Companii

Monica Iavorschi, Arctic: E dificil de facut previziuni in contextul actual. Ne concentram pe piete cu un risc mai mic de scadere

Monica Iavorschi, Arctic: E dificil de facut previziuni in contextul actual. Ne concentram pe piete cu un risc mai mic de scadere

Monica Iavorschi, directorul de marketing si vanzari al Arctic: In 2008 am alocat aproximativ 5 milioane de euro pentru produse noi, tehnologie si eficientizare, insa tot 2008 a fost anul in care nu am reusit sa reducem costurile.

20.10.2008, 20:36 140

Compania a pus in asteptare investitiile anuale de crestere a productiei si s-a concentrat pe introducerea de utilaje noi si pe proiecte de crestere a productivitatii, in conditiile in care pretul unor materii prime a crescut chiar si cu 50%.

Noua abordare se observa in primul rand din volumul bugetului anual de investitii, care a fost redus la 5 milioane de euro, fata de 10 milioane de euro in anii anteriori.
"In 2008 am alocat aproximativ 5 milioane de euro pentru produse noi, tehnologie si eficientizare, insa tot 2008 a fost anul in care nu am reusit sa reducem costurile. Capacitatea de productie nu a mai fost marita, si acum lucram la capacitate maxima", a spus Monica Iavorschi, directorul de marketing si vanzari al Arctic.
Investitiile realizate in anii anteriori in extinderea productiei Arctic au ridicat numarul de aparate frigorifice asamblate la Gaesti la aproape 1,2 milioane de unitati in 2007. Din totalul productiei 65% se exporta. In 2007 a fost finalizata o noua platforma logistica pentru livrarile interne si internationale, iar de acum doi ani a inceput sa functioneze o linie de productie pentru congelatoare.
Chiar daca liniile de productie functioneaza la capacitate maxima, iar vanzarile locale s-au mentinut la acelasi nivel cu 2007, producatorul de electrocasnice estimeaza ca in 2008 va inregistra o scadere de pana la 3% a cifrei de afaceri, cauza declinului fiind reducerea exporturilor pe pietele internationale, afectate de criza economica mondiala. Cifra de afaceri a Arctic, potrivit Ministerului de Finante, a fost de 241,8 milioane de euro in 2007.
Totodata, Arctic, la fel ca toti producatorii locali, s-a confruntat cu o apreciere a costurilor cu materiile prime.
"Contractele sunt intermediate de grup, si folosim puterea de negociere a Arcelik, dar, spre exemplu, costul tablei s-a apreciat la nivel international cu 50%. Acest lucru reprezinta la final 10% din cresterea totala a costurilor. De asemenea, si costul fortei de munca a urcat cu 10%, iar noi am tinut ritmul cu piata", a spus Iavorschi. Efectivul de personal al Arctic din acest an este de 2.200 de angajati, nivel similar cu cel din ultimul an, potrivit reprezentantilor companiei.
"Pentru capacitatea de productie actuala numarul de angajati este optim. Noi am evitat sa reducem personalul si am cautat sa construim productia cu ajutorul lor", a completat Iavorschi.
Criza internationala nu a motivat doar concentrarea pe investitii in tehnologie, ci si dezvoltarea de noi linii de produse, concepute in principal de echipa de ingineri a Arctic. O parte din modelele de frigidere dezvoltate de inginerii romani in colaborare cu echipa de ingineri a Arcelik sunt asamblate acum si la noua fabrica operata de grup in Rusia.
La constructia si configurarea liniilor de productie a fabricii rusesti a participat si o echipa de peste 10 expati romani. Cum vanzarile pe piata locala nu au suferit modificari importante, obiectivul principal al Arctic il reprezinta acum exporturile.
"Pe piata locala am introdus de anul trecut o gama noua de congelatoare orizontale. La export exista modificari, cu o tendinta de crestere a nivelului de complexitate al produsului. Acest lucru l-am observat in principal la cererea tot mai mare pentru frigidere "no frost", a specificat Iavorschi. In paralel cu investitiile pentru fabrica si portofoliul de produse al Arctic a continuat investitiile in imagine, brandurile Arctic si Beko fiind sustinute cu un buget de peste 3 milioane de euro.
"Ca procent suntem sub media industriei, circa 1,5% din total business, dar pentru ca avem o cifra de afaceri destul de mare si bugetul este la fel", a spus Iavroschi.
Producatorul exporta aparatura frigorifica de uz casnic si comercial in aproximativ 50 de tari, principalele tari de export fiind Anglia, Franta, Germania sau Turcia. Turcia reprezinta circa 10% din exporturile de frigidere ale Arctic.
In timp ce consumul din pietele principale de export a fost amanat in urma cresterii costurilor creditelor si a reticentei populatiei fata de achizitii de bunuri de folosinta indelungata, Arctic a reorientat exporturile spre piete care nu au ajuns inca la un grad de saturatie ridicat, iar nivelul de inlocuire este inca redus fata de nevoia de prima utilare.
"In situatiile de criza cel mai complicat a fost sa prezicem. Piata din Romania este mai apropiata, dar pentru tarile de export previziunile au fost greu de realizat, asa ca am mers pe un scenariu deloc optimist si ne-am pregatit pentru scadere. Totodata ne-am concentrat pe piete cu un risc mai mic de scadere", a spus Iavorschi.
Ea a adaugat ca in tari precum Polonia, Cehia sau Romania, gradul de penetrare al electrocasnicelor este inca redus deoarece exista inca o nevoie considerabila de echipare a gospodariilor.
Din perspectiva Arctic evolutia principalelor piete din vestul Europei este greu de anticipat intrucat vanzarile de electrocasnice difera de la tara la tara.
In plus sectorul nu seamana ca evolutie cu nicio alta piata de referinta, chiar daca depinde de ele, dupa cum este cazul pietei imobiliare, care urca si vanzarile de electrocasnice.
Iavorschi a exemplificat prin scaderea de 40% a pietei imobiliare din Marea Britanie, care s-a tradus intr-o scadere de 10% a vanzarilor de electrocasnice, si prin situatia din SUA, unde in ciuda declinului vanzarilor de locuinte piata electroIT a crescut.
Arcelik opereaza 12 fabrici de electrocasnice, iar anul trecut a inregistrat la nivel global afaceri de 3,7 miliarde de euro.
 
 
Monica Iavorschi
 
  • 33 de ani
  • a absolvit Facultatea de Cibernetica din cadrul Academiei de Studii Economice Bucuresti
  • in 2001, cand nici nu implinise inca 28 de ani, intra in Arctic pe postul de marketing manager
  • a lucrat mai multi ani in cadrul filialei locale a producatorului de cosmetice Avon.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO