lichiditate, în sensul că veniturile încasate nu acopereau cheltuielile monetare care trebuiau plătite”, notează Guda.

Acesta atrage atenţia că fără angajaţi şi fără furnizori businessul nu există, iar situaţia nu poate fi controlată fără instrumente prin care să păstreze constant o privire atentă asupra lichdităţii din business.

Ce este de făcut pentru a corecta şi evita cele 10 greşeli

Aşa cum spune şi Peter Drucker, guru al managementului modern: „Dacă nu poţi măsură un lucru, nu poţi să îl îmbunătăţeşti”.

În această idee, Guda propune o serie de indicatori vitali, care trebuie urmăriţi pentru a păstra o înţelegere cât mai în detaliu a situaţiei în care se află compania.

De la această imagine detaliată şi comprehensivă trebuie să plece orice decizie de business menită să păstreze calea spre succes a firmelor.

Practic, dacă nu poţi măsura performanţa companiei tale pe toate zonele businessului, dacă nu poţi identifica punctele tari şi punctele slabe din bilanţ şi starea fluxurilor de bani în orice moment, nu poţi fi pregătit pentru o decizie de business.

Nu poţi încerca să îmbunătăţeşti performanţa businessului dacă nu ştii de la ce performanţă pleci. Chiar şi cele 100 de soluţii ale lui Iancu Guda pleacă de la premisa că, prin instrumentele potrivite, un business poate fi urmărit constant într-un mod sănătos.

Pentru a avea o imagine completă asupra businessului, este nevoie să calculezi indicatorii propuşi de Iancu şi să le înţelegi impactul asupra businessului pe care îl conduci. După ce iei o decizie de business, trebuie să măsuri din nou, în fiecare zi, pentru a urmări atent rezultatul deciziilor şi direcţia companiei.

Care este cel mai eficient mod prin care poţi accesa cele 100 de soluţii?

Atunci când te uiţi la businessul tău poate părea dificil şi costisitor să îţi creezi un sistem de gestiune prin care să îţi urmăreşti constant businessul. Mai ales pentru cineva care nu a folosit niciodată instrumente automatizate în business.

Totuşi, nu este nevoie să creaţi soluţii proprii costisitoare în laboratorul propriu – pentru care de multe ori nu aveţi specialiştii şi know-how-ul.

Fără a angrena compania în cheltuieli inutile, compania românească Craft Solutions a creat pentru mediul de business românesc aplicaţia Finance Craft.

Cu Finance Craft, companiile pot produce în mod automat rapoarte complet personalizate prin care să urmărească indicatorii financiari şi non-financiari. Cu un astfel de instrument la îndemână, companiile pot evita cu uşurinţă greşelile fatale.

Finance Craft este de fapt o aplicaţie de management financiar pentru companii de toate dimensiunile, indiferent că este vorba despre o firmă antreprenorială sau despre un grup de societăţi care vrea să îşi consolideze rezultatele financiare.

Costurile sunt cu atât mai mici pentru businessuri cu cât aplicaţia este găzduită în cloud şi poate fi accesată atât pe desktop şi tabletă, dar şi pe smartphone.

Aplicaţia ajută managementul să ţină în buzunar, la propriu, sistemul contabil sau ERP-ul existent în fiecare companie.

Finance Craft extrage datele, calculează indicatorii personalizaţi pe specificul fiecărei companii şi îi prezintă în panouri de board şi rapoarte interactive – uşor de înţeles pentru toată lumea.

Astfel, prin rapoartele interactive se permite analiza şi înţelegearea performanţei comapniei la nivel global, dar şi în cel mai mic detaliu, prin analiza de tip drill-down până la cel mai mic nivel de detaliu existent, astfel încât orice cifră poate fi înţeleasă extrem de rapid.

Finance Craft, o aplicaţie care face parte din noua economie digitală şi din noua lume a businessului, reprezintă o şansă pentru companii să câştige avantaj în faţa competitorilor. Pentru că mulţi dintre competitori nu ştiu în orice moment cum arată businessul lor din punct de vedere financiar.

De la rapoarte, indicatori sau grafice care acum sunt gestionate greoi şi urmărite doar periodic de multe companii, Finance Craft este o aplicaţie care îţi oferă tot timpul o fereastră către contul de profit şi pierderi, bilanţul firmei şi cash flow.

Cum ne putem seta obiectivele de performanţă?

Cu aplicaţia Finance Craft companiile îşi pot seta obiective de performanţă şi pot crea bugete structurate clar la nivel de departament, de linie de business sau chiar de tipuri de cheltuială şi tipuri de venituri.

Să ai tot timpul un buget şi o serie de obiective de performanţă pe care să le poţi urmări te ajută să iei în orice moment o decizie importantă pentru business, bazată pe informaţii bine structurate pe care le ai chiar pe ecranul unui smartphone.

Practic, bugetul este harta care ne arată permanent calea pe care ar trebui să mergem pentru a nu cădea în greşelile fatale descrise de Iancu Guda.

Monitorizarea permanentă a deviaţiilor faţă de obiectivul nostru sunt indispensabile pentru a putea lua decizii bune şi la timp, pentru a ocoli greşelile. Această monitorizare şi analiză este uşurată enorm de aplicaţia automată Finance Craft.

Cum putem să ne asigurăm că businessul nu rămane fără cash?

Cash-ul este prioritatea principală pentru cei care gestionează un business. Reprezentând „sângele” oricărui business, companiile trebuie să îl menţină mereu la un nivel sănătos, pentru ca viaţa companiei să nu fie pusă în pericol.

„Pentru o mai bună previziune a necesarului de numerar, orice companie trebuie să anticipeze gradul de acoperire al cheltuielilor monetare prin veniturile încasate. Mai mult, aceste estimări trebuie realizate în condiţiile adverse ale unei viitoare, din ce în ce mai probabile, recesiuni economice, perioadă în care majoritatea firmelor înregistrează venituri în scădere”, explică Iancu Guda într-un articol publicat recent pe blogul său.

Aplicaţia românească Finance Craft vine ca răspuns la aceste nevoi, prin funcţionalităţi avansate şi automatizate de proiecţie a cash flow-ului companiilor – la nivel de săptămână, lună sau an.

Cu alte cuvinte, Finance Craft vă spune ce nevoie de cash veţi avea în următoarele săptămâni, luni sau chiar în următorii ani.

Nevoia de a-ţi şti poziţia de cash pe termen scurt, mediu şi lung devine din ce în ce mai pregnantă într-un context economic incert, în care o recesiune economică pare să bată la uşă.

Mai mult, claritatea pe care o oferă Finance Craft asupra businessului este cu atât mai vitală pentru cei care conduc destinele companiilor şi care caută succesul în evoluţia indicatorilor de performanţă.

Cu aceste instrumente, o decizie de business informată şi analizată este mai uşor de luat ca oricând, aşa cum dovedeşte soluţia Craft Solutions şi cum explică analistul Iancu Guda.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO