Companii

Monica Iavorschi, Arctic: Oamenii au cumparat numai cu cash si fiecare 10 euro a contat

Monica Iavorschi, Arctic: Oamenii au cumparat numai cu cash si fiecare 10 euro a contat
27.04.2010, 00:00 200

Rezultatul final din 2009 se apropie de bugetul previzionat decompanie in primul trimestru al anului trecut, ce ajungea la circa192 de milioane de euro. Potrivit reprezentantilor companiei,scaderea a avut ca sursa vanzarile mai slabe pe piata interna, cucirca 22% sub anul anterior. Compania de cercetare de piata GfK aindicat la finalul lui 2009 o scadere generala de 42% a retailuluielectroIT, la o valoare totala de 1,4 miliarde de euro, in timp cevaloarea electrocasnicelor comercializate in Romania s-a contractatcu 38%.

"Din punct de vedere al productiei nu am scazut foarte mult in2009. Desi in piata din Romania piata a fost destul de dramatica,am reusit sa compensam prin exporturi", a declarat MonicaIavorschi, directorul general al Arctic.

Din totalul de 1,1 milioane de aparate frigorifice asamblate in2009 in fabrica din Gaesti compania a exportat peste 70%,principalele piete de desfacere fiind, ca si in cazul AutomobileDacia tot tari din vestul Europei: Marea Britanie, Germania, Frantasau Polonia. "Vedem un potential de crestere pe acest segment si inviitor. De aceea, intensificarea exporturilor ramane si in 2010 unadin directiile principale de dezvoltare a companiei", a adaugatIavorschi. In cursul anului trecut exporturile s-au apreciat cu 5%la 835.000 de unitati.

Somajul si conditiile de creditare, principalele cauzeale scaderii

Volumultotal de electronice si electrocasnice comercializate de Arctic ,sub brandurile Arctic si Beko, la nivel local si international aajuns la 1,4 milioane de unitati.

In Romania, cea mai mare piata de desfacere pentru Arctic,vanzarile de aparate frigorifice au fost de circa 260.000 deunitati, ceea ce reprezinta aproape jumatate din piata totala, carea ajuns la 550.000 de unitati. La acestea se adauga si circa300.000 de aparate electrocasnice din alte grupe de produse. "Anultrecut pe piata de frig au fost poate 550.000 de unitati. Au fostani mai buni, precum 2007, cand a fost varful, cu peste 700.000 deaparate. Scaderea are mai multe cauze: somajul, conditiile decreditare, chiar daca dobanzile au mai scazut, schimbarile dinstructura cererii", a spus Iavorschi.

Ea a aratat ca in ultimul an si jumatate au existat schimbari incadrul gamelor de produse comercializate in piata locala deelectrocasnice, astfel ca pretul mediu a inregistrat o scadere de10% pana la aproximativ 240 euro/aparat.

"Nu neaparat pentru ca a scazut pretul produsului. S-au vandutfrigidere mai mici. In loc de combine frigorifice oamenii au alesfrigidere cu 2 usi, mai ieftine. La aragazuri cred ca mai mult dejumatate din vanzari se fac pe produse sub 150 de euro. Realmenteoamenii au cumparat numai cu cash si atunci fiecare 10 euro acontat", a spus Iavorschi.

Potrivit datelor Arctic, circa 90% din achizitiile deelectrocasnice din Romania au fost realizate in ultimul an cu platape loc in detrimentrul ratelor, unde comportamentul consumatoruluieste influentabil, iar acesta poate merge si catre produse maiscumpe si cu mai multe optiuni incorporate.

In cazul achizitiilor cash majoritatea clientilor se incadreazaintr-un buget fix, iar in cazul unui frigider pot achizitiona ounitate cu un singur motor in loc de doua sau aleg unul cu spatiude depozitare mai mic.

Modificarea mixului de produs nu s-a intamplat si pe pietelevest-europene, unde pretul achizitiei unui frigider de 300 de euroreprezinta 10-20% din venitul mediu lunar.

Pe piata locala de electrocasnice mai activeaza producatorul dearagazuri Electrolux si importatori precum Whirlpool, Indesit sauLG. Electrolux, care detine o fabrica in Satu Mare, nu a raportatpana in prezent rezultatele financiare, insa dupa primul trimestrudin 2009 businessul ajunsese la 41 de milioane de euro, la jumatatefata de acelasi interval al anului precedent.

Cum a mers Arctic anul trecut

  • Fabrica de la Gaesti a asamblat 1,1 milioane de aparatefrigorifice;
  • Compania a exportat peste 70%, principalele piete de desfacerefiind tari din vestul Europei: Marea Britanie, Germania, Franta sauPolonia;
  • In Romania, cea mai mare piata de desfacere pentru Arctic,vanzarile de aparate frigorifice au fost de circa 260.000 deunitati, ceea ce reprezinta aproape jumatate din piata totala, carea ajuns la 550.000 de unitati;
  • Valoarea vanzarilor s-a apropiat de nivelul estimatinitial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO