Companii

Nicio vară caniculară nu poate face minuni dacă oamenii nu au bani, spun marii berari

Nicio vară caniculară nu poate face minuni dacă oamenii nu au bani, spun marii berari

Hezy Ovadia a fost numit de la 1 iunie preşedintele berarilor. Ovadia este din ianuarie 2011 şi preşedinte al URBB, îmbuteliatorul local al mărcilor Tuborg şi Carlsberg

Autor: Ioana David

12.06.2011, 23:53 491

Vânzările de bere au scăzut cu 2% în primul trimestru al acestuian, până la 2,8 mil. hectolitri, însă o tendinţă la finalulîntregului an este greu de anticipat încă de pe acum, este depărere Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei BerariiRo­mâniei, care grupează cei mai mari producători din industrie."Este dificil de spus, chiar dacă acum piaţa este jos, ce se vaîntâmpla în 2011", a spus Bratu. El a oferit exemplul anilortrecuţi, când în 2010 piaţa a fost pe creştere în semestrul doi,dar pe total a scăzut, trasă în jos de evoluţia din prima jumătatea anului, în timp ce în 2009 ambele semestre au fost mai slabe,deci şi anul a fost mai slab.

Asociaţia grupează Ber­genbier, Heineken, Romaqua, URBB (UnitedRomanian Bre­weries Bereprod), Ursus, dar şi AsociaţiaProducătorilor de Hamei din România şi pro­ducătorul de malţSolufflet Malţ România.

Producătorii de bere din Asociaţie gene­rează 90% din volumultotal al vânzărilor to­tale. De la 1 iunie preşedintele berarilor afost numit Hezy Ovadia, care este şi preşedinte al URBB (dinianuarie 2011).

În ultimii doi ani, piaţa de bere a pierdut 16% din volumeajungând sub nivelul anului 2006. "Evoluţia industriei este legatăde pu­terea de cumpărare", a mai spus Bratu.

La o piaţă de 17 mil. hectolitri în 2010, con­su­mul pe cap delocuitor este de 78 de litri, în linie cu me­dia europeană, însă în2008, con­sumul ajunsese la 93 de litri. "Piaţa berii nu esteconsolidată, de aceea creşterile şi scăderile sunt mai pronunţate,mai abrupte", a mai spus Bratu. Puterea de cumpărare este un factormult mai important în evoluţia pieţei decât o vară bună. În lunilecalde se rea­li­zează cele mai mari volume de bere, ce pot fi dublefaţă de restul anului, însă chiar şi aşa o vară ploioasă nu estebenefică pentru conturile companiilor.

O piaţă de 2 miliarde de euro

Scăderea puterii de cumpărare a afectat toate domeniile deconsum, iar potrivit estimărilor Asociaţiei, berea nu a pierdutteren în faţa altor domenii din industria băuturilor. Pe fonduldeclinului consumului, berarii au închis fabrici în ultimii ani,ceea ce a presupus şi reduceri ale numărului de angajaţi.Com­pa­niile din Asociaţie mai au doar 10 fabrici pe piaţa locală,cu trei mai puţin comparativ cu 2009, în care lucrează în jur de4.100 de angajaţi faţă de 6.000 anul trecut. O veste bună vine însădin Timişoara, acolo unde şase antre­prenori au investit 0,8 mil.euro într-o berărie de dimensiuni mici. Deşi investiţia este mică,semnalul este pozitiv, mai ales că vine după mai multe închideri defabrici mari.

Anul 2011 a adus şi schimbări de con­ducere ale companiilor dinpiaţa berii. Dacă din ianuarie Ovadia a venit la conducerea URBB,recent Jens Hoesel a fost numit la conducerea Bergenbier.

La nivelul preţului de vânzare la raft, piaţa berii se ridicăanual la circa 2 mld. euro, potrivit datelor Asociaţiei.

Jumătate din consum "în plastic"

Din punctul de vedere al ambalajului, berea la PET deţineaproape jumătate din piaţă, spre deosebire de restul stateloreuropene care preferă sticlele şi dozele. În România sticla are31,7% din consum, iar doza 16%.

Constantin Bratu mai spune că în ultima perioadă s-au lansatbranduri în special pe nişe, un exemplu fiind berea pentru doamne,în total în România fiind peste 120 de branduri, 99% din vânzărilelocale de bere fiind generate de produsele realizate local, în timpce importul şi exportul sunt aproximativ egale, cu o pondere de1%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO