Companii

O afacere care a prins aripi deasupra aglomeratiei urbane

29.10.2007, 19:42 47

Compania clujeana de servicii turistice si publicitate Romintercom, sub brandul Flynow, ofera servicii de inchiriere de avioane pentru calatorii de afaceri sau charter direct din Cluj-Napoca.
Preturile sunt intre 100-300 euro/ora, la care se adauga un comision al companiei de intermediere de pana la 30%, compania inchiriind la randul ei aeronavele utilizate. Preturile pot varia foarte mult la zborurile de tip business, care se tarifeaza in functie de distanta si de aeroporturile care sunt implicate in oferirea de servicii, potrivit reprezentantilor societatii clujene.
"Serviciul este disponibil din septembrie, folosim aeroportul din Cluj-Napoca. Avem la dispozitie intre 8-10 aeronave, in functie de numarul de locuri solicitat, pe care le inchiriem la randul nostru", a afirmat Laurentiu Pintea, unul dintre cei doi asociati ai companiei Romintercom. Acest serviciu a fost infiintat de catre companie in septembrie, la Cluj. Dezvoltarea economica a orasului este una dintre motivatiile pentru care a fost infiintat acest tip de serviciu.
"In Cluj sunt foarte multe firme mari care au potential pentru a apela la acest tip de serviciu, cum sunt multinationalele, de exemplu", a afirmat Pintea. Societatea clujeana ofera trei tipuri de aparate, Antonov An2, Aerostar Festival si Piper Seneca II, care pot fi inchiriate, pentru 2, 5 sau 10 pasageri.
"Estimam ca cifra de afaceri a companiei va creste cu cel putin 20%, in urma introducerii acestui serviciu, dar s-ar putea si dubla", a afirmat Pintea.
Cele mai multe cereri sunt pentru rutele interne Cluj - Bacau, Cluj - Bucuresti, Cluj - Craiova. Pana acum, in prima luna si jumatate de la lansare, serviciul a atras peste 10 clienti, potrivit reprezentantilor companiei.
Un serviciu similar a fost introdus si de compania Ulpia Air Travel din Alba Iulia, membra a grupului de firme Ulpia Traiana. Compania ofera si servicii de scoala de zbor, zboruri publicitare, de agrement si pentru sightseeing. Pentru air taxi, sunt disponibile trei tipuri de nave - Cessna 172, Piper Aztec si EC 120B.
"Avem clienti care se deplaseaza de doua sau trei ori pe saptamana la Bucuresti. Asa ceva este imposibil cu autoturismul, avand in vedere ca traficul devine tot mai aglomerat, autostrazile nu exista, iar numarul autoturismelor este in crestere", a afirmat Mircea Chira, directorul general al grupului de firme Ulpia Traiana.
Si in cazul Romintercom, limitarile de timp cu care sunt confruntati oamenii de afaceri reprezinta principalul motor de crestere al afacerilor.
"Pentru clasa business, clienti au fost oameni de afaceri care au o limita de timp pentru a ajunge la o anumita destinatie", a declarat Laurentiu Pintea.
Clientii care apeleaza la servicii de tip air-taxi sunt oameni de afaceri cu varste cuprinse intre 30 si 70 de ani, care se deplaseaza in interes profesional, dar si de agrement, in special in weekend, potrivit lui Pintea.
Romintercom spune ca printre clienti s-au numarat agentii de publicitate, posturi de radio, o asociatie de studenti, dar si persoane fizice, pentru avioanele de agrement.
Cererile insa nu se opresc doar la avioane cu o capacitate mica, existand solicitari din partea unor echipe de fotbal, societati care organizeaza diverse activitati, societati bancare care solicita serviciul pentru a transporta personalul la instruire, in alte centre, pentru avioane cu o capacitate de pana la 180 de locuri.
Cele doua companii spun ca deocamdata numarul de clienti este de ordinul zecilor, dar se asteapta ca afacerile sa aiba un ritm de crestere semnificativ, tinand cont de faptul ca, spre comparatie cu pietele vecine, cea locala a serviciilor de profil este destul de slab dezvoltata.
"Suntem la inceput, dar putem spune ca am avut cereri pentru toate serviciile oferite de compania noastra. Numarul clientilor este de ordinul zecilor si este in crestere, avem clienti din toate zonele tarii, dar si straini", a declarat Chira.
In acest moment, potrivit reprezentantului Ulpia, cererea este cel putin dubla fata de oferta, pe acest tip de servicii. Din acest motiv, Ulpia Air Travel are in vedere marirea flotei de aeronave, atat de avioane, cat si de elicoptere, precum si extinderea la Cluj, printr-o noua baza aeriana. Mircea Chira a afirmat ca, in tarile intrate in UE dupa 1990, exista zeci de operatori privati care pun la dispozitia clientilor sute de aeronave. "Acelasi lucru se va intampla si la noi, dar poate cu o viteza mai mare. In acest context spuneam ca vrem sa marim numarul de aeronave din dotarea companiei", a declarat Chira.
Serviciul de air taxi reprezinta 3% din cifra de afaceri a companiei. Ulpia Air Travel face parte din grupul de firme Ulpia Traiana Alba Iulia, care a avut o cifra de afaceri, anul trecut, de 15 milioane de euro, iar pentru anul in curs, reprezentantii companiei estimeaza o crestere de 40% a cifrei de afaceri.
Printre companiile mai cunoscute care au abordat si acest segment se afla firme precum Tiriac Air, cu afaceri de 6 milioane de euro in 2006, sau compania Euro Jet care face parte din grupul petrolier Rompetrol.O alta companie din acest segment de activitate este compania americana Atlantis, care a anuntat ca vrea sa investeasca in constructia unui heliport la Ramnicu Valcea. Totodata, si companiile de linie regulata precum TAROM sau Carpatair opereaza zboruri charter, avand incheiate contracte atat cu agentii de turism, cat si cu diferite companii de pe piata. Una dintre cele mai recente intrari pe piata de profil este cea a firmei NetJets, compania de avioane private a unuia dintre cei mai bogati oameni din lume, Warren Buffett, care vrea sa ajunga in doi ani la 15-20 de clienti printre companiile romanesti, fata de 7 clienti, cati are in prezent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO