Companii

Nici discounturile de 10.000 de euro nu mai sunt suficiente pentru a-i convinge pe antreprenorii romani sa-si cumpere un avion

Nici discounturile de 10.000 de euro nu mai sunt suficiente pentru a-i convinge pe antreprenorii romani sa-si cumpere un avion

Cititi mai multe despre antreprenorii care aleg sa plece in calatoriile de afaceri cu avionul privat in cel mai recent numar al revistei BUSINESS Magazin care a aparut astazi pe piata

03.11.2009, 23:33 793

Bucuresti-Atena-Bucuresti-Paris-Bucuresti-oriunde in tara. E untraseu care poate fi usor facut intr-o singura zi, atunci cand aiun avion ce iti sta in permanenta la dispozitie. Dincolo devaloarea simbolica, de insemn al bogatiei personale, utilitateaunui asemenea avion este incontestabila.
Multi oameni de afaceri spun ca intre un iaht si un avion, l-arprefera oricand pe cel de-al doilea (bineinteles, cu exceptiacazurilor cand la intrebare raspunde un navigator impatimit).
Un avion particular costa o mica avere, s-ar putea spune, inconditiile in care pretul unui avion nou nu e mai mic de 200.000 deeuro. Daca mergem spre limitele superioare de pret ale acestor"mijloace de transport privat", ajungem la sume exorbitante -cateva milioane sau cateva zeci de milioane de euro. Pentruaparatele de zbor luate la mana a doua, preturile sunt cu mult maimici, coborand chiar si la cateva zeci de mii de euro.
Pentru un muritor de rand, preturile sunt inaccesibile, insa pentruoamenii de afaceri - pentru ca ei sunt tinta principala a celor cecomercializeaza avioane particulare - sunt rezonabile, din momentce in anii trecuti numarul proprietarilor a crescut sustinut. Numaianul trecut, doi oameni de afaceri din Romania au cumparat cele maiscumpe avioane private care au fost vreodata inmatriculate la noi:60 de milioane de euro.
Din 2001 si pana anul trecut, numarul avioanelor privateinmatriculate in Romania a ajuns la 84, conform statisticilor, ceeace inseamna aproximativ 80 de oameni de afaceri care obisnuiesc sazboare cu avionul propriu, pentru ca unii dintre ei detin mai multde un singur model.
Doi dintre cei mai bogati romani - Ion Tiriac si Dinu Patriciu -detin cate un Bombardier Global 5000 si un Eclipse 500, respectivcate un Bombardier Challenger si un Cessna Citation Excel. AvionulBombardier Global 5000 este, de altfel, si cel mai scump avionprivat detinut de un roman, iar pretul sau depaseste 40 de milioanede dolari. Alti proprietari de avioane private sunt Nelu Iordache,proprietarul companiei aeriene Blue Air si al companiei deconstructii Romstrade, Viorel Catarama, Ovidiu Tender, Radu Merica- directorul general al ECE Projektmanagement - sau creatoarea demoda Irina Schrotter.
In multe dintre cazuri, proprietarul avionului este aceeasipersoana care il si piloteaza, achizitia fiind nu atat o dorinta dea avea un mijloc exclusivist de transport, cat o placerepersonala.
Dat fiind ca majoritatea celor ce detin un avion privat au sibrevet de pilot, costul implicat cu angajarea unui pilot personaleste eliminat din start.
"Un singur proprietar din cei patru carora le-am vandut nu arebrevet de pilot", semnaleaza directorul operational al CirrusAviation. In acest caz, proprietarul poate semna un contract cu ocompanie aeriana, prin care angajeaza un pilot specializat pe tipulde avion detinut. De anul acesta insa, potentialii cumparatori audevenit mai retinuti. "Am fost anul acesta in discutii cu mai multioameni de afaceri, potentiali clienti, care erau interesati deachizitia unui avion, dar nu s-a concretizat nimic", spune MihaiSimonis, directorul operational al Cirrus Aviation, unic importatoral producatorului american Cirrus in Romania.
Pana acum, compania a vandut patru avioane (trei modele Cirrus SR22si un Cirrus SR 20) unor cumparatori care au scos din buzunar intre260.000 si 600.000 de euro. Niciunul dintre aparate n-a fost vandutinsa anul acesta, chiar daca au fost lansate si "oferte de criza".Desi pare un concept ciudat atunci cand este asociat cu bunurile delux, nevoia unor oferte de criza s-a facut la fel de simtita aicica si pe piata produselor de masa. "Am avut discounturi si de10.000 de euro, am incercat sa ne ajutam clientii si in gasireaunor surse de finantare. Sunt pasi firesti pe care trebuie sa-ifacem intr-o perioada de criza", spune Simonis. Cei vizati au ramasinsa insensibili la reducerile de pret, pentru ca 10.000 de euro nuinseamna mult, raportat la 400.000, 500.000 sau un milion de euro,pretul avionului. "A fost si un caz, generat de criza, in care uncumparator s-a razgandit. A pierdut avansul, iar acum CirrusRomania are avionul la vanzare", precizeaza Mihai Simonis.
Nu doar preturile au mai scazut insa, ci si costurile deintretinere, care pentru un avion de clasa medie sunt surprinzatorde mici: consuma 40 de litri de AvGas - benzina de aviatie - peora, chiria pentru parcarea in hangarele unui aeroport costa intre170 si 300 de euro pe luna, in functie de locul unde este tinut -afara sau in interior -, iar reviziile se fac la 50 si 100 de orede zbor si costa intre 500 si 1.500 de euro. Pana aici, costurilesunt oarecum similare celor necesare unui bolid de lux.
Similar este si timpul de asteptare din momentul cand se facecomanda si pana cand se face livrarea - cateva luni. Poate dura maimult, desigur, atunci cand avioanele sunt personalizate, dar totmai putini romani isi mai doresc asa ceva, pentru ca orice micdetaliu in plus, unicat, costa destul de mult. "Asa ca suntpreferate variantele standard", precizeaza Simonis. Dacarapiditatea, confortul si costurile relativ mici de intretineresunt motive serioase pentru a cumpara un avion particular,proprietarii se plang, pe de alta parte, de taxele prea mari pecare le percep aeroporturile din Romania la aterizari. Taxele suntcalculate in functie de tonaj si cresc odata cu marimea sigreutatea avionului. Pentru un model Cirrus, care poate ficonsiderat de talie medie, taxele de aterizare se ridica laaproximativ 300 de euro, ceea ce este destul de mult, in conditiilein care intr-o singura zi se pot face si trei-patru aterizari."Aceste taxe sunt foarte descurajante pentru proprietarii deavioane particulare sau pentru cei care isi doresc sa cumpere unul,pentru ca sunt nejustificate. Pe aeroporturile din Germania sau dinGrecia, spre exemplu, taxele de aterizare sunt de 10 ori mai micidecat la noi", spune Radu Merica, proprietarul unui Cirrus N124CR.
Aparatele fabricate de producatorul Cirrus sunt dotate cu parasutaproprie, care se deschide deasupra avionului, atunci cand acestaeste in pericolul de a nu mai ajunge altfel in siguranta la sol, siil ajuta sa planeze usor si sa aterizeze in siguranta. "Nu-miamintesc insa decat de un singur caz cand s-a folosit parasuta deurgenta", enunta Simonis.
Unele dintre cele mai scumpe avioane particulare fabricate audormitor, baie proprie, sala de conferinta si spatiu dedicatspecial pentru luarea mesei. Capacitatea este intre 24 si 63 depersoane, fara cele trei-sase locuri dedicate echipajului de bord.Una dintre cele mai mari aeronave are o suprafata utilizabila de 75de metri patrati, adica echivalentul unui apartament cu doua sautrei camere. Cel mai scump aparat de zbor particular vandut panaacum este Gulfstream V-SP, care a costat 45 de milioane dedolari.
Chiar daca vanzarile propriu-zise au trenat anul acesta, noroculcelor de la Cirrus a fost ca s-a mentinut constanta activitatea deaerotaxi, in special pe segmentul corporate. "Inchiriem aeronavelecompaniilor care fac deplasari sau au evenimente prin tara. Dinfericire, avem cam sase, sapte ore de zbor pe saptamana si a ramascam singura activitate care ne tine in picioare", enunta Simonis.Pretul unei ore de zbor este de 250 de euro, fara TVA, ceea ceinseamna incasari de 1.500-1.750 de euro pe luna, fara TVA.
In momentul de fata, mai multe companii de aerotaxi opereaza inRomania, atat autohtone - Direct Aero Services, detinuta de omul deafaceri Nelu Iordache, cat si straine precum Mia Airlines sauNetJets, compania miliardarului american Warren Buffett.

Nu oricine isi permite
Doi dintre cei mai bogati romani - Ion Tiriac si Dinu Patriciu -detin cate un Bombardier Global 5000 si un Eclipse 500, respectivcate un Bombardier Challenger si un Cessna Citation Excel. AvionulBombardier Global 5000 este, de altfel, si cel mai scump avionprivat detinut de un roman, iar pretul sau depaseste 40 de milioanede dolari.
Alti proprietari de avioane sunt Nelu Iordache, proprietarulcompaniei aeriene Blue Air si al companiei de constructiiRomstrade, Viorel Catarama, Ovidiu Tender, Radu Merica - directorulgeneral al ECE Projektmanagement - sau creatoarea de moda IrinaSchrotter.

Cititi mai mult pe www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO