Companii

Nacu: "Antreprenorii romani au o parere foarte buna despre afacerile lor si tin la pret"

Nacu: "Antreprenorii romani au o parere foarte buna despre afacerile lor si tin la pret"

Cristian Nacu, partener la fondul polonez de investitii Enterprise Investors

07.08.2008, 21:10 25

"In Romania nu avem un bazin foarte mare din care sa alegem companiile. De exemplu, intr-un judet numarul de companii cu cifra de afaceri de peste 20 de milioane de euro este foarte mic, de ordinul trei din zece", a spus reprezentantul fondului polonez care a investit pana in prezent 100 de milioane de euro pe piata locala.
Numarul fondurilor de private equity interesate de companiile locale a crescut semnificativ in ultimii ani, pe fondul cresterii accelarate a economiei si al potentialului de randament. Cu toate acestea, numarul companiilor autohtone capabile sa absoarba finantari de ordinul zecilor de milioane de euro este relativ redus, limitand drastic orizonturile de investitii ale fondurilor de private equity.
"De multe ori ne lovim de alte fonduri de private equity in cautare la fel ca noi de proiecte cu potential. De foarte multe ori mi s-a intamplat sa mi se spuna de catre antreprenori ca au mai fost contactati inainte de alte fonduri sau ca dupa noi au mai intrebat si alte fonduri", a explicat Nacu.
Oferta limitata de companii si cererea in crestere au avut un impact de inflatie asupra activelor romanesti, reprezentantii fondurilor de private equity marturisind ca pretul companiilor romanesti nu este justificat de potentialul de castig.
"N-as putea spune ca proiectele romanesti au fost extraordinar de profitabile. Antreprenorii romani au o parere foarte buna despre afacerile lor si tin foarte mult la pret. Uneori am ales sa investim in Cehia sau Slovacia din cauza pretului prea ridicat cerut de antreprenorii romani", a continuat el.
Pretul ridicat al activelor romanesti este explicat de Nacu prin apel la factorul psihologic: afaceri mici de familie care au crescut patru sau cinci ani incontinuu au creat impresia antreprenorilor locali ca si urmatorii cinci ani vor fi la fel.
"Companiile au cicluri de crestere si descrestere. E usor atunci cand pornesti de la zero sa iti dublezi afacerile in trei ani, cresterea devine mai dificila insa dupa ce compania a atins un anumit prag de maturitate. Atunci entuziasmul nu mai este de ajuns, ci este nevoie de un management profesionist si infuzii de capital", a explicat Nacu.
Alaturi de infuziile de capital necesare dezvoltarii companiei, fondurile de private equity au marele avantaj ca pot atrage resursele manageriale cele mai talentate din piata, "pentru ca pachetele pe care le pot oferi managerilor sunt aproape imposibil de batut in piata", potrivit lui Nacu. Alaturi de pachetul salarial, managerul numit de fondul de private equity la conducerea companiei primeste o parte din profitul viitor marcat in momentul exitului.
"Faptul ca managerul primeste o data la patru sau cinci ani un bonus care poate urca pana la cateva milioane de euro nu poate fi egalat de nicio corporatie", a spus Nacu.
Intrebat cat incaseaza managerul din profitul exitului, Nacu a evitat sa dea cifre, preferand sa faca o comparatie cu Polonia.
"Sa spunem ca exiturile din Polonia au facut milionari manageri care ulterior au devenit coinvestitori ai fondurilor noastre in anumite dealuri", a raspuns el.
Pe piata locala, Enterprise Investors a marcat doua exituri pana in prezent. Cea mai profitabila investitie a fost participatia detinuta la Orange, unde fondul si-a multiplicat banii de aproape patru ori. Si multiplicatorul obtinut din vanzarea lantului de supermarketuri Artima a depasit media tintita de fond.
Achizitia Artima s-a incheiat in 100 de zile, cea mai scurta perioada in care fondul polonez a incheiat o tranzactie pe piata locala. Exitul din retailer le-a adus polonezilor un multiplicator de 3.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO