Numai preţul la motorină a crescut din ianuarie şi până acum de la 5,68 de lei până la 6,2 lei pe litru.
"Transportatorii nu au nicio apărare în faţa creşterii costurilor, cum ar fi cele legate de combustibili, dar şi în faţa neseriozităţii firmelor pentru care se transportă marfa, în condiţiile în care întârzierile la plată ajung chiar şi la peste 120 de zile", a spus Augustin Hagiu, consultant pe probleme de transporturi. Numit consilier personal al directorului general al Autorităţii Rutiere Române (ARR), Augustin Hagiu s-a autosuspendat începând cu data de 15 iunie din funcţia de preşedinte al Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) şi al Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR). El a subliniat că dacă în cazul firmelor de transport, pasageri clienţii plătesc pe loc fie un bilet, fie un abonament, la marfă termenele de plată ajung şi la patru luni, timp în care firma de transport trebuie să plătească motorina, salariile, taxele, service-ul şi anvelopele la camioane.
"Situaţia este dramatică la nivelul întregii industrii, în condiţiile în care 60-70% din companiile de transport marfă au probleme la plata serviciilor curente, deoarece nu încasează banii de la clienţi", a spus Augustin Hagiu. Printre măsurile luate de Guvern a fost încasarea TVA-ului la plata facturii, însă în opinia fostului preşedinte al FORT statul trebuie să reducă şi termenele de plată pentru a combate evaziunea fiscală.
Problema termenelor de plată prea lungi este adusă în discuţie şi de executivul firmei de transport Dunca Expediţii. "Companiile de transporturi traversează în acest moment o perioadă dificilă şi există o sumă de factori care afectează businessul, inclusiv preţul în creştere la combustibil. În plus, sunt puţine firme care tratează cu seriozitate transportatorii, majoritatea ne tratează ca pe o cenuşăreasă", a spus Constantin Daminescu, director executiv al Dunca Expediţii.
Marele căzut
Compania edy Internaţional Spedition a intrat în procedură de insolvenţă la începutul acestei luni, potrivit datelor de pe site-ul tribunalului Hunedoara, pe data de 2 august fiind admisă cererea şi deschisă procedura generală a insolvenţei. Totodată a fost desemnat administrator judiciar firma de reorganizare, lichidare şi administrare Rovigo SPRL. Ulterior, în datele de 8 şi 10 august edy Internaţional Spedition a depus recurs. Contactaţi de ZF, reprezentanţii edy Internaţional Spedition şi nici cei ai casei de insolvenţă Rovigo nu au făcut niciun comentariu până la închiderea ediţiei.
Intrarea în insolvenţă a companiei are loc la aproape două luni de când Alin Popa, 41 de ani, fondatorul şi principalul acţionar al transportatorului cu 82,5% din acţiuni, a decedat într-un accident rutier. Totodată, începând cu data de 16 august Mircea Ţiplea a părăsit funcţia de director general al edy Group.
Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels