Sintagma „Escape the Room“ a fost lansată în 2001, odată cu jocul „Mystery of Time and Space“ (MOTAS). Succesul a fost atât de mare, încât în următorii ani s-au dezÂvolÂtat sute de mii de programe simiÂlaÂre, scrie revista Business Magazin (www.bmag.ro).
Escape Rooms este una dintra priÂmele camere deschise în BucureÅŸti, în prima parte a acestui an. Cele două caÂmere, aflate în cadrul unui hostel din centrul Capitalei, te invită la poÂveÅŸti diferite. ÃŽn prima cameră, care aminÂteÅŸte de o baracă militară, scenariul spune că ai 60 de minute pentru a dezamorsa o bombă. Cea de-a doua cameră seamănă cu o taÂblă de ÅŸah, având ca unică misiune evaÂdaÂrea. UÅŸor de zis, mai greu de făcut.
Flavia MândruÅ£ (25 de ani), managerul Escape Rooms, spune că ideea a venit în cadrul unui team building la Budapesta. „Am fost cu mai mulÅ£i colegi acolo ÅŸi am jucat Escape, pentru că în Budapesta jocul era deja cunoscut, era un trend stabilit. Atunci erau mai puÅ£ine, dar acum în BudaÂpesta sunt câteva zeci de spaÅ£ii Escape, penÂtru că e un business excelent. Daniele ColomÂbo, acÅ£ionar majoritar în companie, a decis că vrea să îl aducă ÅŸi aici, aÅŸa că a intrat în parteneriat cu persoanele care deÅ£ineau acolo spaÅ£iile ÅŸi aceÅŸtia au acceptat să ne orÂgaÂnizeze două camere. A trebuit să mergem pe această variantă pentru că noi nu aveam experienÅ£a necesară pentru a conÂstrui de la zero două spaÅ£ii Escape. Asta se întâmÂpla prin luna aprilie, când i-am dat drumul.“
InvestiÅ£ia, povesteÅŸte MândruÅ£, a fost mai mică decât în alte ţări. „Aveam deja spaÂÅ£iul, iar investiÅ£ia a fost în jur de 10.000 de euro; camerele noi vor costa mai puÅ£in penÂtru că avem deja experienţă. Depinde foarte mult ce tip de cameră vrei să amenajezi; la Amsterdam, spre exemplu, am înÅ£eles că există o cameră foarte hi-tech care a costat câteva zeci de mii de euro.“
Cătălina Åžuteu ÅŸi Andrei Stanciu, doi tineri de 29 de ani pasionaÅ£i de jocuri, au aflat de conceptul Escape the Room în timÂpul unei vacanÅ£e la Londra. „Nu am reuÅŸit atunci să mergem, dar ideea ne-a rămas în minte“, începe Cătălina Åžuteu povestirea. „Anul acesta am tot citit despre joc, aÅŸa că i-am propus lui Andrei să încercăm ÅŸi noi ceva de genul ăsta, fără să ÅŸtim propriu-zis cu ce se mănâncă. Am cochetat o perioadă cu ideea, iar prin luna iunie am început să căutăm mai multe informaÅ£ii. AÅŸa am ÅŸi aflat că s-au deschis câteva ÅŸi în România, în BucureÅŸti ÅŸi la Cluj.“
ÃŽnainte să pornească propriul lor busiÂness, Trapped, cei doi au mers în spaÅ£iile deschise deja în Capitală. „I-am vizitat pe cei din BucureÅŸti, ni s-a părut ÅŸi mai inÂteÂresant conceptul ÅŸi am decis să punem ideea în aplicare. Am deschis o primă caÂmeÂră la noi acasă, în subsol, ÅŸi am chemat mai mulÅ£i prieteni să o testeze. Le-a plăcut foarte mult, au venit ÅŸi ei cu diverse sugestii ÅŸi comentarii, aÅŸa că în luna iulie ne-am apuÂcat serios de treabă. Am terminat sceÂnariul ÅŸi pentru o a doua cameră, iar în paÂraÂlel am căutat spaÅ£iul potrivit“, povestesc cei doi. „În luna august ne-am ocupat de amenaÂjarea camerelor, am vrut să facem o treabă profesionistă de la început, fără jumătăţi de măsură. Ne-au vizitat, la rândul lor, cei care mai au astfel de spaÅ£ii în BucureÅŸti; ne recomandăm reciproc, pentru că nu este o piaţă pe care să existe concurenţă, este o afacere în care clientul, după ce intră, devine oarecum dependent. Odată ce termină camerele disponibile într-o casă, caută automat altele.“
InvestiÅ£ia a venit din fonduri proprii, dar businessul este, ÅŸi în cazul Trapped, unul profitabil. „InvestiÅ£ia a fost de aproximativ 14.000 de euro. Foarte multe lucruri le-am făcut noi, dar în alte condiÅ£ii investiÅ£ia ar fi fost mai mare. Ne-am gândit ÅŸi la posibiÂlitatea de a lua o franciză, dar din dorinÅ£a de a face totul de la zero am ales să mergem pe drumul nostru de la început“, spune Andrei Stanciu. „Am deschis de o lună ÅŸi câteva zile, ÅŸi chiar din a doua săptămână am avut destul de multă lume. Au jucat mai mult de 300 de persoane de când am deschis camerele. Ne gândeam că vom ajunge cu încasările la nivelul cheltuielilor după două-trei luni, dar am reuÅŸit asta din prima lună.“
Cât despre promovare, tinerii antrepreÂnori investesc în primul rând în social media. Un episod neaÅŸteptat i-a ajutat să câştige notorietate: „S-a întâmplat ca o veÂdeÂtă să vină aici de ziua ei ÅŸi a scris desÂpre acest loc pe blog, ÅŸi asta a contat destul de mult“.
Florin Cioacă (32 de ani), Mihai Toma ÅŸi Tudor Cucu (ambii de 22 de ani) au pus bazele Real Room Escape, un busiÂness care propune un scenariu lung, comÂpliÂcat ÅŸi extrem de interesant. NuÂmită Kudra’s Dream, povestea se întinde pe parÂcursul a zece episoade.
Cei trei spun că au un plan de business bine pus la punct ÅŸi ÅŸtiu deja ce trebuie să obÅ£ină pe termen mediu ÅŸi lung. „InvestiÅ£ia a fost din surse proprii ÅŸi a fost în jur de 5.000 de euro. IniÅ£ial am făcut un parteneriat cu o ceainărie care a fost de acord să găzduiască jocul, încă funcÂÅ£ioÂneaÂză acolo. Acum vrem să deschidem mai mulÂte camere, de aceea am închiriat un spaÂÅ£iu“, povesteÅŸte Florin Cioacă. „Faptul că am găsit spaÅ£iul potrivit ne-a ajutat să dezvoltăm mai repede procesul ÅŸi ne-a reÂdus cheltuielile. ÃŽn primul an profitul va fi zero, pentru că vrem să reinvestim toÅ£i banii. Noi ne dorim să ajungem la zece sceÂnaÂrii, ÅŸi bazat pe acest plan cifra de afaceri ar trebui să treacă de 200.000 de euro anual. Acesta ar fi un scenariu pragmatic, nu optimist. ÃŽnsă vrem să facem totul pas cu pas, pentru că nu ÅŸtim exact cum vor evolua lucrurile.“
ClienÅ£ii corporate, spun cei trei, sunt o sursă mai stabilă de venit. „IniÅ£ial a înceÂput ca un retail business, însă evident că ne-am gândit la clienÅ£ii corporate. Firmele au început să vină fără să fie nevoie de un advertising foarte agresiv, iar acum cred că suntem undeva la 50% corporate ÅŸi 50% retail. ÃŽn plus, pentru clienÅ£ii corporate este foarte atractivă versiunea double, pentru că aduce foarte mult din ceea ce se vrea de la un team building.“
Citiţi mai multe despre proiectele pornite în România în jurul temei Escape the Room în numărul din această săptămână al revistei Business Magazin (www.bmag.ro)